codes gebruikt in kortgeding andere dan art 1280 GWb

marsupilami
Topic Starter

codes gebruikt in kortgeding andere dan art 1280 GWb

#1 , 14 dec 2012 15:11

Eind augustus heb ik een kortgeding aangespannen.

De reden van het aanspannen van het kortgeding was omdat er sprake was van verwaarlozing/psychische problematie bij de vader/agressie bij de afhaal en ophaalmomenten. Wij zijn nooit gehuwd geweest.

Op het document dat ik had ontvangen, de kennisgeving kortgeding, stond er oa te lezen: aard van het kortgeding: varia.

Na de eerste zitting, waar een politioneel onderzoek werd bevolen, heb ik dossierinzage gedaan.

Op het PV van terechtzitting stond onderaan het volgende: aard van de zaak: Korte Gedingen (andere dan art 1280 Ger WB) a27z:varia

Daar het geen kortgeding is tijdens een echtscheidingsprocedure, veronderstel ik dat dat de reden is dat de aard van de zaak andere is dan art 1280 Ger WB.

Kan iemand mij zeggen onder welk art mijn kortgeding valt? En waar staat "a27z:varia" voor?

Ik heb enkel dit teruggevonden op het internet wat betreft soorten kortgeding:

b) Op basis van artikel 584 (3) van het Gerechtelijk wetboek
De voorzitter is voor alles bevoegd omtrent dit artikel behalve in materies die specifiek aan een andere rechtbank zijn toegewezen of tot de bevoegdheid van de administratieve rechtbanken behoren.
Voorwaarden voor toepassing van Art 584 Ger.Wb.:
- Hoogdringendheid;
- Enkel in verband met een voorlopige maatregel;

c) Op a) en b) worden beschikkingen of bevelschriften van de rechter zetelende in kort geding gewezen.
Deze zijn uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of beroep en zonder borgstelling (4).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 dec 2012 15:28

Ger. W. Art. 584. De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken, behalve die welke de wet aan de rechterlijke macht onttrekt.

De code a27z:varia heeft geen enkel wettelijk belang. Elk soort zaak krijgt een code, die is intern van de FOD Justitie en bedoeld voor het bijhouden van statistieken.

marsupilami
Topic Starter

#3 , 14 dec 2012 15:50

b) Op basis van artikel 584 (3) van het Gerechtelijk wetboek
De voorzitter is voor alles bevoegd omtrent dit artikel behalve in materies die specifiek aan een andere rechtbank zijn toegewezen of tot de bevoegdheid van de administratieve rechtbanken behoren.

3=Dringende voorlopige maatregelen.

Voorwaarden voor toepassing van Art 584 Ger.Wb.:
- Hoogdringendheid;
- Enkel in verband met een voorlopige maatregel;

c) Op a) en b) worden beschikkingen of bevelschriften van de rechter zetelende in kort geding gewezen.
Deze zijn uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of beroep en zonder borgstelling (4).

4 =Dit betekent dat één partij de uitvoering kan eisen zelfs indien één van partijen hiertegen beroep of verzet aantekent en er over deze laatste nog geen uitspraak werd gedaan.

De uitspraak over dit kortgeding zullen dus voorlopige maatregelen zijn, maar die wel uitvoerbaar bij vonnis zijn, als ik het goed begrijp.

Het Hoger Beroep dat ik heb aangetekend tegen de het vonnis van de jeugdrechtbank, wordt pas ingeleid eind april volgend jaar.

De dringende voorlopige maatregelen, wat betreft het omgangsrecht, die we zullen weten begin volgend jaar eenmaal de uitspraak er is, tot wanneer blijven die gelden?

Tot er een nieuwe uitspraak is van het Hoger Beroep?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 dec 2012 17:17

U vergist zich.

De voorzitter doet (als het dus niet gaat om voorlopige maatregelen in een echtscheidingszaak of andere speciale zaken), uitspraak als de zaak hoogdringend is, en hij doet uitspraak "bij voorraad". Dit betekent dat het een voorlopige beslissing is, in afwachting van een beslissing "ten gronde".

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”