Incestueuze verhoudingen

eylis

Re: Incestueuze verhoudingen

#16 , 12 okt 2010 11:57

dag J.Demoor, dat wisten we inmiddels al, maar weet jij vanwanneer die wet dateert?
Voorheen was dat immers wél verboden in Belgie. (en wel tot de 7e graad!)
En mariette denkt dat de magrebijnse immigratiegolf invloed gehad heeft op het wijzigen van die wet. Al zitten we dan met een tijdssprong van zowat een halve eeuw.
Nu heb ik intussen ontdekt dat nog niet zolang het huwen tussen schoonbroer en schoonzus zonder speciale dispensatie is toegelaten (voor de wet in belgie)

Mariette

#17 , 12 okt 2010 12:56

de wet op toelaten huwelijk tussen neef en nicht in Belgie dateert van rond 1900
dit is nieuw voor me.
In de jaren zestig en zeventig leerde ik op school nog dat het niét was toegelaten. Een dochter van vrienden van me die met haar neef wilde huwen moest daarvoor nog speciale dispensatie vragen aan de koning, en ik meen dat dit midden of einde jaren tachtig was.
Dat het verbod dus al werd opgeheven in 1900 betwijfel ik ten zeerste.

eylis

#18 , 12 okt 2010 16:17

mbt deze materie zijn er verschillende wijzigingen in de wetsgeschiedenis geweest: (ik zit er soms misschien een paar jaar naast maar:

-"totaal huwelijksverbod" 4e graad opgeheven rond 1900, maar wel enkel mogelijk met speciale toestemming aan te vragen (inderdeed aan de koning) voor neef.nicht (wat bij 2e en 3e graads altijd onmogelijk is geweest en zal blijven)

- opheffing van de verplichting van dispensatie door de koning: maar dat moet zelfs rond 1970 geweest zijn

-opheffing van dispensatie voor huwelijk tussen schoonbroer en schoonzus is ergens na 1980 geweest.

Reclame

Vandebos

#19 , 12 okt 2010 17:12

Heb de thread reeds verplaatst Eylis.

Indien ik me correct herinner is er onlangs een didactisch werk verschenen waarin deze gehele problematiek werd besproken en geplaatst in een geschiedkundig kader, maar ik kan me momenteel noch de titel noch de auteur(s) herinneren.

Terzijde niet vergeten dat zowel het NT als de koran zich baseren op dezelfde Abrahamitische teksten om te bepalen wie wel of niet met wie mag huwen. Ik dacht me te herinneren dat de zogenaamde "dode zeerollen" tevens verscheidene versies van de verhalen van Job en Lot bevatten?

artemis

#20 , 12 okt 2010 18:12

Alleen jammer dat de titel van het onderwerp mij aan iets heel anders doet denken dan huwelijken tussen neven en nichten.

Mariette

#21 , 12 okt 2010 18:13

-"totaal huwelijksverbod" 4e graad opgeheven rond 1900, maar wel enkel mogelijk met speciale toestemming aan te vragen (inderdeed aan de koning) voor neef.nicht (wat bij 2e en 3e graads altijd onmogelijk is geweest en zal blijven)

- opheffing van de verplichting van dispensatie door de koning: maar dat moet zelfs rond 1970 geweest zijn
Als men dispensatie moest vragen, was er dus weldegelijk een standaard verbod. Dat bedoelde ik dus.
rond 1970 werd de NEDERLANDSE wet aangepast. Ik ga er geen punt van maken want ik vind het niet meer terug, ik meende dat België een pak later was.
Dat de toevloed van islamitische migranten hiertoe heeft bijgedragen staat m.i. buiten kijf.

Er gaan nu stemmen op in Nederland en Engeland om het verbod terug in te stellen wegens torenhoge gevallen van kinderen met afwijkingen bij consanguine huwelijken die een standaard verschijnsel zijn in de meeste islamitische landen.

zie: http://vlaamseconservatieven.blogspot.c ... elijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
medische gevolgen

Op 15 november 2005 veroorzaakte Ann Cryer, Labour-parlementslid voor Keighley nabij Bradford, enige ophef met haar oproep tot de Britse Pakistani’s om op te houden met de praktijk van het kozijnshuwelijk. In haar kiesdistrict halen de inteeltige verbintenissen onder Pakistani’s het recordcijfer van 70%. En dat heeft gevolgen voor de volksgezondheid.
Uit onderzoek blijkt dat Britse Pakistani’s, die nu 3,4% van de “Britse” borelingen op de wereld zetten, goed zijn voor 30% van “recessieve aandoeningen” bij kinderen. Dit zijn, eenvoudig geschetst, ziekten die voortkomen uit een recessief gen, d.w.z. een gen dat zijn werking niet uitoefent indien het gekoppeld is aan een verschillend (“dominant”) gen afkomstig van de andere ouder, maar wel indien het gekoppeld is aan een gelijkend gen. Dit laatste doet zich logischerwijze het meest voor als de ouders nauw verwant zijn en dus meer gelijke genen hebben. Een Pakistaanse familie heeft 13 keer meer kans op kinderen met recessieve aandoeningen dan het Britse gemiddelde.

Vandebos

#22 , 12 okt 2010 19:36

Hmmm dit is een kantje van prof. Storme dat ik niet kende.

eylis

#23 , 13 okt 2010 09:38

Mooi, we zullen dus moeten aannemen dat er overtuigend bewijs is dat de koranitische regelgeving mede aan de oorzaak ligt van een significante verhoging van co-sanguine afwijkingen. De eigenaardige tijdslapsus van 50 jaar tussen de start van het gedoogd kozijnshuwelijk (weliswaar met toestemming van de koning, maar het mocht toch) en (50 jaar later) de immigratiegolf zullen we dan maar beschouwen als een onbelangrijk detail.
Dat de overweging een gedoogbeleid mét royale toestemming om te zetten in totale
toelating wellicht meer te maken had met het afschaffen van een jaarlijkse gigantische berg (nutteloos) papierwerk van kozijnshuwelijkaanvragen waar de koning (of zijn secretaris dan toch) stilletjesaan meer dan genoeg van had, is waarschijnlijk ook een verwaarloosbaar detail 8_)

Maar dan zitten we nog altijd met een heel aantal zones (en met gekende tijdstippen) waar andere redenen een belangrijke rol moeten spelen.
wat met de Staphorster en scandinavische gemeenschappen waar hoge congenitale afwijkingen zijn vastgesteld dmv co-sanuiniteit? De gemeenschappen in de Rocky Mountains? rond 1800 kwam daar geen kat van een ander dorp, land, laat staan een magrebijnse immigratiegolf langs :mrgreen:

Dus ik blijf in deze materie pleiten voor een veel genuanceerder argumentatie:
het probleem van congenitale afwijkingen door co-sanguiniteit heeft door de geschiedenis heen en op verschillende plekken in de wereld naast locale oorzaken vooral een gecombineerde oorzaak:
De specifieke combinatie van GEOGRAFISCHE afzondering/onbereikbaarheid én
CULTURELE/ RELIGIEUZE afzondering/onbereikbaarheid (geloofsgemeenschappen, sektes, overtuigingen.

Hierdoor werden toevallige kozijnshuwelijken nooit geneutraliseerd door verse genentoevoer,
maar generatie op generatie INTEELT veroorzaakt;waardoor dat defecte genen steeds wqerden doorgegeven.
en hiermee is de correcte titel van deze conversatie gemeld:
inteelt en dus geen incest...dat is een ander verhaal

Mariette

#24 , 13 okt 2010 10:09

Mr. Eylis U trekt de zaak in het belachelijke.
Dat de overweging een gedoogbeleid mét royale toestemming om te zetten in totale
toelating wellicht meer te maken had met het afschaffen van een jaarlijkse gigantische berg (nutteloos) papierwerk van kozijnshuwelijkaanvragen waar de koning (of zijn secretaris dan toch) stilletjesaan meer dan genoeg van had, is waarschijnlijk ook een verwaarloosbaar detail
Heeft U het hier over de twee aanvragen per jaar die mogelijks (waarschijnlijk was het één per twee jaar) werden doorgegeven? Want dit systeem heeft men dan toch jarenlang behouden.
Of heeft U het hier over de plotse toestroom van aanvragen vanaf de jaren 70/80 van vorige eeuw naar aanleiding van de massale gewoonte bij islamitische migranten om consanguine huwelijken aan te gaan en hun neven en nichten te importeren?
Want dàt is inderdaad geen verwaarloosbaar detail.

Ik heb U al gelijk gegeven ivm afgezonderde groepen zoals vb. de Azoren. Maar waarom weigert U (is het gebrek aan kennis over islam?) gewoon te aanvaarden dat het bij islamitische gemeenschappen gewoon STANDAARD is dat consanguine huwelijken worden aangegaan? Niks met afzondering te maken, eerder met behoud van familiebezit.
Dat de nadelige gevolgen van systematische consanguine huwelijken niet direct duidelijk werden heeft verschillende oorzaken:
- hoge kindersterfte bij kinderen met erfelijke belasting
- de kinderen worden weggestopt, vermits het wordt aanzien als "straf van Allah".
- in het Westen wordt het probleem duidelijker vermits kindersterfte lager is en verzorging beter.

Ik denk dat de door U aangehaalde hoeveelheid Staphorster kinderen die met een afwijking door het leven moeten een pàk lager ligt dan de kinderen van islamitische inwijkelingen die in instellingen moeten worden opgenomen.

Maar geen nood hoor: de stemmen die opgaan om het verbod terug in te voeren wegens té hoge concentraties aan mindervalide kinderen, worden netjes de mond gesnoerd. Zolang men maar geen sigaret rookt in het café, want dàt is een gevaar voor de volksgezondheid.

eylis

#25 , 13 okt 2010 10:13

Het probleem van congenitale afwijkingen door co-sanguiniteit heeft door de geschiedenis heen en op verschillende plekken in de wereld naast locale oorzaken vooral een gecombineerde oorzaak:
CULTURELE/ RELIGIEUZE afzondering/onbereikbaarheid (geloofsgemeenschappen, sektes, overtuigingen.
I rest my case....

Mariette

#26 , 13 okt 2010 10:22

Het probleem van congenitale afwijkingen door co-sanguiniteit heeft door de geschiedenis heen en op verschillende plekken in de wereld naast locale oorzaken vooral een gecombineerde oorzaak:
I rest my case....
Maar ik geef U toch altijd maar gelijk!

Alleen is het anno 2010 niét zozeer het probleem van afzondering/onbereikbaarheid, zeker niet in onze Westerse landen, maar een probleem van massale inwijking van islamitische personen die de standaard gewoonte hebben (mede omdat het door Mohammed werd aangeraden) om consanguine huwelijken aan te gaan.
(even terzijde: islamitische vrouwen mogen geen huwelijk aangaan met niet-islamitische mannen waardoor religieuze apartheid tevens in stand wordt gehouden).

Ik ga er nu eenmaal van uit dat onze gezondheidszorg meer problemen heeft met een verhoogde kans op afwijkingen bij kinderen uit consanguine huwelijken van islamitische immigranten, dan met een mogelijk verhoogde kans op kinderen met erfelijke aandoeningen bij de indianen uit het amazone gebied.

en zo rest ik my case.

eylis

#27 , 13 okt 2010 10:51

om je stelling genuanceerd te staven moet je enkele belangrijke feiten natrekken...
- de statistieken van magrebijnse kozijnshuwelijken anno 2010 versus autochtone kozijnshuwelijken in de belgische gemeenten...
- statistieken van congenitale afwijkingen bij magrebijnse baby's, geboren in Belgie na 2000.

enne leuk weetje: islamitische vrouwen kunnen trouwen met niet-islamitische mannen: van christelijke, protestantse en joodse afkomst: de mensen van "het boek".
Een slim islamitisch meisje dat wil trouwen met een atheist: wel die vertelt gewoon dat ie katholiek is :D

Vaoke

#28 , 13 okt 2010 11:00

Mariette,het een en ander heeft niet alleen medische gevolgen.. maar ook zeer aanzienlijke financiële gevolgen.. waarvan de middelen niet zelden worden afgewend door andere (autochtone) valide familieleden om zich aldus van een aardig vermogen te verzekeren!!!
En wees er maar van overtuigd.. men doet dat zeer tijdig om het tarief van de fiscus (bijv. bij het erven tussen broers en zussen) te slim af te zijn; dat terwijl men (als overheid) er niet eens in slaagt de wachttijden (voor noodzakelijke opnamen) weg te werken!
Het lijkt er wel op dat 's lands politici in het bos de bomen niet meer zien staan; laat staan dat het bij wet voorziene toezichthoudend orgaan spontaan zou durven ingrijpen?!
Heel simpel gezegd.. het wordt goed betaald.

lucgescheiden

#29 , 13 okt 2010 12:47

Alleen is het anno 2010 niét zozeer het probleem van afzondering/onbereikbaarheid, zeker niet in onze Westerse landen, maar een probleem van massale inwijking van islamitische personen die de standaard gewoonte hebben (mede omdat het door Mohammed werd aangeraden) om consanguine huwelijken aan te gaan.
Dient een belgische wetgeving zich te baseren op; volkstellingen en niet-correcte, mss zelfs niet bestaande geboorte-registers, van landen waar de corruptie nog weelderig tiert?
Handige documenten voor Personenrecht

Vandebos

#30 , 13 okt 2010 13:21

om je stelling genuanceerd te staven moet je enkele belangrijke feiten natrekken...
- de statistieken van magrebijnse kozijnshuwelijken anno 2010 versus autochtone kozijnshuwelijken in de belgische gemeenten...
- statistieken van congenitale afwijkingen bij magrebijnse baby's, geboren in Belgie na 2000.

enne leuk weetje: islamitische vrouwen kunnen trouwen met niet-islamitische mannen: van christelijke, protestantse en joodse afkomst: de mensen van "het boek".
Een slim islamitisch meisje dat wil trouwen met een atheist: wel die vertelt gewoon dat ie katholiek is :D

Klopt, de nieuwe generatie ultra montanen vergeet maar al te vaak dat de islam eveneens een godsdienst is wiens grondvesten gebaseerd zijn op het oude testament.

Terug naar “Praat café”