debat: Gescheiden ouders mogen "mischien" verhuizen

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

debat: Gescheiden ouders mogen "mischien" verhuizen

#1 , 26 okt 2010 11:10

* * * debat * * *
stelling : Een gescheiden ouder mag niet verhuizen als deze niet kan bewijzen dat het gezond is voor de kinderen.

Mag een vader of moeder volgens U mee beslissen waar (of waar niet) de andere ouder gaat wonen na een (echt)scheiding?

LJN BO0986, Rechtbank Roermond, 100206 / FA RK 10-451
Datum uitspraak: 20-10-2010
Datum publicatie: 25-10-2010
Rechtsgebied: Personen-en familierecht
Soort procedure: Eerste aanleg - enkelvoudig
Zaaknummers: 100206 / FA RK 10-451
Inhoudsindicatie:
De rechtbank verleent geen vervangende toestemming om te mogen verhuizen en verplicht de moeder om binnen drie maanden op straffe van een dwangsom terug te keren naar Roermond. De moeder heeft haar eigen belang laten prevaleren boven het belang van de minderjarige op een frequent contact met de vader. De moeder is zonder instemming van de vader en zonder vervangende toestemming van de rechtbank verhuisd. De moeder heeft de noodzaak om te verhuizen op geen enkele wijze onderbouwd. Zij heeft in haar nieuwe woonplaats geen werk, geen vaste woonruimte en ook geen familie. Bovendien heeft de moeder niet aannemelijk gemaakt dat de verhuizing een positief effect op de gezondheid van de minderjarige heeft (gehad).

* * * debat * * *

Wat vind U ervan?

RR

DolceVita

#2 , 26 okt 2010 11:27

Hallo,

Ik vind dit persoonlijk heel terecht. Mijn vriend zijn ex is ook verhuist (60km van oude woonplaats) met hun kindje zonder toestemming te vragen laat staan het gewoon te zeggen. Je kan je niet voorstellen wat voor een impact dit heeft op zowel mijn vriend als hun kindje. Het kindje zit nu op een nieuwe school, vreemde omgeving en zonder familie. De rechtzaak is kwam voor vorige week maar is uitgesteld door de tegenpartij (de ex dus).

roderidder
Topic Starter

#3 , 26 okt 2010 11:30

Bovendien heeft de moeder niet aannemelijk gemaakt dat de verhuizing een positief effect op de gezondheid van de minderjarige heeft (gehad).
Dat laatste "heeft(gehad)" is m.i. voor die zaak die bij jullie nog moet komen niet onbelangrijk. Rechtzaken durven nog alleens lang aanslepen, hoger beroep inbegrepen, voor er een definitieve uitspraak komt en in principe moet uitgevoerd worden.

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 26 okt 2010 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

DolceVita

#4 , 26 okt 2010 11:39

De verhuis heeft geen positief effect op de gezondheid van mijn vriend zijn zoontje.
Er is geen enkele noodzaak waarom zij hoefde te verhuizen. Behalve uit eigenbelang dan..
CLB is in onze zaak ook al betrokken (op vraag van school) en hij voelt zich niet goed in de nieuwe school.
Hij praat veel over mijn vriend, mij, zijn familie.. Hij wil zelf ook terug naar zijn oude school enz.
Ik kan nog altijd niet begrijpen dat je als ouder zo egoistisch kan zijn om een kind weg te trekken uit zijn vertrouwde omgeving en daarmee zijn volledig vorming in de war te brengen.

DolceVita

#5 , 26 okt 2010 12:56

Bovendien heeft de moeder niet aannemelijk gemaakt dat de verhuizing een positief effect op de gezondheid van de minderjarige heeft (gehad).
Dat laatste "heeft(gehad)" is m.i. voor die zaak die bij jullie nog moet komen niet onbelangrijk. Rechtzaken durven nog alleens lang aanslepen, hoger beroep inbegrepen, voor er een definitieve uitspraak komt en in principe moet uitgevoerd worden.

RR
In deze zaak is het wel te belachelijk voor woorden hoor. Nog eventjes alle details op een rijtje.
- ouders gaan uiteen en spreken eerst bij bemiddelaar en dan mondeling bi-locatie af.
- ex gaat naar rechtbank en als bij toeval krijgen mijn vriend oproeping rechtbank niet (in rechtbank zegt ze dat ze sinds het uiteengaan van de partijen alleen voor zoontje zorgt)
- verstekvonnis na 8 maanden bi-locatie en ziet zoon enkel om de 14 dagen in het weekend
- moeder leert iemand kennen en verhuist na 3 maanden relatie 60km van oude woonplaats (wat 5km van ons was) en schrijft zoontje in op andere school
- dit allemaal zonder vader in te lichten en toestemming te vragen voor inschrijving school (ouders hebben gezamenlijk ouderlijk gezag)
- gesprek samen met advocaten voor nieuwe regeling te treffen (ondertss was ze al ingeschreven in de andere gemeente) maar heeft ze hier niks van gezegd
- ze wou van geen andere regeling weten
- verzoekschrift door mijn vriend ingediend wegens gewijzigde omstandigheden
- 2 maanden moeten wachten voor zaak voorkwam
- op dag van zitting vraagt haar advocaat uitstel omdat zijn ex pas de dag ervoor met haar brief bij hem was geweest
- nieuwe zitting binnen 3 maanden

roderidder
Topic Starter

#6 , 26 okt 2010 13:24

om het debat nog een andere en bredere invalshoek te geven:

Heeft de vader (je vriend) aan de rechter gevorderd dat de moeder terug bij hem moet komen wonen?
Juridisch zou dat dus kunnen hé. Meer nog, als de rechter dan spreekt "op straffe van een dwangsom..." dan komt er nog eentje bij U wonen

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 26 okt 2010 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DolceVita

#7 , 26 okt 2010 13:28

Nee, in het verzoekschrift wordt gevraag dat hun zoontje zijn vaste verblijfplaats bij ons krijgt zodat hij terug naar zijn oude school kan gaan. Hij kan naar zijn mama 3 opeenvolgende weekends + helft van schoolvakanties. Vele mensen vinden dit cru maar voor mijn vriend is het op dit moment even cru. Hij ziet zijn kind doodgraag en heeft hier niet om gevraagd. Het moet maar eens gedaan zijn met die moeders die denken dat ze alles alleen te beslissen hebben. Als je voor een kind kiest ben je met 2 en dan weet je dat je tenminste de komende 20 jaar "samen" instaat voor het kind. De vader kan dus wel betalen maar ziet zijn kind niet..
In mijn ogen kan dit niet!

DolceVita

#8 , 26 okt 2010 13:30

om het debat nog een andere en bredere invalshoek te geven:

Heeft de vader (je vriend) aan de rechter gevorderd dat de moeder terug bij hem moet komen wonen?
Juridisch zou dat dus kunnen hé. Meer nog, als de rechter dan spreekt "op straffe van een dwangsom..." dan komt er nog eentje bij U wonen

RR
Idd, juridisch zou dit kunnen maar ik denk dat dit vooral in specifieke omstandigheden van toepassing is.
Bv: als de moeder al duidelijk heeft laten merken dat ze zeker niet van zin is om terug te verhuizen..
In ons geval zou dit zeker handig zijn want zijn ex kennende zal ze er alles aan doen om ons te dwarsbomen.

DolceVita

#9 , 26 okt 2010 13:31

Ik denk dat je dit verkeerd begrijpt hoor. De moeder moet terug naar die gemeente verhuizen, niet bij haar ex partner gaan wonen he.
Dat zou pas belachelijk zijn!

roderidder
Topic Starter

#10 , 26 okt 2010 13:39

ok dat kon ik er ook uit maken, maar stel dat dit wel degelijk gevorderd werd... ?

Waarom dan belachelijk? >> Heeft, ( euh ... of heeft (gehad)) elke scheiding dan altijd zo een positief effect op de gezondheid van de minderjarigen ?
De moeder heeft haar eigen belang laten prevaleren boven het belang van de minderjarige
Bij hoeveel (echt)scheidigen is dat één of zelfs 2ouders hun eigen belang hebben laten prevaleren? Die wil ik allemaal geen eten geven hoor, zelfs al had ik de euromillions gewonnen

RR

DolceVita

#11 , 26 okt 2010 13:48

Ik ben zelf afkomstig uit een gescheiden gezin en eerlijk gezegd heeft dit niets veranderd aan wie ik ben. Mijn ouders zijn wel op late leeftijd uit elkaar gegaan dus dat zal er ook wel mee te maken hebben.
Mijn mening ivm het verhuizen, doe het niet (of blijf binnen een normaal aantal km's), als je het wel wil doen moet je het netjes doen, niet achter de rug of zonder toestemming rechtbank want zo kom je in een situatie te zitten die je alleen maar nadelen ipv voordelen oplevert.

roderidder
Topic Starter

#12 , 26 okt 2010 13:56

een rechtbank vorderd niet. Ze beslist en motiveerd over die vordering.

Bij een scheiding gaat minstens 1 v/d 2 ouders verhuizen. Nadien kunnen beide nog eens verhuizen. Allez... dat wordt algemeen gedacht dat zulks zou mogen

RR

roderidder
Topic Starter

#13 , 26 okt 2010 14:00

... als je het wel wil doen moet je het netjes doen
Mag ik daar uit lezen als het niet netjes kan, dan mag er niet verhuist worden?

Wat vinden de anderen?

RR

roderidder
Topic Starter

#14 , 26 okt 2010 14:10

Idd, juridisch zou dit kunnen maar .... In ons geval zou dit zeker handig zijn want zijn ex kennende zal ze er alles aan doen om ons te dwarsbomen.
handig? Vind je het dan zo handig dat niet jullie maar de rechter zal bepalen of jullie mogen verhuizen?

RR

DolceVita

#15 , 26 okt 2010 14:37

Ik zal me anders uitdrukken.
Ik vind dit eigenlijk een hele rare uitspraak want ik vind het niet echt normaal dat een rechter beslist waar je woont.
Je hebt het recht om te verhuizen maar niet om je kind in een andere school in te schrijven zonder toestemming.
Dus in ons geval vind ik dat mijn vriend zijn ex wel het recht heeft om te verhuizen maar niet om die beslissing ook te nemen voor hun kind, hem daarbij ook nog eens te veranderen van school, hem uit zijn vertrouwde omgeving weg te trekken en hem weg te nemen van zijn enige familie dat hij heeft.

Terug naar “Praat café”