Volgens mij is het wel degelijk de vraag.
Hetgeen voor de werknemer extra netto overblijft (na aftrek van de RSZ-bijdragen en de bedrijfsvoorheffing) betekent dus extra per jaar voor zijn werknemer. Het voordeel dat ik bovenaan heb berekend komt overeen met een simulatie op jaarbasis.
Een ander voorbeeld:
Volkswagen Golf
> Catalogusprijs (incl. opties & BTW): 26.890 EUR
> Indien werknemer zelf zijn wagen zou bekostigen (o.b.v. 25.000 km/jaar): 10.000 EUR
> Nettoloon (na aftrek RSZ & bedrijfsvoorheffing): 1.987,56 EUR
Een Volkswagen Golf (in dit voorbeeld) is bijgevolg 1.987,56 EUR 'extra' loon waard op jaarbasis.
Groeten
Dit is de theorie die de fiscus gebruikt, een berekening die enorm in het voordeel is van de firmawagen vergeleken met een privé wagen!
Zoals in het bovenstaand rekenvoorbeeld van Sirkii, indien de werkgever het bedrag dat de Renault Megane hem effectief gaat kosten, als brutoloon aan de werknemer uitbetaald, dan gaat de werknemer rekening houdend met de extra personenbelasting die hij betaalt via de VAA bedrijfsvoertuig, een budget van 260€/maand hebben moest hij de bedrijfswagen niet nemen en zelf een Renault Megane wensen te kopen.
Aankoopprijs: 27000 (diesel met wat opties, wat je zou kunnen verwachten als bedrijfswagen), doe er nog een 3000€ korting af is 24000€
Verkoopprijs op 5 jarige leeftijd: 7000€ (afgaand op wat vandaag 5 jarige meganes verkopen, namelijk 5000€, en rekening houdend met nieuwe model/inflatie,...)
Dus afschrijving van 300€/maand.
Doe er dan inschrijving, wegentaks, omnium verzekering, onderhoud en brandstof bij, dan zie je al snel dat wanneer je een nieuwe Megane koopt om hem 5 jaar bij te houden en hem op de weg te houden, dat je dat dik over de 500€ per maand gaat kosten!
Dat is de vraag die de meesten zich vragen wanneer ze voor de eerste keer een bedrijfswagen krijgen, namelijk, wat krijg ik nu eigenlijk, hoeveel is het waard wat ik krijg?
Met bovenstaand rekenvoordeel zie je dat wanneer je een wagen wenst, en je kan kiezen tussen meer brutoloon ter waarde van hetgeen die firmawagen aan de werkgever kost, en het brutoloon ontvangen en dan zelf een wagen kopen, dat de firmawagen veel voordeliger is.
Wanneer je het op een financiële nul operatie wenst te houden dan ga je je moeten redden met een zeer kleine goedkope nieuwe wagen om in je budget te blijven, om winst te maken ga je al naar een oudere tweedehands moeten gaan, en dat kan je financieel al zeer slecht inschatten gezien het veel hogere risico op kosten die je zou kunnen oplopen.
Nu, er zijn wel andere zaken die financieel spelen zoals het feit dat een hoger brutoloon je ook een hoger vakantiegeld, hogere eindejaarspremie enzoverder oplevert, maar die gaan het verschil al zeker niet goedmaken;
Indien correct uitgerekend kunnen enkel personen die veel km doen voor het werk en daar een km vergoeding voor krijgen een beetje profijt doen door zelf een eigen wagen te kopen in ruil voor meer bruto plus km vergoeding.