wat met in beslag genomen voertuig na seponering

edoardo
Topic Starter

wat met in beslag genomen voertuig na seponering

#1 , 17 dec 2012 14:45

Meer dan een jaar geleden kocht mijn zoon een voertuig van een privé verkoper op het internet.De wagen was voorzien van de nodige documenten, maar had een vervallen keuringskaart.
Mijn zoon liet het voertuig in orde brengen en liet het voertuig keuren.Daar bleek dat er geknoeid was met het chassisnummer.Het plaatje met chassisnummer bleek van eenzelfde type voertuig te zijn, dat al uit roulatie was genomen.Politie werd erbij gehaald en voertuig werd aangeslagen.(staat reeds ruim een jaar op de parking van de garagist).
Mijn zoon legde de nodige verklaringen af ivm. de identiteit van de verkopers van het voertuig.
Hij heeft ook gevraagd om steeds van het verloop van de procedure in kennis te worden gesteld,dit gebeurt ook.
Vandaag echter krijgt hij de melding van de procureur dat de zaak geseponeerd werd.Er wordt gemeld dat mijn zoon inzage of copie kan aanvragen van het dossier.

Mijn vraag is, hoe moet dit verder. Kan mijn zoon vrijgave van het voertuig vragen, zodat hij er opnieuw kan over beschikken om het bij de invoerder voor België opnieuw officieel te laten registreren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 dec 2012 18:27

In principe zal parket aan politie opdracht geven om het voertuig vrij te geven.
Best eens navragen bij griffie of dat al gedaan is.

PS wie gaat de stallingskosten betalen?

Voertuig was dat voordien ingeschreven in België?

j.demoor

#3 , 19 dec 2012 08:30

“Art.28sexies.§ 1. Onverminderd de bepalingen in de bijzondere wetten kan eenieder die geschaad wordt door een opsporingshandeling met betrekking tot zijn goederen, aan de procureur des Konings de opheffing ervan vragen.§ 2. Het verzoekschrift wordt met redenen omkleed...Het wordt toegezonden aan of neergelegd op het secretariaat van het parket...§ 3. De procureur des Konings kan het verzoek afwijzen indien hij van oordeel is dat de noodwendigheden van het onderzoek het vereisen, indien door de opheffing van de handeling de rechten van partijen of van derden in het gedrang komen, indien de opheffing van de handeling een gevaar zou opleveren voor personen of goederen, of wanneer de wet in de teruggave of de verbeurdverklaring van de betrokken goederen voorziet...§ 4. De zaak kan bij de kamer van inbeschuldigingstelling worden aangebracht binnen vijftien dagen na de kennisgeving van de beslissing aan de verzoeker...”(17 november 1808 Wetboek van Strafvordering).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

edoardo
Topic Starter

#4 , 19 dec 2012 12:02

beste Franciscus, wie de stallingskosten zal betalen is op dit ogenblik niet duidelijk.Recent heeft mijn zoon nog contact gehad met de politieinspecteur die dit dossier volgt en die gaat ervan uit dat de stellingskosten door politie gedragen wordt.We gaan dit nog eens uitdrukkelijk navragen bij politie.
Wat het voertuig betreft, dit was voorheen ingeschreven in België.

beste J.Demoor, bedankt voor deze info.We gaan alvast een gemotiveerd verzoekschrift richten aan de de procureur.Neemt de procureur in de praktijk snel een beslissing of kan dit enkele maanden aanslepen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2012 13:06

Politie zal daarvoor NOOIT de stallingskosten betalen.
Dat kunnen dan gerechtskosten worden voor justitie.
Idd dat kan maaaanden duren. Daarom is het soms eenvoudiger dat die inspecteur eens contact neemt met de behandelende substituut.
Die kan via een opdracht ( kantschrift) het voertuig zonder of met kosten vrijgeven.
KS kan zelf gefaxt worden.

bartvdv

#6 , 19 dec 2012 14:13

Maar met identificatieplaatje van het voertuig werd geknoeid. Waarom zou het dan worden vrijgegeven en niet vernietigd ? Tenslotte ga je de wagen toch niet meer in het verkeer kunnen brengen ?

Tijsvdw

#7 , 19 dec 2012 17:16

Voor het voertuig kan een bevelschrift voor sloop gegeven worden of hij kan terug gehomologeerd worden door een erkende dealer.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”