Verjaring uitvoering straf

Maranzano
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verjaring uitvoering straf

#1 , 31 aug 2023 14:02

Beste,
Ik ben Nederlandse en ben veroordeeld voor een detentiestraf van 3jaar.
Hoger beroep uitspraak 03-02-2016.
Volgens mijn advocaat destijds, die niet meer actief is als advocaat, is de verjaringstermijn 03-02-2021.

Nu heb ik de straf niet uitgezeten en verder "niks" meer gehoord van België. Nu wil ik graag vliegen naar andere landen en rijst de vraag of het juist verwerkt is en/of er enige uitstel bestaat in belgie m.b.t. strafuitvoering en hoe ik hier "veilig" achter kan komen? Ik wil natuurlijk niet gaan vliegen en dat ik staande wordt gehouden door de douane en ik hier achter kom dat het nog niet verjaard is etc.

Graag hoor ik jullie advies/mening.

Dankjewel.

LeenW

#3 , 31 aug 2023 21:40

Ik begrijp uw vraag wel, maar anderzijds denk ik niet dat het de bedoeling van dit forum is om mensen te helpen hun straf te omzeilen.

Reclame

Maranzano
Topic Starter

#4 , 01 sep 2023 01:58

@Franciacus,

Dankjewel.
Verjaring is dus 5 jaar onder voorbehoud van stuiting of schorsing.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 sep 2023 13:47

Ik begrijp uw vraag wel, maar anderzijds denk ik niet dat het de bedoeling van dit forum is om mensen te helpen hun straf te omzeilen.
Het is een juridische vraag, en dat is natuurlijk net wél de bedoeling van JF ...

Voor de vraagsteller:

Is er iets van strafuitvoering gebeurd :?:

Want: "een daad van materiële uitvoering van de straf, vrijwillig dan wel gedwongen" (Cassatie) stuit de strafuitvoering

LeenW

#6 , 01 sep 2023 13:59

Het is een juridische vraag, en dat is natuurlijk net wél de bedoeling van JF ...
Zoals ik al zei, er is begrip voor de vraag van TS, maar er zijn grenzen. We gaan ook geen mensen helpen die vragen naar welk land ze best kunnen vluchten om uitlevering naar BE te vermijden.

Marcus Aurelius

#7 , 01 sep 2023 16:45

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Maranzano
Topic Starter

#8 , 01 sep 2023 20:04

Voor de vraagsteller:

Is er iets van strafuitvoering gebeurd :?:

Want: "een daad van materiële uitvoering van de straf, vrijwillig dan wel gedwongen" (Cassatie) stuit de strafuitvoering

Thnx voor de reply.
Nee, louter een brief dat ik me moest melden. Er is geen strafuitvoering geweest.

Deel van de vraag is ook, mocht het verjaard zijn.. hoe kom ik erachter dat het ook goed verwerkt is. Ik weet dat het in Nederland vrij goed geregeld is maar daar ook wel eens (bewust) vergeten te verwerken.

Nogmaals bedankt.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#9 , 02 sep 2023 06:47

Nee, louter een brief dat ik me moest melden. Er is geen strafuitvoering geweest.
Wanneer was die brief ongeveer ?

Want de vraag wordt dan of de oproeping een "materiële daad van uitvoering van de straf" is ... en daarmee de verjaring gestuit is.

Het is in elk geval duidelijk dat de Belgische staat de straf wou uitvoeren.

Maranzano
Topic Starter

#10 , 02 sep 2023 20:27

Wanneer was die brief ongeveer ?

Want de vraag wordt dan of de oproeping een "materiële daad van uitvoering van de straf" is ... en daarmee de verjaring gestuit is.

Het is in elk geval duidelijk dat de Belgische staat de straf wou uitvoeren.
Het zelfde jaar, 2016..

Lelie60

#11 , 03 sep 2023 09:17

Werden er soms boetes betaald op een later moment ?

Maranzano
Topic Starter

#12 , 04 sep 2023 06:10

Werden er soms boetes betaald op een later moment ?
Als dit een boete mag heten weet ik niet, proces kosten. Deze heb ik in termijnen betaald. Laatste termijn begin 2020 betaald.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”