Hoe dagvaarden voor het vredegerecht?

alainsch
Topic Starter

Hoe dagvaarden voor het vredegerecht?

#1 , 17 jun 2013 13:40

In een conflict ivm garantie komt de zaak binnen enkele dagen voor in verzoening. Ik vrees echter dat de verwerende partij (winkelketen) zijn kat zal sturen en ik dus een stap verder zal moeten gaan.

Ik wil proberen vermijden om via een advocaat te werken, kwestie van niet met lege handen te eindigen: ik haal normaal gezien wel mijn gelijk, maar ben dan mogelijks een grotere som kwijt aan de erelonen die toch nooit volledig gedekt worden door de RPV.

Ik dacht dat een verzoekschrift neerleggen bij de griffie en het rolrecht betalen voldoende was, maar blijkbaar komt er daar nog een deurwaarder aan te pas?

Welke stappen zijn nodig?

Thanks

Alain

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2013 14:31

De gerechtsdeurwaarder is er om de dagvaarding aan de tegenpartij te bezorgen

In beginsel stelt de advocaat van de eisende partij zelf de inhoud van de dagvaarding op. De gerechtsdeurwaarder zal een partij die geen advocaat is wel helpen bij het opstellen van de dagvaarding.

De dagvaarding bevat, zoals een verzoekschrift, in essentie twee delen:

- de uiteenzetting van de middelen in rechte en in feite: u vertelt wat er gebeurd is, wat u aan de tegenpartij verwijt;
- het voorwerp van de vordering: wat vraag je aan de rechter.

Zet dit op papier en ga daarmee naar de gerechtsdeurwaarder.

alainsch
Topic Starter

#3 , 17 jun 2013 14:56

Dag scorpioen,
De gerechtsdeurwaarder zal een partij die geen advocaat is wel helpen bij het opstellen van de dagvaarding.
Ik denk het nodige al op papier te hebben: identiteit partijen, feiten (korte samenvatting), ten gronde, conclusies, vordering. Samen 5 blz.

Maar wat me tot nu toe onduidelijk is, is de datum vd zitting: moet ik die vragen aan de griffie of doet de deurwaarder daarvoor het nodige?

thx

Alain

Reclame

scorpioen

#4 , 17 jun 2013 16:05

De gerechtsdeurwaarder vult zelf wel de datum van de zitting in.

Hij weet wanneer de inleidingszittingen zijn van de rechtbanken in zijn arrondissement en houdt ook rekening met de datum waarop hij de dagvaarding kan betekenen.

mamachipke

#5 , 18 jun 2013 01:26

om iemand te dagvaarden voor het vredegerecht heb je helemaal geen deurwaarder nodig
Je kan perfect op internet de juiste bewoordingen vinden om uw verzoeken aan de vrederechter kenbaar te maken en de griffier van het desbetreffende vredegerecht vertelt je wel in hoeveel exemplaren de dagvaarding moet binnengeleverd worden
ik heb al vaak gedagvaard zonder advokaat of deurwaarder
Het enige nadeel is dat je langer moet wachten op de zitting omdat alle zaken die behandeld worden door een advokaat voorgaan
Maar dat wachten is ook interessant.Je kan er nog heel wat opsteken.

mamachipke

#6 , 18 jun 2013 01:55

Ik vergat nog te zeggen dat de kosten van een dagvaarding als je alles zelf doet 40 euro bedragen.
Je mag ook niet vergeten een bewijs van woonst bij te voegenDat haal je op de dienst bevolking maar je kan het ook soms online aanvragen.Soms moet je daarvoor betalen en sommige gemeenten verstrekken het kostenloos
De datum van de zitting wordt door de vrederechter bepaald
één van de exemplaren die je op de griffie binnenbrengt wordt terug aan jou geadresseerd met de vermelding van de zittingsdatum

Kali

#7 , 18 jun 2013 04:25

om iemand te dagvaarden voor het vredegerecht heb je helemaal geen deurwaarder nodig
Je kan perfect op internet de juiste bewoordingen vinden om uw verzoeken aan de vrederechter kenbaar te maken en de griffier van het desbetreffende vredegerecht vertelt je wel in hoeveel exemplaren de dagvaarding moet binnengeleverd worden
ik heb al vaak gedagvaard zonder advokaat of deurwaarder
Het enige nadeel is dat je langer moet wachten op de zitting omdat alle zaken die behandeld worden door een advokaat voorgaan
Maar dat wachten is ook interessant.Je kan er nog heel wat opsteken.

Hangt af van de zaak... U spreekt over inleiding per verzoekschrift, niet alles kan per verzoekschrift...

alainsch
Topic Starter

#8 , 18 jun 2013 06:34

Hangt af van de zaak... U spreekt over inleiding per verzoekschrift, niet alles kan per verzoekschrift...
Dat had ik ook zo begrepen. Het gaat hier om een conflict tussen een winkel en een partikulier (waar ik de partikulier ben) over het al dan niet verstrekken van garantie, dus kan het volgens mij enkel op basis van een dagvaarding.

Alain

scorpioen

#9 , 18 jun 2013 09:49

Een dagvaarding moet altijd door een gerechtsdeurwaarder betekend worden.

In sommige zaken (bijvoorbeeld huur) is het mogelijk een zaak in te leiden met een verzoekschrift. Dat wordt ter griffie neergelegd en dan is er geen gerechtsdeurwaarder die tussenkomt.

De gerechtsdeurwaarder heeft toegang tot het rijksregister. Hij controleert het adres van de persoon aan wie de dagvaarding moet betekend worden. Dan moet je zelf niet voor een bewijs van woonst zorgen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”