Ik heb een zaak lopen voor de Arbeidsrechtbank.
Het betreft een pensioenaangelegenheid waarbij België zijn verbintenissen die voortvloeien uit zijn EU lidmaatschap niet correct nakomt.
M.a.w. de procedure gaat niet over een foutieve toepassing van de Belgische wetgeving sensu stricto, maar over een incorrecte toepassing via de betroffen B wetgeving van verbintenissen aangegaan door B als lidstaat van de EU.
De pleidooien hebben reeds plaatsgevonden. De debatten zijn gesloten en de Arbeidsauditeur gaat nu zijn advies formuleren.
Wanneer ik het gerechtelijk wetboek erop nalees dan stel ik vast dat de rol van de arbeidsauditeur er ondermeer in bestaat erop toe te zien dat de Belgische wetgeving correct wordt toegepast en dat ter bescherming van de rechtzoekende.
Maar nu stel ik mij de vraag hoe de arbeidsauditeur zijn rol kan vervullen in de zaak die ik heb ingeleid en waarbij ik niet de (letterlijke en incorrecte) toepassing van de B wetgeving ter zake vorder maar integendeel een vonnis waarbij de Belgische Staat in overtreding wordt gesteld voor het niet nakomen van zijn EU verplichtingen terzake door een te enge interpretatie van zijn eigen nationale wetgeving.