eindelijk rookverbod

jojan

Re: eindelijk rookverbod

#106 , 28 jul 2011 21:25

en van niet eten ga je ook dood! en nu schijnt dat Amyke dood is gevallen omdat ze al 3 weken geen alcohol meer had gedronken....

xena
Topic Starter

#107 , 29 jul 2011 07:15

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

xena
Topic Starter

#108 , 29 jul 2011 07:21

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

xena
Topic Starter

#109 , 29 jul 2011 07:26

.
Laatst gewijzigd door xena op 20 okt 2011 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum

#110 , 29 jul 2011 09:02

Er is toch niemand die u verplicht om in een cafe te gaan zitten?
neen, je bent zelfs bijna nergens verplicht om binnen te gaan of te gaan zitten. Winkels, kerken, café's, ziekenhuizen, noem maar op. Maar waarom dat zou willen zeggen dat men je daar mag vergassen, vergiftigen, bestralen, oplichten, of wat dan ook ontgaat mij volledig.

Er is wetgeving die mensen beschermt tegen risico's en schade door derden. Zo moet je stoppen voor voetgangers op een zebrapad. Er is nochtans niemand die voetgangers verplicht om de straat over te steken.

Redrum

#111 , 29 jul 2011 09:11

holy smokin" guns !!!! als ze nu nog verbieden om te vloeken is 't hek helemaal van de dam
't is helaas een steeds terugkerend sofistisch argument: men doet steevast alsof roken nu verboden is, terwijl dat helemaal het geval niet is.

Je mag nog roken zoveel je wil, maar niet op publieke plaatsen omdat meeroken schadelijk is.

Je mag drinken zoveel je wil, maar dan niet meer rijden omdat dat gevaarlijk is.

Je mag sexen zoveel je wil, maar niet in de kerk tijdens een begrafenis.

Je mag ook niet overal vloeken.

sniper

#112 , 29 jul 2011 09:13

holy smokin" guns !!!!
zoveel kinderen (en volwassenen) sterven er door passief mee te roken
http://www.sweetlove.be/act_passief_roken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
een reden te meer voor een totaal rookverbod
maar dat doen ze niet wegens inkomstenverlies
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

jojan

#113 , 29 jul 2011 09:21

In het openbaar domein gelden toch andere regels dan in een cafe. Ziekenhuizen, winkels, de openbare weg, en voor sommige mensen kerken zijn van een noodzakelijkheid. Dit is toch een heel verschil met zaken die met ontspanning te maken hebben. En als historisch gegroeid in de ene ontspanningsgelegenheid wel gerookt werd - en ik verkoos om mijn leven zo rookvrij mogelijk te houden, ging ik nooit een cafe binnen. Dat heeft op mijn leven geen invloed gehad. Als ik hetzelfde had moeten doen met winkels of ziekenhuizen had dit WEL een enorme invloed gehad. Maar zoals ik al eerder zei: ik rook niet, ik kom nooit in een cafe. Of er daar nu wel of niet een rookverbod is, gaat volledig aan mij voorbij. Ik ben meer blij dat er een rookverbod is op mijn werk en in de meeste openbare plaatsen of plaatsen met een openbaarkarakter.

Redrum

#114 , 29 jul 2011 09:32

In het openbaar domein gelden toch andere regels dan in een cafe. Ziekenhuizen, winkels, de openbare weg, en voor sommige mensen kerken zijn van een noodzakelijkheid. Dit is toch een heel verschil met zaken die met ontspanning te maken hebben. En als historisch gegroeid in de ene ontspanningsgelegenheid wel gerookt werd - en ik verkoos om mijn leven zo rookvrij mogelijk te houden, ging ik nooit een cafe binnen.
Dat is jouw goed recht, maar 't is geen echt argument. Er zijn gewoon regels in het algemeen belang. De baas van een pretpark of bioscoop mag met zijn klanten niet doen wat hij wil. En de baas van een café ook niet. Het argument van 'laat de cafébaas beslissen' of 'je bent niet verplicht om binnen te gaan' is eenvoudigweg niet (juridisch) valabel.

jojan

#115 , 29 jul 2011 10:41

Mijn stelling was een reactie op dat rokers de keuze hebben om te roken of niet te roken. Zo heeft iedereen dezelfde keuze om wel of niet in een cafe te gaan zitten. Ik zie niet in waarom mijn stelling niet (juridisch) valabel zou zijn. Eerlijk gezegd als er een bioskoop zou zijn waar 1500 mensen willen gaan zitten roken, en het personeel heeft geen bezwaar (zelf zorgvuldig geselecteerde rokers), en er staat in het groot aan de inkom: OPGELET ROOKCINEMA, wat hebben niet rokers als ik daar dan last van?

jojan

#116 , 29 jul 2011 11:12

En dat het argument laat een cafebaas zelf beslissen wel valabel is bewijst de situatie in Nederland. Er was een algheel rookverbod in horeca in Nederland en dat is vorig jaar weer versoepeld voor cafés kleiner dan 70m2 zonder personeel. Bij de ingang van het cafe moet de cafebaas een bordje hangen dat er gerookt mag worden.

Turaki

#117 , 29 jul 2011 11:27

En dat het argument laat een cafebaas zelf beslissen wel valabel is bewijst de situatie in Nederland. Er was een algheel rookverbod in horeca in Nederland en dat is vorig jaar weer versoepeld voor cafés kleiner dan 70m2 zonder personeel. Bij de ingang van het cafe moet de cafebaas een bordje hangen dat er gerookt mag worden.
Vrije keuze bestond al langer in België. Dit heeft hier geleid tot ongeveer 0% rookvrije cafés. Vermoedelijk zal in deze categorie cafés in Nederland het percentage rookvrije ook dalen tot ongeveer 0%. Indien vrije keuze voor de cafés leidt tot geen keuze voor de klanten, is dit geen werkend middel.
En dan naast de niet-rokers die graag rookvrij op café gaan (of gewoon niet graag passief roken), zijn er nog de mensen met een medische conditie (denk aan zware astma), voor wie een avond in een rokerscafé dodelijk kan zijn (letterlijk, al genoeg naar spoed moeten gaan met zulks een persoon). Deze personen hebben maar pech en moeten maar niet op café gaan?

jojan

#118 , 29 jul 2011 11:33

Alle cafés groter dan 70m2 of met kleiner maar met personeel zijn rookvrij in Nederland. Lijkt me toch keuze genoeg voor de niet-rokers? En als ik aan een conditie zou leiden die tot de dood kan leiden dan zou ik inderdaad plaats vermijden waar ik kan doodvallen.
Persoonlijk ken ik duizenden andere leuke plaatsen waar niet gerookt wordt en geen vergif wordt gedronken om mijn tijd door te brengen.

westhoek

#119 , 29 jul 2011 12:26

En ik vind dat men moet stoppen met stigmatiseren en overdrijven. Wat is soms het probleem vraag ik me af ?

jojan

#120 , 29 jul 2011 12:31

En ik vind dat men moet stoppen met stigmatiseren en overdrijven. Wat is soms het probleem vraag ik me af ?
Inderdaad.

Terug naar “Praat café”