Schriftelijk verweer aanvragen op eerste zitting of beter uploaden van te voren?

JEPED
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schriftelijk verweer aanvragen op eerste zitting of beter uploaden van te voren?

#1 , 11 aug 2023 14:01

Beste,

ik ben gedaagd door een andere firma omdat ik een factuur (bewust) niet heb betaald. Dit was al enkele jaren terug.
Het product (radiospot) wat ze hebben geleverd was ondermaats wat mij betreft.
Dan heb ik ze uiteindelijk mijn andere radiospot gegeven die ze mochten uitzenden (eentje die wel heel goed is).
Ik heb de spot niet kunnen beluisteren aangezien hun uitzendschema dat ze me hebben gestuurd zo ingewikkeld was en het mij niet lukte om hun radiozender überhaupt te vinden. De vraag is mss. zelfs of ze het wel uitgezonden hebben??
Ik ga u verder niet vermoeien met alle details van deze zaak.

Ik moet 6 september voorkomen. Ik wil mij zelf graag verweren. De vraag is of ik mij schriftelijk mag verweren en of ik dat nu al via e-deposit moet uploaden of dat ik zal wachten tot 6 september en ik dan aan de rechter kan vragen of ik geen duidelijk eigen verweer mag schrijven om mijn kant van de zaak duidelijk toe te lichten.

Ik heb de griffie gebeld en volgens hem moet dit worden geüpload uiterlijk in de week van 28ste augustus (dan ben ik op vakantie). Wacht ik tot de zitting dan kan de rechter dit ook weigeren en doet hij uitspraak zonder mijn schriftelijke conclusies/analyse, aldus de griffier.

Weet u hoe dit zit? Wachten tot de eerste zitting of beter toch mijn schriftelijke weerlegging uploaden voor de 28ste?

mvgr.

Thomas_A

#2 , 11 aug 2023 14:23

Conclusies tussen de partijen worden voor de zitting uitgewisseld volgens afgesproken kalender.

Ik neem aan dat u zelfstandige bent of uw vennootschap vertegenwoordigt. Verwacht dan niet dezelfde informele aanpak als op het vredegerecht, waar je alles gewoon in je eigen woorden aan de rechter kan uitleggen.

Over uw zaak zelf valt ook heel wat te zeggen (hebt u in gebreke gesteld voor uitblijven prestatie?, factuur geprotesteerd?, …), maar goed, dat was uw vraag niet.

JEPED
Topic Starter

#3 , 11 aug 2023 15:41

Conclusies tussen de partijen worden voor de zitting uitgewisseld volgens afgesproken kalender.
Ok, dus wrss. op de eerste zitting?
Ik neem aan dat u zelfstandige bent of uw vennootschap vertegenwoordigt. Verwacht dan niet dezelfde informele aanpak als op het vredegerecht, waar je alles gewoon in je eigen woorden aan de rechter kan uitleggen.
Klopt. Ik ben zelfstandige. Toen ten tijde van die radiospot nog beginnend en enigszins naïef wellicht. Nu zal ik dat niet meer doen. Alles wat aan de deur komt of beter gezegd in mijn winkel komt om 'zijn of haar waar komt te verkopen' stuur ik nu weg, want ik heb er zeer slechte ervaringen mee!
Over uw zaak zelf valt ook heel wat te zeggen (hebt u in gebreke gesteld voor uitblijven prestatie?, factuur geprotesteerd?, …), maar goed, dat was uw vraag niet.
Klopt. Zeer zeker. Dat realiseer ik me wel.
Ik heb wel geprotesteerd via mailcontact
Verder heb ik gebeld om te protesteren en dat ik niet kon leven met de slechte kwaliteit van de spot.
Dan heb ik er ongeveer twee jaar niks meer van gehoord en nu dan een brief van een advocaat en dagvaarding via deurwaarder.

Mvgr.

Reclame

JEPED
Topic Starter

#4 , 11 aug 2023 15:46

Trouwens nog bedankt Thomas_A voor uw reactie! :)

MVGR.

mava105

#5 , 11 aug 2023 16:55

Waarom altijd maar weer mailen en bellen? Een factuur protesteren doe je AANGETEND

mava105

#6 , 11 aug 2023 16:58

Waarom altijd maar weer mailen en bellen? Wat is er mis met aangetekende brief?
Een factuur protesteren doe je via aangetekende brief.

Thomas_A

#7 , 11 aug 2023 17:11

Waarom altijd maar weer mailen en bellen? Wat is er mis met aangetekende brief?

Dat is waar, maar daar heeft de TS nu niks meer aan.

Als u al een datum voor het indienen van uw conclusies hebt ontvangen en de griffie bevestigt dit, raad ik niet aan het risico te nemen om af te wachten tot de zitting en dan meer tijd te vragen.

JEPED
Topic Starter

#8 , 11 aug 2023 17:30

[*]Waarom altijd maar weer mailen en bellen? Wat is er mis met aangetekende brief?

Beste,

toen was ik nog maar net zelfstandige en had hier geen kaas van gegeten. Nu zal ik dat allemaal niet meer doen. Toen was ik nog onervaren. Noem het dom of naïef. Nu teken ik geen enkel contract meer van bedrijven die zo maar binnen komen wandelen.

PS vandaag heb ik een ander factuur van een buurbedrijf betwist die mij zo maar een factuur stuurde zonder te overleggen.... aangetekend!

MVGR.

JEPED
Topic Starter

#9 , 11 aug 2023 17:38

Dat is waar, maar daar heeft de TS nu niks meer aan.

Als u al een datum voor het indienen van uw conclusies hebt ontvangen en de griffie bevestigt dit, raad ik niet aan het risico te nemen om af te wachten tot de zitting en dan meer tijd te vragen.
Nee ze hadden geen datum (nou ja advies, 1 week op voorhand). Er is ook nog geen zittingsplanning bekend met zittingsnummer. Daarom heb ik een (voorlopig) nummer voor e-deposit gekregen waar ik mijn conclusies kan uploaden.

Mvgr.

Franciscus

#10 , 11 aug 2023 20:57

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... etermijnen

Dat doet u best zeker als u van tegenpartij al in gebreke gesteld bent - ( gezien dagvaarding via advocaat)

Na uw conclusies moet tegenpartij daar op antwoorden.

JEPED
Topic Starter

#11 , 06 sep 2023 23:52

Dat doet u best zeker als u van tegenpartij al in gebreke gesteld bent - ( gezien dagvaarding via advocaat)
Beste Franciscus,

ik was nog op een (lang geplande) vakantie en dan weer zeer druk met mijn werk en ik kwam helaas niet toe tot een gedegen voorbereiding.
Ik heb dit eerlijk verteld aan de rechter. Ik heb om meer tijd gevraagd, maar ze was 'not amused'.
Ik heb nu, met tegenzin vd rechter, een week gekregen om mijn conclusies te schrijven.
Dit is wel raar aangezien er zaken/facturen werden behandeld uit 2018 en die wel weken uitstel kregen.
Ik moet nu aan de bak. Ik ga mijn conclusies 1 dag van te voren neerleggen bij de rechtbank en van een stempel voorzien.

Wordt vast vervolgt....

Thomas_A

#12 , 07 sep 2023 22:37

U weet dat de rechter die u nu met tegenzin uitstel gegeven heeft, degene is die uiteindelijk een beslissing over uw zaak zal nemen?

Eerlijk gezegd is het niet slim om daar te verschijnen als een scholier, die komt vertellen dat hij niet genoeg tijd had om zijn huiswerk te maken door andere taken en hobbies.

Dit is de ondernemingsrechtbank, dus u staat daar als zelfstandige of bestuurder van uw bedrijf. Niemand zal medelijden of begrip hebben voor uw drukke agenda.

Ik zeg het even heel cru om u nog een kans te geven uw zaak te winnen.

Er zitten veel charlatans bij dat soort reclamebedrijven. Net doordat het charlatans zijn, hebben ze veel meer ervaring met rechtszaken goed aan te pakken.

JEPED
Topic Starter

#13 , 08 sep 2023 10:41

U weet dat de rechter die u nu met tegenzin uitstel gegeven heeft, degene is die uiteindelijk een beslissing over uw zaak zal nemen?

Eerlijk gezegd is het niet slim om daar te verschijnen als een scholier, die komt vertellen dat hij niet genoeg tijd had om zijn huiswerk te maken door andere taken en hobbies.

Dit is de ondernemingsrechtbank, dus u staat daar als zelfstandige of bestuurder van uw bedrijf. Niemand zal medelijden of begrip hebben voor uw drukke agenda.

Ik zeg het even heel cru om u nog een kans te geven uw zaak te winnen.

Er zitten veel charlatans bij dat soort reclamebedrijven. Net doordat het charlatans zijn, hebben ze veel meer ervaring met rechtszaken goed aan te pakken
Dat klopt. U slaat de spijker op zijn kop. Ik weet dit inmiddels ook na 7 jaar zelfstandige te zijn.
Ik ben van mijn roze wolk gevallen. Er wordt geen enkel contract meer getekend in de winkel. Elke maand krijg ik dit soort mensen in de winkel. Op een enkeling na heb ik enkel negatieve ervaring ermee. Ik stuur ze nu allemaal weg. Ook is mijn houding heel erg verhard helaas :cry: .

JEPED
Topic Starter

#14 , 13 sep 2023 13:04

Vorige week woensdag is mijn zaak voor de rechter geweest. Dat heeft drie uur gekost. De rechter was vies gezind op mij. Ik kreeg met pijn en moeite een week uitstel. Ik heb daar tegen geprotesteerd, maar dat heeft niks uitgehaald.
Eergisteren stukken geüpload en gisteren uitgebreide conclusies geüpload via e-deposit.
Vandaag kwam het weer voor de rechter. Twee uur zitten wachten. Helaas heeft de rechter mij niet gehoord.
Ze heeft het door verwezen naar een andere collega (bepleitingskamer) en daar mag ik morgen uitgebreid mijn conclusies verdedigen/bepleiten.
De advocaat van tegenpartij heeft GEEN conclusies geschreven. Wel heeft hij mijn stukken afgeprint en dat nu zelf als bewijslast in zijn dossier gebruikt. Had ik er beter geen stempel op kunnen zetten om aan te tonen dat die stukken bij mij vandaan komen? Of maakt dat niet uit?

mvgr.

JEPED
Topic Starter

#15 , 14 sep 2023 10:41

Had ik er beter geen stempel op kunnen zetten om aan te tonen dat die stukken bij mij vandaan komen? Of maakt dat niet uit?
Vandaag voor de rechter gepleit. Niet eenvoudig maar het ging best goed.
Een vriendelijke en behulpzame rechter en dat schilt voor de burger, die voelt zich dan toch wat meer op zijn gemak.
De advocaat van tegenpartij mag stukken/correspondentie van de tegenpartij overnemen en dat als bewijslast neerleggen, heeft de rechter vanochtend gezegd.
Echter de advocaat had mijn stukken herbenoemd en had daarbij gezet 'schuldbekentenis' en dat was minder aangenaam voor mij.

MVGR.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”