paspoort tonen

paling
Topic Starter

paspoort tonen

#1 , 20 mei 2008 19:47

vandaag kwam ik iemand tegen die er heilig van overtuigd was dat je jouw paspoort aan iedereen moet laten zien die er om vraagt
ik betwijfel sterk of dit wel waar is

aan wie ben je verplicht je paspoort te laten zien ?
en hoe moet deze bewijzen dat die daartoe bevoegd is ?

Gebruiker47

#2 , 21 mei 2008 13:26

Verplicht : aan politiediensten.
Gemeentelijke en administratieve diensten : best tonen want anders kunnen deze de administratieve zaken niet afhandelen.

Politie legitimeert zich adhv uniform en/of aanstellingsbewijs.

Aan iedereen tonen? Loop daar toch niet in.

Jan S

#3 , 22 mei 2008 10:22

Is de politie niet verplicht, op vraag, zijn of haar legimitatiebewijs te tonen (of hoe ze dat ook noemen) ook al zijn ze in uniform?

Reclame

Lawyer75

#4 , 28 mei 2008 14:12

Klopt zeker en vast niet.

Jorre

#5 , 28 mei 2008 14:59

29 juli 1985 - Koninklijk Besluit betreffende de identiteitskaarten

Art. 1
...

- bij iedere vordering door de politie ...

...

- aan de gerechtsdeurwaarder belast met de betekening van een exploot of aan de personen overeenkomstig 37 paragraaf 1, eerste lid van het G.W., die belast zijn met de afgifte van het afschrift van dergelijk exploot.

.....

Alfons

#6 , 19 jul 2008 23:50

Er is toch een duidelijk verschil tussen het tonen van uw identiteitskaart aan een individu waarvan u de functie niet kunt afleiden. Een gewone bedrieger die u aanspreekt op straat daar haalt men zijn identiteitskaart toch niet voor boven!
Als ik mij aanbied op de dienst bevolking van het stadhuis dat haal ik al voor dat het mijn beurt is mijn identiteitskaart boven, zodat ik die ook spontaan kan tonen als ik mij voorstel. Mijn voornaam en naam zeggen als de bediende mij niet persoonlijk kent volstaat voor mij niet, dus dan geef ik spontaan mijn identiteitskaart af.
Aan de patattenboer die komt leuren geef ik mijn identiteitskaart niet af en aan de huisbaas eigenlijk ook niet, want die bezit in zijn computerbestanden alle gegevens over mij en mijn gezin.
Als ik bij de mutualiteit ziekenbriefjes ga terugtrekken van doktersbezoeken van mijn dochter en mijn kleinzoon dan hou ik mijn identiteitskaart ook klaar, want ze gaan daar toch achter vragen omdat ik niet van het vrouwelijk geslacht ben en veel ouder ben dan mijn dochter!
Mvg Alfons

digits

#7 , 01 mar 2009 10:52

en hoe zit het dan met controleurs van de lijn/nmbs als je bvb je ticket vergeten bent ? ik dacht dat deze mensen ook naar je identiteitskaart mogen vragen, ook al zijn ze geen politie.

en wat met sportclubs die ook vaak je identiteitskaart vragen om alles in te vullen voor de verzekering ? mag dit dan ook niet ?

Vandebos

#8 , 01 mar 2009 11:57

opgepast!

Er zijn in België een aantal ambtenaren met beperkte politionele bevoegdheid. Denk aan sociale controleurs, controleurs RSZ, immigratie ambtenaren, spoorwegpolitie, etc, ... Deze hebben het recht je identiteit vast te stellen met alle mogelijke middelen. Deze werken op gerichte controles meestal zeer nauw samen met politie en een parketmagistraat of zelfs procureur. ( als dat inhoudt politie controle, je administratief te laten aanhouden, laten opzoeken in strafregister etc, etc moet dat maar)

Daarnaast zijn er eveneens een aantal controleurs, lijn bv die weliswaar geen opvraagrecht van je identiteitskaart hebben doch wel het recht van de busmaatschappij om een bus stil te leggen en af te sluiten tot de politie op hun aanvraag komt om jouw identiteit te controleren. Aan jou dus de keuze om je ID vrijwillig te tonen of minimaal een half uurtje door te brengen in een bus vol met reizigers die door jou te laat komen (in Brussel leidt dit tevens automatisch tot een administratieve aanhouding, je identiteit wordt op het politiekantoor nagetrokken.)... Ook niet vergeten dat de busmaatschappijen reeds herhaaldelijk succesvol schadevergoedingen hebben bekomen ten behoeve van de veroorzaakte vertragingen. (dacht dat ze in Brussel een standaard peikuurtarief vragen van € 25/minuut, € 15/minuut buiten piekuren)

Vandebos

#9 , 02 mar 2009 12:30

Bij deze een aanvulling heet van de pers. (opgepast, inkt nog nat!)

controle de Lijn

IrisS

#10 , 03 mar 2009 01:19

Ook niet vergeten dat de busmaatschappijen reeds herhaaldelijk succesvol schadevergoedingen hebben bekomen ten behoeve van de veroorzaakte vertragingen. (dacht dat ze in Brussel een standaard peikuurtarief vragen van € 25/minuut, € 15/minuut buiten piekuren)
NMBS is identiek. Controleurs mogen identiteitskaart vragen en werden beëdigd. Bovendien staat in hun gebruikersvoorwaarden volgens mij dat je bij het nemen van de trein, instemt uw identiteitskaart op vraag van controleurs te laten zien (wat nogal logisch is, denk ik, aangezien er een aantal aan leeftijd of persoon gebonden zijn). Toont u dit niet, dan wordt Securail opgeroepen die het nog eens vriendelijk vraagt. Werkt u nog niet mee, dan wordt de politie erbij gehaald. Alle opgelopen vertraging kan aangerekend worden aan de veroorzaker, in dit geval degene die het paspoort niet wil tonen.

Snap ook niet goed wat daar voor sommige mensen zo vreemd aan is. Als je gebruik maakt van een dienst aangeboden door een bedrijf, lijkt het me ook wel logisch dat je je aan de voorwaarden houdt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mar 2009 18:40

kleine rechtzetting - ik loop niet rond met mijn reispas en ben spijtig genoeg niet in het bezit van een diplomatiek paspoort.

Zoals iedereen heb ik een identiteitskaart. Ik hoef die alleen te tonen aan diegene die daarvoor wettelijk de bevoegdheid hebben.
Dit kan ik zien aan 1 - drager uniform politie - 2 -legitimatiebewijs
Deze personen hoeven geen reden op te geven maar ze moeten wel een reden hebben.
Het ' tonen' houdt wel in dat het dokument moet afgegeven worden ter controle.
Niet afgeven kan leiden tot gerechtelijke arrestatie of bestuurlijke aanhouding met alle gevolgen van dien.

Ook Nederlanders hebben tegenwoordig een identiteitskaart (sedert 2005) maar hebben nog altijd niet door dat ze deze ook in België moeten bijhebben.

eMBee

#12 , 23 sep 2009 18:59

Is de politie niet verplicht, op vraag, zijn of haar legimitatiebewijs te tonen (of hoe ze dat ook noemen) ook al zijn ze in uniform?
Wet op het Politieambt :
- een politieman in burger moet zich altijd legitimeren aan de hand van zijn officiële dienstkaart
- een politieman in uniform moet zich verplicht legitimeren aan de hand van zijn officiële dienstkaart op het ogenblik dat hij ergens aanbelt

Franciscus

#13 , 23 sep 2009 19:18

..gewoon als politieambtenaar ergens wil binnengaan.
Stel je voor dat er geen bel hangt...

Lex

#14 , 23 sep 2009 20:00

Zoals iedereen heb ik een identiteitskaart. Ik hoef die alleen te tonen aan diegene die daarvoor wettelijk de bevoegdheid hebben.
Dat is alleen zo in theorie!

In de praktijk ga je geen bankrekening openen zonder je pas(ei-d) te tonen...je zal geen DVD noch een boek kunnen huren in de videotheek/bib zonder je id. bekend te maken...zodra je een overeenkomst wil sluiten kan men je ID controleren...

Franciscus

#15 , 28 sep 2009 19:06

Voor een bankrekening te openen mag de bank nu zelfs een copie van uw IK opvragen. Dit gezien haar verplichtingen naar de overheid.

Ik hoef dat nog steeds alleen ...
Dat je vb geen auto kan huren zonder die documenten te tonen is idd juist als ik ze niet toon heb ik geen auto.

Terug naar “Praat café”