Even de context schetsen die geleid hebben dat het onderwerp.
Ik vermeld geen namen van betrokken bedrijven omdat dit op dit forum niet toegelaten is? Indien dit wel kan gebeuren dan kan ik alle feiten mét namen en bronnen geven zodat eenider kan eenvoudig controleren dat deze feiten kloppen.
Sinds een 2-tal jaren, sinds een nieuwe computer, is er nog maar eens een probleem om de eID software werkend te krijgen.
In het verleden was het zo dat het noodzakelijk was om bepaalde beveiligingssettings van coputerbeveiligingssoftware af te zetten (dit kwam daarbij concreet neer op het afzetten van controle van ''reeds gekende' internetlinks waar op ingelogd werd). Dit was de oplossing voor de onmogelijkheid tot inloggen met eID die steeds geëst werd door de ICT diensten waar je via gebruik van het info telefoonnummer van financiën mee verbonden werd.
Na 2 jaar vruchteloze pogingen tot eID werkend krijgen nam ik dan toch contact op een link die aangegeven werd via een website van de Belgische Overheid, Via deze laatste link kwam je terecht (denk je) bij BOSA, Federale Overheidsdienst Beleid en Ondersteuning.
Om het kort te maken, net geen 10 uitgewisselde e-mailberichten brachten geen enkele oplossing voor het probleem van onmogelijkheid tot inloggen eID.
Eigenaardig genoeg geen vraag meer om beveiligingssettings af te zetten (zoals reeds jaren als oplossing gegeven werd).
Wel de vraag tot installatie van een driver, die zij met link ernaar doorgeven, welke het probleem zou dienen op te lossen (probleem ligt volgens hen bij de driver van de card lezer).
Na uitvoering van het setup.exe bestand werden er een serie onregelmatigheden opgemerkt, gaande van verdwijnen van de totale beveiligingssoftware als geladen programma tot de meest extreme problemen met de computer zelf. Bij elke poging tot herinstallatie van de beveiligingssoftware werd het onmogelijk om nog met de betrokken PC te werken. Pas na een lange periode was het opnieuw mogelijk om de PC toch opgestart te krijgen (waarbij de werking extreem! traag verliep en noit de beveilignssoftware effectief geladen werd).
Als laatste oplossing werd door de persoon van 'BOSA' gevraagd om hem op astand toegang te geven tot de PC (wat ik formeel weigerde).
Ten gevolge van de vastgestelde extreme anomaliën nam ik contact op met een exterbn beveiligingskantoor ten einde een paar zaken te controleren (zoals o,a, of de beveiligingssoftware effectief niet geladen werd in de computer en dus niet werkte).
Na het runnen van een diepgaand diagnoseprogramma werd inderdaad bevestigd dat de beveilignssoftware eefectief niet geladen werd bij werking van de PC.
Dit deed mij iets meer controleren.
Eenvoudig nazicht toonde aan dat de persoon die mij antwoordde in naam van dat BOSA in feite voor een extern bedrijf werkte (waar hun berichten die ik ontving ook van vertrokken) doch in ale berichten met footers de indruk gaf dat alles van deze BOSA dienst kwam.
1ste vraag : kan een derde firma wel degelijk wettelijk gebruik maken van deze overheidsfooters in berichten en zo de indruk geven dat ze die overheidsdienst zijn?
Ik controleerde iets verder en kwam uit op welke firma het betrof. De antecedenten van de personen betrokken bij deze Amerikaanse (je voelt het komen) firma die leiden naar ee voorgheen bestaande firma (met dezelfde basisactiviteiten) waar CIA werknem"ers bij betrokken waren. Voor de volledigheid als ik de namen van betrokken firma's mag opgeven dan zijn alle links beschikbaar die al deze elementen effectief bewijzen!
2de vraag : is het wettelijk dat een derde (Amerikaanse) firma toegang gegeven wordt tot computers van Belgische burgers en ondernemingen via de installatie van de eID software? Dit lijkt mij onder de beschrijving 'spionage dor een derde mogendheid' te vallen? Wat is de strafrechterlijke aansprakelijkheid voor de Belgische Overheid?