Minnelijke schikking niet nageleefd

Stavio
Topic Starter

Minnelijke schikking niet nageleefd

#1 , 03 mar 2010 16:04

Hallo beste mensen,

Mijn naam is Filip en ik ben totaal nieuw op dit forum.Ik ben hier opgekomen na wat zoekwerk op Google,omdat ik een probleem heb met een buurman.
Wij hebben enorm veel last van onze buurman zijn overhangende takken,
het gaat hier over die grote dennenbomen,waarvan de naalden overal in onze tuin liggen verspreid,en ons plat dak voortdurend vol ligt,met verstoppingen van de afvoer tot gevolg.Ik,en ook mijn vrouw hebben hem wel twee drie maal vriendelijk gevraagd om een oplossing te vinden omdat dit echt geen werk meer was.Hij had beloofd er werk van te maken,maar het bleef bij beloven.Toen heb ik een normale brief in zijn bus gestoken om het dan maar schriftelijk te proberen.Geen resultaat.Dan maar een aangetekend schrijven met een ondertoon van verdere stappen te ondernemen indien geen gevolg op de brief.Tot mijn grote verwondering begon hij na een week stilaan een paar takjes af te zagen.En dan plots.....einde van de "grote" werken.Na een maand of twee heb ik dan maar op aanraden van een kennis de vrederechter ingeschakeld.Die besliste dat de buurman 8 maanden de tijd had om alles in orde te brengen om de overlast ongedaan te maken.Nu is die termijn zondag verstreken,en op een paar dikke takken na is er eigenlijk weinig veranderd intussen.Navraag bij de griffie leerde me dat het een minnelijke schikking betreft,en dat indien deze niet nagekomen was,ik me tot een deurwaarder moet wenden,die de zaak zou komen constateren.Nu heb ik er een paar gebeld,en het zou me 250€ kosten om dit te laten doen.Ook zou ik dan de bomen kunnen laten snoeien,maar op mijn vraag of ik al die kosten zou kunnen verhalen op de buurman(die in FOUT is!)antwoorden ze allemaal dat het terug de vrederechter zou zijn die dat moet uitspreken.Dus een NIEUWE zaak beginnen voor éénzelfde probleem.De vrederechter moet oordelen of de buurman alles moet terugbetalen,ieder de helft,of zelfs ALLES op mijn kosten.(voor een ANDER zijn vuiligheid te laten opkuisen dus!!)Vraag ik me af wat NUT zo een uitspraak dus heeft als ze toch niet nageleefd wordt.Geeft echt een tof gevoel hoor.De buurman moet blijkbaar hier of daar zetelen als bijzit in een rechtbank,dus geen twijfel mogelijk dat er "vriendjespolitiek" in het spel zit.Ik vraag me af wat ik nu kan beginnen tegen dergelijke praktijken.Als ik zeker moest weten dat ik mijn centen terugzie,dan liet ik de bomen door de duurste vakman snoeien!Groetjes Filip

roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 mar 2010 18:33

Hallo beste mensen,

Mijn naam is Filip en ik ben totaal nieuw op dit forum.Ik ben hier opgekomen na wat zoekwerk op Google,omdat ik een probleem heb met een buurman.
Wij hebben enorm veel last van onze buurman zijn overhangende takken,
het gaat hier over die grote dennenbomen,waarvan de naalden overal in onze tuin liggen verspreid,en ons plat dak voortdurend vol ligt,met verstoppingen van de afvoer tot gevolg.Ik,en ook mijn vrouw hebben hem wel twee drie maal vriendelijk gevraagd om een oplossing te vinden omdat dit echt geen werk meer was.Hij had beloofd er werk van te maken,maar het bleef bij beloven.Toen heb ik een normale brief in zijn bus gestoken om het dan maar schriftelijk te proberen.Geen resultaat.Dan maar een aangetekend schrijven met een ondertoon van verdere stappen te ondernemen indien geen gevolg op de brief.Tot mijn grote verwondering begon hij na een week stilaan een paar takjes af te zagen.En dan plots.....einde van de "grote" werken.Na een maand of twee heb ik dan maar op aanraden van een kennis de vrederechter ingeschakeld.Die besliste dat de buurman 8 maanden de tijd had om alles in orde te brengen om de overlast ongedaan te maken.Nu is die termijn zondag verstreken,en op een paar dikke takken na is er eigenlijk weinig veranderd intussen.Navraag bij de griffie leerde me dat het een minnelijke schikking betreft,en dat indien deze niet nagekomen was,ik me tot een deurwaarder moet wenden,die de zaak zou komen constateren.Nu heb ik er een paar gebeld,en het zou me 250€ kosten om dit te laten doen.Ook zou ik dan de bomen kunnen laten snoeien,maar op mijn vraag of ik al die kosten zou kunnen verhalen op de buurman(die in FOUT is!)antwoorden ze allemaal dat het terug de vrederechter zou zijn die dat moet uitspreken.Dus een NIEUWE zaak beginnen voor éénzelfde probleem.De vrederechter moet oordelen of de buurman alles moet terugbetalen,ieder de helft,of zelfs ALLES op mijn kosten.(voor een ANDER zijn vuiligheid te laten opkuisen dus!!)Vraag ik me af wat NUT zo een uitspraak dus heeft als ze toch niet nageleefd wordt.Geeft echt een tof gevoel hoor.De buurman moet blijkbaar hier of daar zetelen als bijzit in een rechtbank,dus geen twijfel mogelijk dat er "vriendjespolitiek" in het spel zit.Ik vraag me af wat ik nu kan beginnen tegen dergelijke praktijken.Als ik zeker moest weten dat ik mijn centen terugzie,dan liet ik de bomen door de duurste vakman snoeien!Groetjes Filip
Aangezien het blijkbar niet in er minne kan geregeld worden moet u nu de zaak voor de rechtbank brengen. In uw eis moet u ook terugbetaling van eventueel gemaakte kosten toevoegen. U mag niet op eigen inititief laten snoeien, de rechtbank moet eerst een beslissing nemen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Stavio
Topic Starter

#3 , 03 mar 2010 19:58

Hallo roharro,

Allereerst bedankt voor je reactie.Ik vrees ook dat dit een zaak voor de rechtbank zal worden.Sommige mensen wanen zich als God in Frankrijk en hebben als hobby om de mensen zo veel mogelijk het leven zuur te maken.
Spijtig genoeg kost al die rompslomp véél geld,en dat ware het minste,als ik zeker zou weten dat die vervelende buurman alles terug zou moeten betalen van de rechter.Hij heeft ook nog een hond die NOOIT binnenslaapt,en bijgevolg voor de minste onnozelheid zijn keel opentrekt en de buurt trakteert op een hondenconcert.Daarvan worden ook onze honden wakker en die zitten binnen 's nachts,dus beginnen die daar ook op te reageren.Gevolg:iedereen in huis wakker.Ik vindt het zéér raar dat er nog bijna niemand heeft op gereageerd in de buurt.Hebben ze dan schrik van die nitwit omdat hij -af en toe- eens zetelt als simpele bijzit in de rechtbank?
Ik ben van plan om rond twee uur 's nachts eens de politie te bellen om dit te laten constateren en hem uit zijn bed te laten lichten.Het is normaal tegen mijn principes om voor dit soort pietluttigheden de politie er bij te halen maar nood breekt wet.Als hij niemand spaart,hoeven wij dit ook niet te doen.Wat betreft de affaire van zijn overhangende takken moet ik er iets anders op kunnen vinden.Ik heb nochtans foto's als bewijs doorgemaild naar de griffie van de vrederechter,en daar is zéér duidelijk op te zien dat het hier gaat om een ernstig geval.Maar mijn arm zal waarschijnlijk niet lang genoeg zijn vrees ik.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 mar 2010 11:53

‘dat het een minnelijke schikking betreft’ houdt in : “Art.733...Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Onderzoek zorgvuldig de tekst van dit proces-verbaal. Vraag de griffie een UITGIFTE ervan en laat deze betekenen door een gerechtsdeurwaarder.

“Art.1024.De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd.”(Ger.W.).
De gerechtsdeurwaarder kan u echter die kosten doen VOORSCHIETEN.

“Art.1385bis.De rechter kan op vordering van een der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom, dwangsom genaamd, voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan...”(Ger.W.).
Indien tegenpartij geen afdoende gevolg geeft aan de betekening door een gerechtsdeurwaarder,maak dan toepassing van voornoemd art.1385bis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Stavio
Topic Starter

#5 , 05 mar 2010 21:08

@ j.demoor: Allereerst mijn dank voor de reactie die U plaatste!
Hieronder zal ik exact weergeven wat er in de minnelijke schikking staat die de vrederechter heeft uitgesproken:

"De hierna vermelde minnelijke schikking is tot stand gekomen:
Partijen gaan akkoord dat verweerder tegen uiterlijk 28/2/2010 de dennebomen op zijn eigendom langs de scheidingslijn met verzoeker hetzij zal rooien,hetzij insnoeien,dat er geen overwas meer is.Verzoeker zal zijn honden tijdens de werken tijdelijk verwijderen"

That's it...Ik heb intussen wél vernomen van een kennis dat ik aan de vrederechter had moeten vragen om duidelijk in de minnelijke schikking te laten vermelden dat er eventuele tussenkomst van een deurwaarder mogelijk kon zijn ingeval van niet-naleving van de minnelijke schikking,met verder gevolg(snoei of rooikosten,deurwaarderskosten,...)Oh ja,voor ik het vergeet:bovenaan de oproepbrief die de vrederechter stuurde naar ons beiden staat er :
"Oproeping minnelijke schikking art.732 van het Ger.W."

Ik ben nog nooit eerder voor vrede-of andere rechters moeten verschijnen,dus is dit voor mij allemaal nieuw,en kunnen ze mij met een kluitje in het riet sturen als ze dit willen.Ik hoop op de goodwill van de bevoegde rechter om eerlijk en onpartijdig op te treden,maar zeker ben je natuurlijk nooit(dit heb ik vernoemd in mijn eerste post).Ik ben zeker niet de persoon die voor de minste pruts politie belt of onmin zoekt,maar zelfs aan mijn geduld komt er een einde!Ik ben hier nog aan het uitzoeken of ik foto's van het probleem op het forum kan plaatsen,en dan zal ik dit zeker doen!

Met vriendelijke groeten,
Prettig weekend allemaal!
Filip

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2010 19:17

lees deze linken eens

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm
http://mineco.fgov.be/protection_consum ... ome_nl.htm
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf

Op die plaatsen ga je nog leuke brochures vinden.
De buurman moet blijkbaar hier of daar zetelen als bijzit in een rechtbank,dus geen twijfel mogelijk dat er "vriendjespolitiek" in het spel zit.Ik vraag me af wat ik nu kan beginnen tegen dergelijke praktijken.
Wat is die buurman zijn beroep ... bijzitter ofwel een rechter MET voorrang van rechtsmacht ofwel een rechter in sociale zaken ZONDER voorrang van rechtsmacht. (Voor u Chinees maar voor de experten hier wel een gegeven)

Een minnelijke schikking bij vrederechter is de eerste mogelijkheid om iets te regelen.
Gezien hij het niet gedaan heeft kan je nu aan de griffie vragen wat de volgende stap zal zijn ...
Wel normaal zal je hem terug in gebreke moeten stellen - zeggen schikking niet (naar wens) uitgevoerd.
Heb je via familiale polis geen rechtsbijstand en kan je zo geen advokaat krijgen.
Anders zal je zelf moeten dagvaarden bij de vrederechter - daarom die brochures.
U dient aan vrederechter en tegenpartij alle bewijzen te leveren dat het niet gedaan is dus ook foto's van de toestand op 28/2 - foto's met datum en vb een krant aangetekend naar hem EN naar u sturen en u doet de omslag met CD NIET meer open.
U vraagt aan rechter nu een dwangsom per dag niet uitgevoerd - de kosten van uw advocaat ( dan zal hij dat wel doen) - alle gemaakte onkosten ook uw tijd ( begroten) EN de mogelijkheid om vb zonder verdere procedure een firma aan te stellen - vraag aan de vrederechter of hij er een wil aanstellen om de schade op te meten - en dat u wanneer tegenpartij weer geen gevolg geeft u zelf een firma mag aanstellen ... aan een vrederechter kan u alles vragen u bent leek en u vraagt of hij/zij u kan begeleiden.

Wat de blaffende honden betreft dat kan overlast zijn en in gemeente waar er een Gemeentelijk Autonoom Sanctierecht pv kan opgesteld worden kan de politie zeer kort op de bal spelen. Bij nacht nachtlawaai( strafrecht) EN overlastboete mogelijk - laat staan 'dierenverwaarlozing'

Stavio
Topic Starter

#7 , 07 mar 2010 13:00

Hallo Franciscus,

Bedankt voor je uitgebreide reactie!Ik heb de links bekeken,maar helaas werken de twee bovenste niet(mineco.fgov.be)Er staat zeer zeker heel interessante informatie in de andere links,nogmaals dank hiervoor.Wat de functie van mijn buurman is in de rechtbank kan ik niet met zekerheid zeggen,maar het is in géén geval de functie van rechter,daar ben ik wél zeker van.Dus zal hij wel gewone bijzit zijn.(hij is reeds jaren op pensioen)Hij waant zich natuurlijk beter dan de "modale" mensen waar hij op neerkijkt.Zo ligt hij niet wakker van alle vernoemde problemen,waaronder dat van zijn hond(het arme beest kan hier zelf ook niets aan doen natuurlijk)Als je hem hierover aanspreekt zegt hij dat het de hond zijn "stiel" is om te waken,ook 's nachts.Ondertussen is onze relatie natuurlijk erg bekoeld geworden door alle problemen die zich voordoen.Ik ga morgenvoormiddag terug de griffie van de vrederechter contacteren om te bekijken wat ik verder kan doen,maar volgens deurwaarders die ik inmiddels heb gebeld,kan ik weinig beginnen omdat er niets in de minnelijke schikking staat over eventuele dwangsommen of tussenkomst van de gerechtsdeurwaarder bij niet naleving.Nogmaals,ik ben een echte leek in deze materie,maar volgens mij gaat de vrederechter toch geen vonnis of minnelijke schikking uitspreken,om daarna niet uitgevoerd te moeten worden door de tegenpartij.Ik ben U,en de andere forumleden hier erg dankbaar om mensen zoals ik een beetje wegwijs te maken in het "Juridische Kluwen".Verdere ontwikkelingen zal ik zeker posten hier.

Allen een prettig weekend(voor wat er nog van overschiet tenminste ).

Met vriendelijke groeten,
Filip

roharro
Juridisch actief: Ja

#8 , 07 mar 2010 14:04

Wat de gevolgen van het niet uitvoeren van een minnelijke schikking zijn en wat men verder kan doen vindt u hier:

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/58.pdf
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Stavio
Topic Starter

#9 , 08 mar 2010 16:34

Hallo beste forumgebruikers,

Tot mijn grote verbazing is mijn buurman gisteren terug herbegonnen met de snoeiwerken.Weliswaar heeft hij maar één boom ingesnoeid,en staan er nog een tiental te wachten,maar ik laat begaan en zeg niets.Hij is weliswaar al buiten de termijn die hij gekregen heeft van de vrederechter,maar als het zo opgelost geraakt hoor je mij niet kraaien.Ik hoop wel dat hij nu niet om de drie maand één exemplaar doet,want anders duurt het nog jaren....
Maar enfin ik ga dus eerst de kat nog wat uit de boom kijken.Ik weet ook wel dat dit puur proberen is om te kijken hoever hij kan gaan.We zien wel.
Nog is dank U wel aan iedereen die zijn/haar best doet om goede raad te geven op dit forum!

Groetjes Filip

Terug naar “Praat café”