Pagina 1 van 1

gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 28 jun 2010 10:49
door janu
dag
ik zou graag horen over de ervaringen van mensen over deGAS.
zijn de boetes korrekt?ik mag me zorgen over dat ergens een bepaalde willekeur kan bestaan en ook omdat de stad leuven de info over het bedrag van de geldboeten niet openbaar maakt ,
bedankt

Re: gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 30 jul 2010 10:59
door Franciscus
Staan in de wet op
in elk geval het gaat steeds over overtredingen
Wel overtredingen zijn strafbaar met een bedrag van 1 tot en MET 25 frank (1fr = €1) * opdeciemen
met een gevangenisstraf tot 8 dagen en mogelijk nog maatregelen en kosten.

Als een gemeente deze regeling goedkeurd zijn ze een onderdeel van hun codex = politiereglement

Bij wijze van schikking stelt de ambtenaar een sanctie voor met een maximum bedrag van € 250
Indien niet akkoord zal/kan men u voor de rechtbank dagen en dan volgt er een standaard veroordeling voor de politierechter met de standaard mogelijkheden

Re: gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 30 jul 2010 17:40
door float
De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde overtredingen door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie straffen of administratieve sancties worden bepaald.

In afwijking van hiervan kan de gemeenteraad in zijn reglementen en verordeningen voorzien in de administratieve sanctie voor een strafbaar feit zoals genoemd in
- artikel 327 tot 330 Sw. (bedreigingen met een aanslag op personen of op eigendommen en valse inlichtingen betreffende ernstige aanslagen)
- artikel 398 Sw. (opzettelijke slagen en verwondingen)
- artikel 448 Sw. (beledigingen)
- artikel 461 Sw. (bedrieglijk wegnemen van zaken (diefstal))
- artikel 463 Sw. (andere diefstal)
- artikel 526 Sw. (vernieling of beschadiging van graven, monumenten, kunstvoorwerpen)
- artikel 534bis Sw. (zonder toestemming graffiti aanbrengen op roerende of onroerende goederen)
- artikel 534ter Sw. (opzettelijk andermans onroerende eigendommen beschadigen)
- artikel 537 Sw. (kwaadwillig een of meer bomen omhakken of zodanig snijden, verminken of ontschorsen dat zij vergaan, of een of meer enten vernielen)
- artikel 545 Sw. (grachten dempen, hagen afhakken of uitrukken, afsluitingen vernielen en verplaatsing of verwijdering van grenspalen en hoekbomen)
- artikel 559, 1° Sw. (andermans roerende eigendommen opzettelijk beschadigen of vernielen)
- artikel 561, 1° Sw. (nachtgerucht of nachtrumoer waardoor de rust van de inwoners kan worden verstoord)
- artikel 563, 2° Sw. (de stedelijke of landelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, opzettelijk beschadigen)
- artikel 563, 3° Sw. (daders van feitelijkheden of lichte gewelddaden, mits zij niemand gewond of geslagen hebben en mits de feitelijkheden niet tot de klasse van de beledigingen behoren; in het bijzonder zij die opzettelijk, doch zonder het oogmerk om te beledigen, enig voorwerp op iemand werpen dat hem kan hinderen of bevuilen)

Voor het vaststellen van deze overtredingen die niet uitsluitend het voorwerp kunnen zijn van administratieve sancties, zijn enkel politieambtenaren of hulpagenten van politie bevoegd.

Indien de feiten zowel een inbreuk vormen op de artikelen 327 tot 330, 398, 448, 461, 463, 526, 534bis, 534ter, 537, 545, 559, 1°, 561, 1°, of 563, 2° en 3° van het Strafwetboek, als gesanctioneerd worden met een administratieve sanctie, wordt het origineel van de vaststelling uiterlijk binnen de maand na de vaststelling toegestuurd aan de procureur des Konings.

Indien de inbreuk bestraft kan worden met een administratieve sanctie of met een straf bepaald door de artikelen 327 tot 330, 398, 448, 461 en 463 van het Strafwetboek, kan de ambtenaar enkel een administratieve geldboete opleggen indien de procureur des Konings binnen een termijn van twee maanden heeft laten weten dat dit volgens hem aangewezen is en dat hijzelf geen gevolg aan de feiten zal geven.
Indien de procureur des Konings binnen deze termijn geen bericht heeft gelaten, kan de inbreuk nog uitsluitend strafrechtelijk behandeld worden en kan geen administratieve boete meer worden opgelegd.

Indien de inbreuk bestraft kan worden met een administratieve sanctie bedoeld of met een straf bepaald door de artikelen 526, 534bis, 534ter, 537, 545, 559, 1°, 561, 1° en 563, 2° en 3° van het Strafwetboek beschikt de procureur des Konings over een termijn van twee maanden, te rekenen van de dag van de ontvangst van het origineel van het proces-verbaal, om de ambtenaar in te lichten dat een opsporingsonderzoek of een gerechtelijk onderzoek werd opgestart, vervolging werd ingesteld, dan wel dat hij oordeelt het dossier te moeten seponeren bij gebrek aan toereikende bezwaren. Deze mededeling doet de mogelijkheid vervallen voor de ambtenaar om een administratieve geldboete op te leggen. Vóór het verstrijken van deze termijn kan de ambtenaar geen administratieve geldboete opleggen. Na het verstrijken ervan kunnen de feiten enkel nog administratiefrechtelijk worden bestraft. De ambtenaar kan evenwel een administratieve geldboete opleggen vooraleer deze termijn is verstreken indien de procureur des Konings heeft laten weten dat, zonder het materieel element van de overtreding in twijfel te trekken, hij geen gevolg aan de feiten zal geven.

Ik vermoed dat de stad Leuven deze niet openbaar maakt, omdat er niets openbaar te maken is. De sanctionerende ambtenaar zal zelf kiezen welk bedrag hij oplegt in welk geval.

Re: gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 16 okt 2010 18:59
door janu
ik heb een artikel daarover geschreven: http://www.dewereldmorgen.be/blogs/janu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 16 okt 2010 19:48
door Rebel-with-a-cause
Is er intussen al meer transparantie over deze bedragen?

Re: gemeentelijke administratieve sancties

Geplaatst: 16 okt 2010 21:13
door float
Ik vermoed niet dat er transparantie zal komen in de zin van dat je op voorhand al weet welk bedrag je zal moeten betalen voor een welbepaalde 'overlast'.
Als het bedrag al op voorhand vaststaat, kan de GAS-ambtenaar het bedrag niet meer aanpassen aan de concrete omstandigheden.