Ik zeg niet dat er nu geen meerderheid is, ik zeg enkel dat ze "kunstmatig" is. Aan Vlaamse kant komt een links-groene coalitie niet aan een meerderheid. Alle anderen samen nemen om toch aan een meerderheid te geraken is mogelijk, maar kunstmatig. Je gaat mij niet vertellen dat de partijstandpunten van Open VLD, SP, Groen en CD&V zo dicht bij elkaar liggen dat je het als één geheel kan bekijken.N-VA heeft mee onderhandeld, daar is niks van gekomen (aan wie dat ligt doet er niet echt toe) en dan heeft men het zonder N-VA geprobeerd. leg me eens uit waarom "de grootste partij zijn" enige waarde zou hebben om mee te mogen regeren (wat je wss bedoelt).
Stel je voor dat je de volgende situatie had (100 zetels):
30 zetels voor N-VA
15 zetels voor Ecolo
15 zetels voor Groen
15 zetels voor SP.A
15 zetels voor PS
10 zetels voor CdH
Dan lijkt me een links-groene coalitie véél logischer dan een N-VA SP.A-PS-coalitie.
Sorry, maar als je tegen 1/3e van de Vlaamse kiezers zegt: "Jullie standpunt belemmert onderhandelen, dus we negeren het gewoon.", dan heb ik daar mijn vragen bij. Men maakt het probleem alleen maar groter voor de toekomst! Nog meer mensen zullen voor die genegeerde partij gaan kiezen, dat bewijzen de peilingen. En dit hebben de onderhandelende partijen nu eens volledig aan zichzelf te danken: signalen van het volk negeren is GEEN goed idee...