Hallo beste mensen,
Mijn naam is Filip en ik ben totaal nieuw op dit forum.Ik ben hier opgekomen na wat zoekwerk op Google,omdat ik een probleem heb met een buurman.
Wij hebben enorm veel last van onze buurman zijn overhangende takken,
het gaat hier over die grote dennenbomen,waarvan de naalden overal in onze tuin liggen verspreid,en ons plat dak voortdurend vol ligt,met verstoppingen van de afvoer tot gevolg.Ik,en ook mijn vrouw hebben hem wel twee drie maal vriendelijk gevraagd om een oplossing te vinden omdat dit echt geen werk meer was.Hij had beloofd er werk van te maken,maar het bleef bij beloven.Toen heb ik een normale brief in zijn bus gestoken om het dan maar schriftelijk te proberen.Geen resultaat.Dan maar een aangetekend schrijven met een ondertoon van verdere stappen te ondernemen indien geen gevolg op de brief.Tot mijn grote verwondering begon hij na een week stilaan een paar takjes af te zagen.En dan plots.....einde van de "grote" werken.Na een maand of twee heb ik dan maar op aanraden van een kennis de vrederechter ingeschakeld.Die besliste dat de buurman 8 maanden de tijd had om alles in orde te brengen om de overlast ongedaan te maken.Nu is die termijn zondag verstreken,en op een paar dikke takken na is er eigenlijk weinig veranderd intussen.Navraag bij de griffie leerde me dat het een minnelijke schikking betreft,en dat indien deze niet nagekomen was,ik me tot een deurwaarder moet wenden,die de zaak zou komen constateren.Nu heb ik er een paar gebeld,en het zou me 250€ kosten om dit te laten doen.Ook zou ik dan de bomen kunnen laten snoeien,maar op mijn vraag of ik al die kosten zou kunnen verhalen op de buurman(die in FOUT is!)antwoorden ze allemaal dat het terug de vrederechter zou zijn die dat moet uitspreken.Dus een NIEUWE zaak beginnen voor éénzelfde probleem.De vrederechter moet oordelen of de buurman alles moet terugbetalen,ieder de helft,of zelfs ALLES op mijn kosten.(voor een ANDER zijn vuiligheid te laten opkuisen dus!!)Vraag ik me af wat NUT zo een uitspraak dus heeft als ze toch niet nageleefd wordt.Geeft echt een tof gevoel hoor.De buurman moet blijkbaar hier of daar zetelen als bijzit in een rechtbank,dus geen twijfel mogelijk dat er "vriendjespolitiek" in het spel zit.Ik vraag me af wat ik nu kan beginnen tegen dergelijke praktijken.Als ik zeker moest weten dat ik mijn centen terugzie,dan liet ik de bomen door de duurste vakman snoeien!Groetjes Filip