Erfrechtelijke onwaardigheid

Rolstoel1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfrechtelijke onwaardigheid

#1 , 02 aug 2024 03:11

Dit heb ik van een website afgehaald:

Erfrechtelijke onwaardigheid is de enige uitzondering op deze regel. Een kind kan als onwaardig worden verklaard om te erven indien hij schuldig is verklaard aan doodslag op de ouder. De Strafrechter kan ook oordelen dat het kind onwaardig is om te erven in geval van opzettelijke slagen en verwondingen op de ouder. De erfrechtelijke onwaardigheid zal dan ook weerslag hebben op de reserve.

Als ik op dit forum zocht vond ik niets over dit onderwerp

Mijn vraag: Kan ik een kind onterven of zelfs gedeeltelijk onterven op basis van emotionele schade Mijn kind berokkend mij schade door zijn/haar gedrag.

Een kind weigert te praten, bied geen hulp. Laat nog liever een poesje verhongeren. Het kind is nog te lui om aan iemand te vragen het poesje eten te geven. Het kind zou nog niet uit zijn luie zetel moeten komen.

Sorry voor mijn taalgebruik, maar dit houdt me wakker.Erven is gemakkelijk, maar het zou leuk zijn als je er ook iets voor doet. Je krijgt niet elke dag 100-duizenden euro's op uw bankrekening. Veel mensen verdienen dat niet op een jaar, veel mensen hebben dat niet na een heel leven hard werken.

Groeten,

Rolstoel1
Topic Starter

#2 , 02 aug 2024 03:24

Bijkomstige vraag:

Welke rechtbank is dat eigenlijk en is dat in mijn gerechtelijk gebied of van waar hij/zij zou wonen?

Ik durf hem/haar voor de rechtbank dagen, ik heb dat al eens gedaan maar toe was hij/zij nog minderjarig, maar als meerderjarige erfgenaam mag je je ook eens gedragen.

Grap of niet: het geld dat ik aan een rechtzaak zou spenderen is zijn/haar geld dat hij/zij minder zal erven. Wilt hij/zij niet erven dan mag hij/zij dat kenbaar maken VOOR mijn dood. Dan kan ik volledig aanbrieden die mij dierbaar is.

Dat is een groot verschil. Ik zou graag hebben dat mijn dieren hier na mijn dood kunnen blijven wonen, maar ik kan maar de helft aan iemand aanbieden, dus niet mijn volledige eigendom. Als iemand alles erft kan deze makkelijker alles in stand houden. sucessierechten zijn hoog.

JurecaBE

#3 , 04 aug 2024 12:41

Bij mijn weten RB eerste aanleg en daar de familierechtbank

Bedoeld u deze topic
https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=50&t=161413 ?

Als u onder uw eigen nicknane op het aantal klikt dan krijgt u alle berichten waarin u iets geschreven hebt.

PS Wanton is een expert ter zake
JurecaBE moderator

Reclame

Rolstoel1
Topic Starter

#4 , 05 aug 2024 03:38

Dank voor de reactie. Ik denk dat ik meer rekening moet houden met technische storingen. Misschien moet ik minder impulsief zijn.

Ik stel vast dat bepaalde antwoorden pas na 2 dagen zichtbaar zijn, kan dat? Dit is problematisch aangezien dit weeral een vraag is dit niet tot dit topic behoort;

Ik probeer inzage te krijgen in de materie en wat voor de ene persoon doodeenvoudig is is voor de andere problematisch.

Voorbeeld: De vader woont in 1500 halle en het kind woont in 2000 antwerpen.
Waar zou de rechtzaak dan plaatsvinden? 1000 Brussel?

Dat is belangrijk om te weten in welke regio je een advocaat zoekt. Niemand staat graag in de file:-)

Groeten,

Terug naar “Praat café”