Ik wil life coaching geven alsook kaartreadingen. Ik zal dit dus doen aan particulieren. Mijn vraag is of er facturen moeten opgemaakt worden. Moet ik deze facturen gewoon bijhouden of ook aan de particuliere klanten sturen? Kan iemand mij helpen wat ik hiermee moet doen qua coaching alsook de kaartreadingen? Of moet ik gewoon alles bijhouden in een inkomsten en uitgavenboek zonder facturen? Alvast dank
Factureren is niet verplicht aan particulieren, wel aan klanten die zelfstandige zijn. Voor de rest is het vrij standaard: starten als zelfstandige, btw-nummer aanvragen, boekhouding voeren, dagontvangsten bijhouden etc.
Dag Leen, bedankt voor uw snelle reactie. Dus als ik het goed begrijp moet ik enkel de inkomsten en uitgaven in een dagboek bijhouden en dit aan mijn boekhouder overhandigen zonder facturen?
Elke klant moet wel op aanvraag een gedetailleerde afrekening kunnen krijgen. Bovendien zou ik voor de Fiscus toch ook iets bijhouden dat de bedragen in het dagontvangstenboek kan staven.