Tegengestelde uitspraken

Justme2
Topic Starter

Tegengestelde uitspraken

#1 , 02 dec 2014 19:02

Ik heb even een ingewikkeld hypothetisch vraagje.

Stel er wordt klacht tegen je neergelegd door persoon A bij parket a. Hierop leg jezelf klacht neer bij de onderzoeksrechter wegens lasterlijke aantijgeningen bij parket b.

In dossier a (de klacht tegen je) wordt je veroordeeld. De raadkamer had echter in dossier b (lasterlijke aantijgeningen) al beslist dat er wegens omstandigheden geen rekening gehouden mocht worden met elementen uit dossier a in dat onderzoek. Persoon A heeft al bekentenissen afgelegd in dossier b dat het effectief om een valse aangifte ging en verscheidene personen bevestigen dit. Persoon A wordt veroordeeld wegens het indienen van een valse aangifte

Ben je dan op het einde van de rit schuldig of onschuldig? Daar je in het 1 dossier wordt beschouwd als iemand die de feiten heeft gepleegd en in het ander dossier als iemand die de feiten niet heeft gedaan.

Misschien nog nuttige informatie. Door het gerechtelijk onderzoek werd in dossier b de strafvordering het eerst ingesteld terwijl in dossier A eerder het vonnis werd uitgesproken

Komt er dus eigenlijk gewoon op neer wat er gebeurt als er onverenigbare tegengestelde vonnissen zijn? :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2014 20:12

Om het vonnis (dossier A) teniet te doen moet men in beroep gaan.
Een vonnis verdwijnt niet vanzelf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 03 dec 2014 08:30

Of, mocht de beroepstermijn al verstreken zijn, door een herroeping van gewijsde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Justme2
Topic Starter

#4 , 03 dec 2014 17:48

Bedankt, ik vroeg het mij af daar ik deze term was tegengekomen en vond het raar dat er tegengestelde uitspraken zouden kunnen bekomen worden. Dit zou het rechtssysteem totaal onder graven.

Dus als ik het goed begrijp, zal het openbaar ministerie als de beroepstermijn overschreden is in 1 van de zaken ambtshalve de herroeping van gewijsde doen. Ze zijn immers partij en het zou hun imago wel schade toebrengen als de tegengestelde uitspraken blijven

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 03 dec 2014 21:11

Nee, hoor, ik vrees dat u degene vent die de herroeping zult moeten vragen. Dit kan bovendien niet zomaar, daar hebt u de handtekeningen van 3 advocaten met nogal wat ervaring voor nodig.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”