Pagina 1 van 1

aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 23 sep 2010 22:04
door eylis
Een verhaal dat me bezighoudt...

2 jongeren nemen de trein terug van school. Op die lijn op dat uur zitten meestal enkel wat scholieren. Dus veel leemtes on de wagons. De lijn is er om gekend dat de conducteurs zeer zelden de tickets controleren.
Nadat de trein vertekt uit een station zien de 2 jongeren (-16) 2 kerels zoekend door de wagons lopen tot bij hen. Er is op dat moment niemand anders in de wagon.
De kerels richten het woord tot hen: geef ons geld. De jongens zeggen dat ze geen geld geven. De kerels worden aanmatigender, gebruiken dreigender taal, komen dichter en delen een paar vuisstslagen uit aan de jongend. Ze rukken de portefeuille uit één van de jongerens broekzak en gaan er vandoor met z'n zakgeld.

De trein stopt. De jongens zijn ter plaatse. De kerels rijden verder met de trein.
De jongens zijn behoorlijk oveerstuur en vertellen hun moeder dat ze zich bewust niet verzet hebben omdat ze vermoeden dat deze kerels dit gewoon regelmatig doen, dat het een tactiek is en ze zelfs denken dat de kerels bejhoorlijk zwaar geweld zouden gebruikt hebben (mes...)

Moeder verwittigt stationschef. Ze vraagt zich af wat haar kinderen nog kunnen doen als dit nog gebeurt en er niemand in de buurt is (en de trein rijdt).
Bovendien drukt ze haar bezorgdheid uit dat de kerels nog kunnen opduiken en haar kinderen dan misschien gevaar lopen omdat ze hén kunnen herkennen.
Stationschef is heel voorkomend en meldt haar dat de spoorwegsecurity contact met haar zal opnemen.
Hij meent dat in het geval ze geisoleerd zijn in een wagon en de daders duiken weer op. De jongens - als ze zich bedreigd voelen - aan de noodrem kunnen trekken.

Spoorwegsecurtiy neemt contact op met de moeder. Deze man is nogal ongeduldig. Meent steeds dat de jongens maar niet apart moeten gaan zitten. Moeder legt uit dat de trein naar het eindpunt toe nu eenmaal leger en leger wordt. Moeder drukt haar bezorgdheid uit voor andere kinderen die deze trein nemen en dat de daders deze "zakgeldcollecte" wrschnlk vaker doen met jongere slachtoffers on "schoollijnen". Moeder vraagt of de controles toch frekwenter zouden kunnen gebeuren om precies dit soort kerels te ontmoedigen (controleur die vaker rondloopt) en ze vraagt nog eens bevestiging of het klopt dat in geval van bedreiging de jongeren de noodrem kunnen gebruiken.
En dan antwoordt die man iets heel vreemd: neen in dat geval moeten de jongeren de eerstvolgende halte uitstappen en het noodnummer draaien in de diensttelefoon.

Moeder probeert nog eens uit te leggen dat omdat de kindern getuigen zijn van die kerels, ze dan waarschijnlijk al weer met de vuisten bewerkt zullen zijn of...erger...


Dus wat mij o.m. bezighoudt:
-is een rijdende trein een biezondere locatie op een publiek terrein?
-Ligt de verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid en je veiligheid eigenlijk in de de handen van de spoorwegen?
- de trein rijdt en heeft gesloten deuren. Je kan zomaar niet weg. Als er niemand anders in de buurt is om je veiligheid te garanderen, mag je dan aan die noodrem trekken als je vermoedt dat er zwaar geweld gebruikt gaat worden?

In acht genomen dat die 2 jongeren al getraumatiseerd zijn door die kerels bijvoorbeeld?Of moeten ze zich dus inderdaade laten aftuigen door die kerels en dan wachten tot de conducteur voorbijkomt?

Laat uw reacties maar komen, het zal mij benieuwen...

Re: aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 23 sep 2010 23:41
door Vandebos
Aan die noodrem trekken. Bij dergelijke conflictsituaties weet je niet wanneer het uit de hand loopt. Een ipod in een overvol station is voldoende zoals reeds in het verleden gebleken.

Re: aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 24 sep 2010 07:28
door JPV
ik denk dat idd niemand van misbruik zal spreken bij het trekken aan de noodrem in zo'n situatie. Zeker niet indien het ooit al gemeld is aan een treinbegeleider in het verleden.

Re: aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 24 sep 2010 10:23
door Franciscus
U dient aangifte te doen bij politie liefst spoorwegpolitie - dit is diefstal met geweld(slagen en verwondingen) in bende. Hier en daar staan er camera's deze kunnen bevraagd worden en zo kunnen ze mogelijk leiden naar de dader(s). Het is echter niet zoals op TV.
U kan en mag elk middel gebruiken om uw veiligheid te garanderen.
Er is echter geen resultaatsverbintenis wel een inspanningsverplichting van de overheid.
Bij het eerste moeten we per inwoner een politieambtenaar voorzien.
PS als dat het enigste is wat de spoorwegverantwoordelijke hebben gezegd en of gedaan dan zijn ze mijn inziens wel tekort geschoten in het aanbieden van hulp.

Re: aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 24 sep 2010 21:24
door eylis
Het vreemde was inderdaad dat de stationschef vond dat de jongens wanneer ze zich bedreigd voelden, aan de noodrem mochten trekken: dat de trein dan stopte en de treinbegeleiders zich meteen naar de plaats van onheil begaven om te helpen.
De man van spoorwegsecurity darentegen vond dat ze niet aan de rem mochten trekken (want dat was strafbaar) en als ze "betimmerd" of gewond waren, moesten ze afstappen bij de eerstvolgende halte en bellen...
Ik vermoedde toch ook dat je elk middel mag gebruiken om je in veiligheid te brengen.
En dan is mijn volgende vraag....:-)
Wanneer mag je dan zonder twijfel de noodrem dan absoluut wel gebruiken?
Als de trein dreigt te botsen op en andere...?
Als je doodgestoken bent?

@Vandenbos: want dat was precies wat ik ook dacht bij dat verhaal:
wat als de daders bereid zijn je met een mes te steken in een overvol treinstation voor zoiets banaal als een ipod of wat zakgeld....
Dan zou je toch ietsjes pro-actief mogen reageren (zonder agressie te gebruiken)voordat die kerels helemaal door het lint gaan.
Allemaal bedankt voor de reflexies.

Re: aansprakelijkheid/veiligheid spoorwegen

Geplaatst: 25 sep 2010 09:38
door JPV
Ik denk dat het gewoon afhangt van de situatie: ben je een snoepje afgepakt, moet je niet aan de noodrem trekken. Pikt men je portefeuille en kan je geen bevoegde persoon contacteren, heb je imho al een punt.