Er wordt gezegd dat een advocaat alles in het werk moet stellen om zijn cliënt ten volle te behartigen.
Nu is er volgende.
Ik heb zojuist een rechtzaak achter de rug. Ik was de verdedigende partij. De advocaat van de burgerlijke partij (alsook de procureur) gebruikten zaken uit mijn gerechterlijk verleden. Geen enkele keer kwamen ze met feiten of bewijzen af van het heden maw over de zaken waarvan ik beticht werd.
Om terug te komen over mijn gerechterlijk verleden, dacht ik toch ook dat er zoiets is in onze wet als "geen twee keer voor hetzelfde" en dat dat geldt zowel voor veroordeeld of vrijspraak, dat die zaak dus afgehandeld is. In het latijn heet dat Non id est idem.
De procureur als de advocaat van de burgerlijke partij hebben dus dingen uit mijn verleden dat afgehandeld gebruikt om mij in het slecht daglicht te stellen.
Is het die advocaat van de burgerlijke partij geoorloofd volgens de deontologie van advocatuur om dat te doen? En kan ik daarvoor kklacht indienen.
Alsook tegen de procureur bij de voorzitter van de procureurs.
Ik heb me ook al geïnformeerd bij het Hof van Straatsburg want non id est idem zou ook een mensenrecht zijn.
Bedankt voor jullie antwoord