Volgende tekst heb ik van een website van de Lokale politie gehaald:
***************************************************************************************
Je kan een speekseltest weigeren. De reden van weigering moet je niet meedelen aan de politie, maar die zal dan wel een arts oproepen die moet oordelen over de wettigheid van je weigering. Als de arts vaststelt dat de weigering ongegrond is, zal je moeten opdraaien voor de kosten voor de tussenkomst van de geneesheer.
Na een positieve speekseltest wordt een steekselstaal afgenomen door middel van een speekselcollector. Dat staal wordt in een labo onderzocht om het resultaat te bevestigen. De resultaten daarvan gelden als wettelijk bewijs. Als ook dat staal positief is, ben je strafbaar en moet je voor de politierechtbank verschijnen.
Je kunt deze speekselanalyse weigeren, maar ook dat heeft consequenties (een boete van 1.600 tot 16.000 euro als je geen wettige reden hebt om te weigeren)
******************************************************************************************
-Ik heb nog nooit een speekseltest moeten ondergaan, Hoe wordt die speekselstaal afgenomen en waar? Ter plaatse of op het politiekantoor?
-Ik neem veel medicijnen, de angst zit er dus in. Wat zijn geldige redenen? Wat na een positieve speekseltest? Bloedtest is niet geldig of niet aangewezen?
Ik praat niet met de politie. Ze doe wat ze moeten doen, ik toon hun mijn papieren, ik blaas als ze dat vragen, maar daar stopt het.
Moet je toelaten dat ze uw auto doorzoeken?
BTW: mogen ze na een positieve drugtest een huiszoeking doen op zoek naar drugs,
Groeten,
P.S. : op basis van (anonnieme) roddels van de buren zijn ze al eens een zoeking komen doen naar een drugplantage. Ik heb nooit iets te maken gehad met drugs, maar zo zie je maar.