dagvaarden derdenpartij en kosten

karinedo
Topic Starter

dagvaarden derdenpartij en kosten

#1 , 20 aug 2015 00:50

Stel dat je een derdenpartij moest betrekken in een burgerlijke rechtzaak, blijkt uit de uitspraak. (dagvaarden gebeurd via gerechtsdeurwaarder, neem ik aan daar er geen andere mogelijkheid is?).
Echter je bent onvermogend om de deurwaarder te betalen, althans daar gaat uw eigen raadsman vanuit (prodeo). Dus de derdenpartij wordt niet betrokken in de zaak.
En je was er niet bewust van dat het primordiaal was die derdenpartij te betrekken in de rechtzaak, blijkt uit de uitspraak die melding maakt dat je die derdenpartij niet betrokken hebt en dus veroordeeld wordt tot, ....
Wat dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 20 aug 2015 11:04

Uitleg raakt kant nog wal ... als uw raadsman vermoed dat U de deurwaarderskosten niet kan betalen dan
- moet hij dit aan u vragen / melden , ...
- kan hij een dossier indienen met het beogen van het bekomen van een tussenkomst voor de dagvaarding ...

Maar ja ...

k.b.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2015 11:18

U hebt een pro deo advocaat. Dan had u ook de rechtsbijstand kunnen bekomen om de dagvaarding te laten betekenen en diende u deze kosten niet te betalen. Uw advocaat moet dit weten.

Zonder meer details over de zaak zelf en de uitspraak te kennen kan ik hier verder niet over oordelen. Geef meer info.

Reclame

karinedo
Topic Starter

#4 , 20 aug 2015 17:17

Alvast bedankt voor de antwoorden.

vonnis burgerrechtbank:
Derhalve is verweerster nog een bedrag verschuldigd van ...
Indien zij van oordeel is dat de helft van ... dient te worden behaald door ..., dan had zij hem in de procedure dienen te betrekken en een vordering opzichtens hem dienen te stellen.

Al raakt het kant nog wal, er is me niet duidelijk gemaakt dat dit moest gebeuren en waarom. Achteraf vernam ik de reden waarom.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 aug 2015 19:20

vonnis burgerrechtbank:
Derhalve is verweerster nog een bedrag verschuldigd van ...
Indien zij van oordeel is dat de helft van ... dient te worden behaald door ..., dan had zij hem in de procedure dienen te betrekken en een vordering opzichtens hem dienen te stellen.
Wat is daar nu fout aan?

Blijkbaar is de rechtbank van oordeel dat u - eventueel hoofdelijk samen met X - een schuld hebt aan de eisende partij. Als dit het geval is wordt u terecht veroordeeld om het totale bedrag te betalen. Als u vindt dat een deel van deze schuld mee moet betaald worden door X is dit uw probleem en niet dit van de eisende partij. U moet dan dit bedrag terugvragen van X. U kan dit nog altijd doen. U kan zelfs de rechtsbijstand aanvragen om X te dagvaarden zodat u die kosten niet moet betalen.

karinedo
Topic Starter

#6 , 20 aug 2015 23:01

daar is niets verkeerd aan, beweer ik ook niet.
Alleen dat dit had voorkomen kunnen worden door de derdenpartij te betrekken in de zaak. Dan was het in 1 keer opgelost. Maar ja ik ben niet op de hoogte van de wetgeving en mijn prodeo wel mag ik hopen.

Zal ik dan uitstelling van betaling kunnen krijgen, tot er uitspraak is in de nieuwe zaak?
Het geld zal in ieder geval niet uit de lucht komen te vallen, zodat ik dit kan betalen.

Trouwens had ik de wetgeving gekend, wel dan zou het nooit tot een zaak gekomen zijn en zou ik erop toegezien hebben dat ikzelf de bewijzen had van de contante terugbetaling. Maar ik ben nu eenmaal een leek in die materie.

Vriendelijke groeten

j.demoor

#7 , 22 aug 2015 11:36

“Art.664. Rechtsbijstand bestaat erin degenen die niet over de nodige inkomsten beschikken om de kosten van rechtspleging, zelfs van een buitengerechtelijke rechtspleging, te bestrijden, geheel of ten dele te ontslaan van de betaling van de diverse rechten, registratie-, griffie- en uitgifterechten en van de andere kosten welke deze rechtspleging medebrengt. Hij verschaft aan de betrokkene ook kosteloos de tussenkomst van openbare en ministeriele ambtenaren onder de hierna bepaalde voorwaarden. Hij biedt de betrokkene tevens de mogelijkheid kosteloos bijstand te genieten van een technisch adviseur bij gerechtelijke deskundigenonderzoeken. Art.665. Rechtsbijstand kan worden verleend: 1° voor alle handelingen betreffende vorderingen die voor een rechter van de rechterlijke orde, een administratieve rechtbank of een scheidsgerecht moeten worden gebracht of er aanhangig zijn; 2° voor handelingen betreffende de tenuitvoerlegging van vonnissen en arresten; 3° voor rechtsplegingen op verzoekschrift; 4° voor de proceshandelingen die behoren tot de bevoegdheid van een lid van de rechterlijke orde of waarbij een openbare of een ministeriele ambtenaar moet optreden. 5° voor procedures van vrijwillige of gerechtelijke bemiddeling, die geleid worden door een bemiddelaar die erkend is door de in artikel 1727 bedoelde commissie. 6° voor alle buitengerechtelijke procedures die opgelegd zijn bij wet of door de rechter; 7° voor de tenuitvoerlegging van authentieke akten in andere lidstaten van de Europese Unie in het kader van artikel 11 van richtlijn 2003/8/EG van de Raad van 27 januari 2003 tot verbetering van de toegang tot de rechter bij grensoverschrijdende geschillen, door middel van gemeenschappelijke minimumvoorschriften betreffende rechtsbijstand bij die geschillen, onder de in deze richtlijn bepaalde voorwaarden. 8° voor bijstand van een technisch adviseur bij gerechtelijke deskundigenonderzoeken.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

“Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken, zelfs al is dit een beslissing alvorens recht te doen of een verstekvonnis.”(Ger.W.).
Hoger beroep tegen de gevolgen va n eigen nalaten is echter kansloos.

Of een afzonderlijke vordering tegen ‘derdenpartij’ kans maakt dient vooraf onderzocht.

Eventueel kan u schadevergoeding vorderen van uw advocaat wegens zijn nalaten rechtsbijstand aan te vragen om de ‘derdenpartij’ te kunnen dagvaarden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

karinedo
Topic Starter

#8 , 24 aug 2015 00:53

Vanharte bedankt voor uw duidelijk antwoord.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”