Bezorgen taalfouten u koude rillingen?

Jonathan LS

Re: Bezorgen taalfouten u koude rillingen?

#16 , 23 nov 2012 16:35

... maar het is een typisch Zuidnederlands neologisme. Bestel in Nederland maar eens een doosje "duimspijkers". Ze zullen u verbaasd aankijken en zeggen dat ze dat niet hebben of kennen. Punaises verkopen ze wel.
Tiens, nu dacht ik toch dat De Standaard een Zuidnederlandse krant was. En als ik in een Zuidnederlandse winkel met De Standaard onder de arm een doosje 'duimspijkers' ga kopen, verwacht ik niet veel problemen.

Laten we zeggen dat dit enkel voor de Noordnederlandse lezers van De Standaard een taalfout was.

Mijn favoriete taalergernis zijn de vele mensen die het verschil tussen 'slaan' en 'slagen' niet (meer) kennen. Ford ontslaagt vele werknemers ... kan tegenwoordig zelfs al op het journaal en in de krant :evil:

artemis

#17 , 23 nov 2012 17:23

Een ergernis van mij is dat sommige mensen halsstarrig 'u' en 'uw' met een hoofdletter blijven schrijven in het midden van een zin terwijl dit reeds minstens 2 decennia is afgeschaft.
Ik krijg ook telkens de kriebels wanneer ik woorden als 'slimmeriken' of 'leeuweriken' met dubbele k geschreven zie.

MAAR... Ik dacht dat dit een juridisch forum was en geen taalforum. Toegegeven, er zijn (steeds meer) mensen die niet de moeite willen nemen om correct Nederlands te schrijven maar er zijn ook mensen die het simpelweg niet kunnen omdat ze het niet voldoende hebben geleerd, en ook die mensen hebben juridische vragen. Regelmatig worden hier mensen op de vingers getikt voor taal- of spellingsfouten en dan stel ik mij de vraag of zoiets voor sommige potentiële topicstarters geen drempelverhogend effect zou kunnen hebben, want dat zou jammer zijn.

Mariette

#18 , 23 nov 2012 17:50

De taalunie : gaat alleen over de spelling. Het is juist geschreven, maar het is een typisch Zuidnederlands neologisme. Bestel in Nederland maar eens een doosje "duimspijkers". Ze zullen u verbaasd aankijken en zeggen dat ze dat niet hebben of kennen. Punaises verkopen ze wel.
het is niet omdat men in Nederland geen appelsiensap kent, dat wij het hier dan maar over een sudderansje moeten hebben.

Blijkbaar kennen ze het in Drenth en Twente wel.
http://www.vlaamswoordenboek.be/definit ... uimspijker" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#19 , 23 nov 2012 18:54

Ik zie dat er hier zeer veel mensen vragen hebben over LOON, AANWERVING&ONTSLAG , wel als je hier eist dat men hun vraag in perfect Nederlands moet stellen, stop dan dit forum, want als men als arbeider zijn rechten niet voldoende kent dan zal het met zijn Nederlands ook al niet zo best zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv

#20 , 23 nov 2012 18:55

Ik dacht dat dit het praatcafé was ?

wanton

#21 , 24 nov 2012 19:03

Onlangs gehoord op radio bij de madammen : die hadden het over het cijfer '27'.
Daar krijg ik de weubbekens van.

Dt-fouten maken is erg , maar ik kan ze aanvaarden op dit forum. Zeker als ze komen van een toevallige lezer of zo. Minder van mensen met heel wat duizenden postings!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

oumsalah

#22 , 24 nov 2012 20:29

Een minderheidsgroep? De cijfers van laaggeletterdheid in België geven u meteen een andere kijk op de zaak.
Ik vind een tekst die geschreven is in een half-en-half-Vlaams ook niet zo prettig om te lezen, anderzijds is kunnen lezen en schrijven maar een stukje van een persoon. Ieder zijn talenten.

patjebrussel

#23 , 25 nov 2012 11:55

Een minderheidsgroep? De cijfers van laaggeletterdheid in België geven u meteen een andere kijk op de zaak.
Ik vind een tekst die geschreven is in een half-en-half-Vlaams ook niet zo prettig om te lezen, anderzijds is kunnen lezen en schrijven maar een stukje van een persoon. Ieder zijn talenten.
Dikke vette grote nagel op de kop !!!!
Kwestie van respect voor elkaar te hebben. Sommigen kafferen de medemens hier uit omdat ze toevallig op dat bepaald minuscuul vlak denken iets meer te weten.
Bovendien zou ik al die azijnpissers eens bezig willen zien op dat talent/beroep/ kennis van die persoon waarop ze kritiek hebben.

Wat mij betreft krijgt u de nobelprijs.

.

redak

#24 , 25 nov 2012 12:22

Laat ons eerlijk zijn : wat doet een "dt"-fout er nu toe, iedereen verstaat de tekst en als je het uitspreekt hoor ik al helemaal geen "dt"-fout meer. Het voornaamste is dat iedereen verstaat wat men wil zeggen. Vroeger kregen wij -5 per gemaakte dt fout en dit voor toetsen die op amper 10 punten stonden. Andere fouten werden dan echter maar bestraft met -1 of -0,5, dat is pas onbegrijpelijk.

Het enige wat men bereikt met deze mentaliteit is mensen die problemen hebben met zich duidelijk te maken enkel en alleen maar nog onzekerder maken.

Zeker op een forum waar hulp geboden wordt aan onze medemensen mag men geen schrik hebben om taalfouten te maken en deze moeten dan ook niet extra uitvergroot worden. Anderzijds mag men zeker niet overschakelen naar de "sms-taal".

mava105
Juridisch actief: Nee

#25 , 25 nov 2012 12:42

Ik vind het veel erger dat mensen hier soms er niet in slagen een deftige zin neer te pennen, zelf met talloze fouten.
Leestekens noch hoofdletters zijn hun soms onbekend. En dan die SMS-taal. Soms weet de lezer, na 3 maal hun post te hebben overlezen, nog niet wat ze nu eigenliojk moeten weten. Triestig.

wanton

#26 , 25 nov 2012 13:08

Een correct taalgebruik is toch aan te raden. Veel bedrijven bekijken het document niet verder als in een sollicitatiebrief te veel taalfouten staan.
Ik heb ook problemen met de juiste schrijfwijze met de verleden tijd van vb. updaten en zo. Maar zo iets kan niet : ' Wat gebeurd er als ...,' ' ik heb geleert dat ...'
Toet-anch-Amon

Oude Belg

#27 , 25 nov 2012 13:10

kd8 datgewoon zouworre oem der mejjoe klak nor te smijtte oemdatterniks te 4e valt agge Ollants mut sgrijve.

Ik bedoel maar : het gaat niet om de taal an sich, het gaat om respect. Probeer de standaardtaal te gebruiken. Als er dan eens mis loopt : waarom niet? Ik wil de mensen die problemen hebben met de volgorde in een werkwoordelijke eindgroep echt de kost niet geven, maar dat stoort niemand. Toch?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

patjebrussel

#28 , 25 nov 2012 13:38

Een correct taalgebruik is toch aan te raden. Veel bedrijven bekijken het document niet verder als in een sollicitatiebrief te veel taalfouten staan.
Ik heb ook problemen met de juiste schrijfwijze met de verleden tijd van vb. updaten en zo. Maar zo iets kan niet : ' Wat gebeurd er als ...,' ' ik heb geleert dat ...'
Te zien voor welk beroep zeker ?, niet ?
Een loodgieter met een perfect taalgebruik en schrijfwijze, maar wiens buizen lekken, 'k weet nie hoor :mrgreen:

redak

#29 , 25 nov 2012 14:30

Ik vind het veel erger dat mensen hier soms er niet in slagen een deftige zin neer te pennen, zelf met talloze fouten.
Leestekens noch hoofdletters zijn hun soms onbekend. En dan die SMS-taal. Soms weet de lezer, na 3 maal hun post te hebben overlezen, nog niet wat ze nu eigenliojk moeten weten. Triestig.
inderdaad, zeer triestig. Iemand enig idee wat EIGENLIOJK wil zeggen ? :lol:

wanton

#30 , 25 nov 2012 14:45

Kader , niet in het belachelijke trekken hé! Er is een verschil tussen een taalfout en een typfout. Maar we moeten allen onze tekst eens herlezen vooraleer op de 'bevestig' - knop te drukken.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Praat café”