Grasmaaien in t weekend is gewoon ongehoord en toont weinig respect voor de medeburger ! Maar dat komt in deze tijd wel meer voor.
Het is nochtans in veel gemeenten al een heel oude wet dat op zaterdag EN zondag er geen hinder mag zijn van grasmaaiers, boormachines, hamers en dergelijke. En dat heeft niks maar ook niks met het katholisisme te maken !
Het zijn de twee enige dagen dat er rust is.
...
Dus respecteer eenieder en doe het vooral niet in het weekend !
Ik ken geen enkele gemeente waar er in het politiereglement staat dat er zaterdag niet gemaaid mag worden. De reden waarom men voor de zondag kiest is idd geïnspireerd op het katholieke geloof, waar de zondag rustdag was. Niemand die echter nu beweert dat de priesters er nu nog voor iets tussenzitten of dat er politieke druk zou zijn vanuit katholieke hoek, laat dat duidelijk zijn.
Waarom grasmaaien in het weekend ongehoord zou zijn en weinig respect toont voor de medeburger, kan ik echter niet verstaan. Is het dan zinvoller om 's avonds na 8 uur, wanneer sommige mensen pas thuiskomen na werk én eten (met de kinderen) én ze in bed steken) het gras af te maaien?
Het lijkt me het meest respectvol dat je:
- niet 's avonds laat het gras afmaait
- indien je weet dat de buur in ploegen werkt, dat probeert te doen als je ziet dat hij wakker is (of aan het werk is)
- niet het gras afmaait als de buur een bbq doet
behalve als het echt niet anders kan op duidelijk praktische redenen (je vertrekt op reis, het was nat gans de week, ...)
Of je dan een krachtige grasmaaier hebt of niet verandert niks aan het respect: respect betekent rekening houden met je medemens, betekent niet dat je bepaalde dagen in de week geen gras maait.