Gekend voor diefstal?

sysrq
Topic Starter

Gekend voor diefstal?

#1 , 23 nov 2024 00:07

Hey iedereen,

Ik had recent de pech op weg naar een houthandel enkele landelijke dorpen verder aan de kant van een donker wegje te stoppen om op mijn gsm de exacte locatie te vinden.

Een langsrijdende politiewagen stopte abrupt naast mij met de vraag wat ik hier deed. Ik vertelde de naam vd persoon naar wie ik op weg was en achteraf bleek het slachtoffer van een net gebeurde inbraak dezelfde naam te hebben zonder gerelateerd te zijn.

De sfeer sloeg om, agenten namen wat meer afstand en voelden instinctief naar hun wapen. Ik hoorde op de radio spreken van mogelijke heterdaad....

Kortom zakken leegmaken, uitgebreide zoeking persoon en wagen en tenslotte alcohol test.

Algemeen geen probleem mee, kwestie op de verkeerde plek op verkeerde tijd zijn en maar goed dat ze inbraak serious nemen.

Heel correct behandeld geweest, de agenten zagen uiteindelijk dat ik er niets mee te maken had en niet juist door de velden had zitten lopen met een buit. Ze excuseerden zich zelf maar dan zei de agent: gezien de inbraak vlakbij en het feit dat u gekend staat voor diefstal.

Ik zakte bijna door de grond, ik vroeg het opnieuw na te kijken maar ze verzekerden dat het correct is. Toen ik bleef doorvragen en zei dat ik buiten voor een flitsboete nog nooit met gerecht of politie in aanraking kwam en al zeker nooit een diefstal pleegde en dus Blanco strafregister heb.

De agent vroeg eerst misschien lang geleden winkeldiefstal? Neen dus. Dan Nam hij gedeeltelijk zijn woorden terug in de zin het kan ook zijn dat je on rechtstreeks in verband kwam met een onderzoek etc. Toen ik reageerde dat ik het verder zou willen uitzoeken, lachte de agent: "hoe ga je dat doen? Je kan dit niet opvragen."

Dit valt me zwaar met diefstal in verband gebracht te worden en niet te kunnen weten wie me mogelijk van wat beschuldigde... Enig advies wat hier de oorzaak zou kunnen zijn en wat kan ik hieraan proberen te doen?

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2024 01:35

Het is inderdaad niet mogelijk om zelf op te vragen welke gegevens over u in politiedatabanken zoals ANG geregistreerd zijn.

Nu ja, u kan het wel navragen en vervolgens mag men u het resultaat niet meedelen.

https://www.controleorgaan.be/nl/burger ... misdaad%20(bv.

sysrq
Topic Starter

#3 , 23 nov 2024 11:57

@thomas_A: dank voor je reactie en de link.

Er wordt gesproken van een bewaartermijn van 1 jaar voor overtreding en 10jaar voor een misdaad vanaf de registratie van de feiten.

Dus als ik het goed heb kan het of wel iets zijn van de laatste 10jaar dat nooit tot bij mij is gekomen of wel is het een recent en actief onderzoek dat nog niet rond is.

In de hypothese van een lopend onderzoek: hoelang kan het duren voor een verdachte van diefstal het eerst verhoord zal worden of effectief gecontacteerd zal worden?

Het lijkt erop dat ik niets kan doen en ermee ga moeten leren Leven. Ik heb voor mijn werk een Blanco strafregister nodig en het is wel spijtig dat ik hiervoor moet vrezen zonder iets gedaan te hebben...

Ps: vanaf welke graad of functie kan en mag een politie agent deze informatie raadplegen?

Reclame

Franciscus

#4 , 23 nov 2024 12:42

Diefstal is meestal een wanbedrijf om misdaad te zijn moet het zoiets zijn als een hold-up op een bank met gewonden en of doden / verzwarende omstandigheden.
Wanbedrijf is 5 jaar gevangenisstraf.
Bewaartijd is dus idd 10 jaar
Als u er effectief niets mee te maken had zal het controleorgaan (COC) dat wel effectief verwijderen.

In principe kan elke agent of officier van politie ( wettelijke bevoegdheden)dat systeem of andere gebruiken. Basissystemen voor iedereen - specifieke systemen al naargelang functie en bevoegdheid.
De graden zijn agent ( heel beperkte bevoegdheid) en inspecteur ( bevoegdheid als agent van gerechtelijke en bestuurlijke politie), hoofdinspecteur ( agent van bestuurlijke politie en officier van gerechtelijke politie, hulpofficier van Procureur des Konings, Arbeidsauditeur en Krijgsauditeur) en (hoofd)commissaris (officier van bestuurlijke politie en officier van gerechtelijke politie, hulpofficier van Procureur des Konings , Arbeidsauditeur en Krijgsauditeur)

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 nov 2024 11:01

Het lijkt erop dat ik niets kan doen en ermee ga moeten leren Leven. Ik heb voor mijn werk een Blanco strafregister nodig en het is wel spijtig dat ik hiervoor moet vrezen zonder iets gedaan te hebben...
Dat blanco strafregister verandert niet zonder een veroordeling

Punt is dat die databank vd politie niet uitgaat van veroordelingen, maar van klachten en al dan niet lopende onderzoeken.
Genoemd worden in, of op enigerlei wijze gelinkt zijn aan, een dossier is voldoende om dergelijk stigma te krijgen in die database.

Als je een ongeval met vluchtmisdrijf gaat aangeven, word je zélf beschouwd en verhoord als ... verdachte
Want er is nog niet uitgevist wie tegen wie reed

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”