Ik zit verwikkeld in een ingewikkeld verhaal (meer achtergrond, zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... 14&t=32944" onclick="window.open(this.href);return false;)
Hier hetzelfde verhaal, enigszins gesimplifiëerd, maar het principe blijft hetzelfde.
Ik heb een dispuut met mijn garagehouder.
Ik zag hem mijn wagen, terwijl deze binnen was voor herstel van een kapotte koppeling, gebruiken om een aanhangwagen te slepen, terwijl hij nog kapot was(!).
(onnodig te zeggen: zonder mijn toestemming...)
Ik kan dit bovendien zwart op wit bewijzen.
Ik weiger de factuur te betalen.
Ik heb geen vertrouwen meer in die man.
Mijn wagen is bovendien zo goed als niets meer waard, ik kocht vorige maand een nieuwe (in een andere garage, wat dacht je...)
Ik dien per aangetekend schrijven een klacht in, ondertussen is ook de distributieriem kapot gevlogen.
Mijn klacht wordt niet behandeld, een maand lang wordt geruzied over wie wat moet betalen.
De garage biedt aan het herstel van de distributieriem te betalen, maar blijft erbij dat ik de herstelkosten voor de koppeling moet betalen en begint te dreigen met een rechtszaak omdat ik dit weiger;
er wordt ook gedreigd met 'stallingskosten'.
De garage biedt aan de wagen over te nemen voor de waarde (overnameprijs) die hij had voordat de koppeling stuk ging, minus de prijs van de herstelkosten. Dit wel enkel onder de voorwaarde dat ik een verklaring onderteken 'dat ik afzie van gelijk welk initiatief dat de andere partij schade zou berokkenen'
Als ik ten arren moede voorstel de herstelkosten dan toch te betalen in ruil voor mijn wagen, stellen ze dezelfde voorwaarde: ik moet dezelfde verklaring ondertekenen.
Voor mij is dit een verklaring 'onder dwang', ik heb immers geen enkele keuze:
- ofwel teken ik ze, en kan ik verder niets doen (hoewel het mijn grootste wens is dit wel te doen, geen rechtszaak, maar wel de zaak met naam en toenaam bespreken op een publiek forum cfr autoforum.be)
- ofwel teken ik ze niet, en word ik voor de rechtbank gedaagd, zogezegd omdat ik weiger de herstelkosten te betalen, WAT NIET KLOPT! Ik wil dit nl wel, maar niet onder hun voorwaarden.!!
Puntje bij paaltje: als ik niet teken, word ik voor de rechter gedaagd omdat ik weiger mij ertoe te verbinden geen initiatieven te nemen die hen schade zouden berokkenen.
Dit is regelrechte chantage, ik wordt gechanteerd met het feit dat zij mijn wagen kunnen achterhouden.
Dit kan toch zomaar niet.
Ben ik juist om te zeggen dat een dergelijke verklaring juridisch geen enkele waarde kan hebben?
Of maak ik ergens een fout?
Advies iemand?