Schakelprogramma rechten

RbB
Topic Starter

Schakelprogramma rechten

#1 , 17 apr 2008 23:08

De VUB of KUL bieden schakelprogramma's aan voor bachelors rechtspraktijk die nadien nog een master willen behalen. Op de sites vind ik echter weinig uitleg over de totale duur van de opleiding.

Bij de VUB duurt het schakelprogramma 2 jaar en dan nog 2 jaar voor de master, als ik mij niet vergis. Weet iemand hoelang dit is op de KUL? En als je dit in avondschool wilt doen, hoelang duurt het dan in beide gevallen? Dubbel?

Ik stel me daarbij de vraag of het niet beter is na het behalen van een bachelor te gaan werken en tegelijk avondschool rechten te doen. Zo verdien je al en bekom je uiteindelijk toch je masterdiploma. Anderzijds, als je kiest voor een voltijdse opleiding rechten verlies je vier jaar inkomsten, maar win je deze vier jaar misschien terug door de hogere verloning nadien? Wat is jullie mening?

Vriendelijke groeten

Beachcomber

#2 , 18 apr 2008 08:53

Op de KUL duurt het schakelprogramma 1 jaar, maar het is wel loodzwaar (88 studeipunten) Weinigen slagen erin om dat op 1 jaar af te werken. evenwel, met het nieuwe systeem is het nog mogelijk om alles binnen de drie jaar (schakelprogramma plus masters) af tewerken dankzij de cumulregeling.

(oude zak mode: on)In mijnen tijd moesten we nog twaalven halen. (oude zak mode: off)

Zjef

#3 , 18 apr 2008 21:41

http://www.ua.ac.be/main.aspx?c=*FACREC ... 98&e=74556
Hier vind je de info van de Universiteit Antwerpen.

Reclame

IrisS

#4 , 29 apr 2008 14:17

Ik studeer momenteel criminologie aan de VUB in avondonderwijs. Ik heb er voor gekozen het voltijdse traject te volgen en heb daar een voltijdse job naast. Voor mij is dat perfect haalbaar, maar ik heb ook echt gedaan met mn job als ik de deur achter me dicht trek en heb bovendien ook wel wat verlof. Bij sommige werkgevers (de meeste eigenlijk, maar dat geluk heb ik nu net niet), krijg je ook wat extra verlof omdat je studeert. Je kan er ook perfect voor kiezen dat in deeltijds onderwijs te doen (of gewoon je eigen tempo bepalen via IAJ's)

Een aantal vakken overlappen met de rechten en uit wat ik opvang, is dat voor de rechtenstudenten ook wel goed te doen. Je moet natuurlijk wel een beetje karakter hebben want werken en studeren is niet altijd evident. Maar wel goed te doen.

Weet ook dat je wellicht recht hebt op werknemerscheques (kan je nagaan via de vdab-site) wanneer je werkt of werkzoekend bent. Dan krijg je voor 125 euro 250 euro aan cheques per jaar, die je kan gebruiken om je inschrijvingsgeld te betalen.

Op de VUB is er trouwens een hele goeie info-doorstroom naar hun avondstudenten. Ook kan je perfect proffen/assistenten aanmailen met vragen en zijn ze wel flexibel als je eens een deadline niet haalt door je werk (je moet er natuurlijk geen misbruik van maken). Dat vind ik ook wel n sterke troef.

Mocht je nog meer willen weten, dan mag je me altijd contacteren. Ze hebben er ook een infopunt voor de studenten waar ze je vast willen gedetailleerde info geven over de mogelijkheden (en waar je ook de folders etc kan aanvragen). Dat kan via [email protected]. Je vindt ook al wel wat info via http://www.vub.ac.be/infovoor/toekomsti ... deren.html.

Terug naar “Praat café”