Afronden op 5 cent. Kan je dat betalen met 1 en 2 centen?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Afronden op 5 cent. Kan je dat betalen met 1 en 2 centen?

#1 , 03 okt 2014 13:00

Ik heb er even deze tekst op nagelezen:
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ha ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar vind het antwoord op mijn vraag niet: als een handelaar afrond naar 5 cent, mag hij dan weigeren dat je dit bedrag toch met 1 en 2 cent stukken betaalt? Ik lees in de tekst enkel "je mag betalen met 1 en 2 cent stukken en ze ook aanvaarden." Hieruit maak ik op dat een handelaar deze stukken niet mag weigeren, ook niet als hij afgerond heeft naar 5 cent...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#2 , 03 okt 2014 14:17

Dit blijft m.i. een geldig betaalmiddel, dus ja. Net zoals een winkel (in de meeste gevallen) geen briefjes van 200 en 500 euro mag weigeren.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 okt 2014 14:22

Het is - alweer - een "oplossing" op zijn Belgisch ...

Men voert iets in om politiek wat te scoren, maar wil het anderzijds niet hard maken.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 okt 2014 15:09

Het zal geleidelijk aan hard worden gemaakt door het verdwijnen van de stukjes uit roulatie nadat ze via de banken de NBB passeren.

ganapathi tantre

#5 , 03 okt 2014 22:16

Maar dat zal dan wel hééééééél erg lang duren als andere landen dit niet toepassen

jajutho

#6 , 04 okt 2014 09:15

Finland gebruikt dit systeem al langer en in Nederland bestond het al toen de gulden nog in omloop was.
Mijn idee; de muntjes opsparen tot een veelvoud van 5cent en dan bij betaling gebruiken.

Het ware beter indien ze gewoon niet meer geproduceerd zouden worden.
J

wanton

#7 , 05 okt 2014 17:20

Winkeliers mogen weigeren dat enkel met (bruine) munten betaald wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW

#8 , 05 okt 2014 17:41

Winkeliers mogen weigeren dat enkel met (bruine) munten betaald wordt.
Dit is nieuw voor mij (onder de 50 muntstukken), welke wet is dit?

Franciscus

#9 , 05 okt 2014 19:21

Idd boven de 50 stuks.
Probleem is dat winkeliers als zij kleingeld binnenbrengen - ook als is dat mooi in de houders van de bank binnen gebracht toch moeten betalen aan de bank.
Ook als ze kleingeld gaan ophalen bij de bank.

ddanck
Contacteer: Website

#10 , 05 okt 2014 20:57

Winkeliers die kiezen om af te ronden, doen dat voor alle klanten en voor alle transacties. Als individuele klant mag je dus niet meer eisen het correcte bedrag te betalen, omdat dit goedkoper uitkomt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Gebruiker21
Topic Starter

#11 , 06 okt 2014 10:00

Winkeliers die kiezen om af te ronden, doen dat voor alle klanten en voor alle transacties. Als individuele klant mag je dus niet meer eisen het correcte bedrag te betalen, omdat dit goedkoper uitkomt.
Daar kan ik inkomen, maar wat brengt het op als winkeliers afronden naar 5 cent (met het doel de 1 en 2 cent stukken te vermijden) als je die 5 cent alsnog met 1 en 2 centstukken kan betalen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ddanck
Contacteer: Website

#12 , 06 okt 2014 13:31

Ik vermoed dat de 1 en 2 stukken ook niet meer in omloop worden gebracht. Elke handelaar die zijn 1 en 2 centstukken naar de bank brengt, zorgt er zo voor dat de stukken ook effectief uit het verkeer worden gehaald.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Praat café”