GDPR

AgiaGalini
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

GDPR

#1 , 02 jan 2025 15:19

Er is een discussie ontstaan tussen een loketbediende van de NMBS en mij. Ik had tickets van mijn werkgever ingeruild voor gratis treintickets. De loketbediende meende achteraf dat mijn tickets niet geldig zouden zijn. Hij heeft mij opgebeld op mijn gsm-nummer, dat ik hem helemaal niet gegeven had. Hij eiste dat ik de tickets - die hij mij gegeven had - zou terugbrengen en ging klacht indienen bij de politie wegens diefstal.
Heeft personeel van de NMBS het recht mijn gsmnummer op te sporen? Of zou hij dat via de politie gekregen hebben?
Met andere woorden: mocht hij dat nummer opvragen? En waar kan ik eventueel klacht indienen?

LeenW

#2 , 02 jan 2025 15:24

Waarom denkt u dat de politie hierbij betrokken zou zijn?

CityBird

#3 , 02 jan 2025 15:43

Hij eiste dat ik de tickets - die hij mij gegeven had - zou terugbrengen en ging klacht indienen bij de politie wegens diefstal.
Hoe zou hij wel klacht kunnen indienen wegens diefstal als hij die aan jou gegeven heeft. Als hij die onrechtmatig gegeven heeft is dat tussen hem en zijn werkgever.
Heeft personeel van de NMBS het recht mijn gsmnummer op te sporen?
Ben je niet gewoon vergeten dat je dat nummer ooit ergens op een NMBS-website hebt ingegeven?
En waar kan ik eventueel klacht indienen?
Klacht indienen tegen wie en voor wat? Onbekenden die hem dit GSM-nummer bezorgd hebben? Iemand bellen is echt geen misdaad hoor.

Reclame

AgiaGalini
Topic Starter

#4 , 02 jan 2025 16:21

Er was al een hele discussie aan voorafgegaan aan het loket in Sint-Niklaas. Ik had maandag tickets gekocht met de gratis coupons van mijn werkgever, maar dinsdag wou een andere loketbediende die niet meer inwisselen. Zij belde een helpdesk, die zeiden dat dat niet toegelaten was, maar ik belde hun klantendienst (in het bijzijn van de loketbediende) en die zeiden dan weer dat het wel mocht. Ik doe dit zo al dertig jaar, zonder problemen....Ik ben dan naar Berchem gereden, waar de bediende mij vlot 3 tickets aanmaakte en op het loket legde. Ik was natuurlijk nieuwsgierig of hij ze wél zou afleveren, wat hij ook deed, zonder enige opmerking. Pas achteraf begon hij te twijfelen, en vroeg hij de tickets terug, wat ik weigerde (die zaten in mijn jas). Heb hem dan maar gezegd dat hij de tickets dan maar via de politie moest terugvragen. 'dat zal ik ook doen, je staat trouwens op camera' zei hij. ik ben weggegaan en op weg naar huis belde hij mij. Ik veronderstel dat hij de politie gebeld heeft, en zo aan mijn nummer geraakt is. Of heeft spoorwegpersoneel politionele bevoegdheid? Hij beschuldigt mij dat ik de tickets zou 'weggerist' hebben, wat duidelijk niet het geval is. Die coupons zijn een betaalmiddel, zo zeggen de treinbegeleiders toch altijd, en géén vervoersbewijs. Die loketbediende had eerst moeten controleren of de coupons in aanmerking kwamen, en niet pas achteraf. Volgens mij heeft hij mogelijks een beroepsfout gemaakt, maar mij beschuldigen dat ik iets gestolen zou hebben, is er over. Ik heb hem eerst mijn betaalmiddel bezorgd, als hij getwijfeld had, had hij EERST moeten controleren en niet mij eerst 3 tickets geven en achteraf gaan checken. Naderhand terug de klantendienst gebeld, die mij bevestigden dat hetgeen ik vroeg, toegelaten is. Als hij er een officiële klacht van maakt, wil ik weten hoe hij aan mijn gsmnummer komt uiteraard, en eventueel klacht indienen wegens het ongeoorloofd verkrijgen van mijn gegevens. Het zou kunnen dat ik mijn gsmnummer aan de nmbs gegeven heb, maar dat élke bediende dat mag gaan opzoeken, lijkt mij straf.

Marcus Aurelius

#5 , 02 jan 2025 17:01

#4Dit is al een heel ander verhaal als je ons eerst vertelde en heeft een heel ander beeld waar jezelf niet zo goed uitkomt. Voor welk doel ontvangt u coupons van uw werkgever? Een tussenkomst in de kosten van uw reiskosten? Dan moeten ze ook voor reiskosten aangewend worden en niet voor iets anders. Zoals hierboven al vermeld, mogelijk heeft u uw gsm-nummer in één of andere communicatie met de NMBS gedeeld en mogelijk heeft u hierin zelfs meegedeeld dat dit-gsmnummer mag gebruikt worden als communicatiemiddel met u. Ik zie niet onmiddellijk hoe hier sprake zou zijn van schending van de GDPR-regels.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

CityBird

#6 , 02 jan 2025 17:35

Het zou kunnen dat ik mijn gsmnummer aan de nmbs gegeven heb, maar dat élke bediende dat mag gaan opzoeken, lijkt mij straf.
Dat is waarschijnlijk ook niet hoe hij aan dat nummer geraakt is. Die loketbediende heeft waarschijnlijk zijn baas gecontacteerd die wel toegang tot die database heeft en aan hem de situatie uitgelegd. Die baas heeft hem dan vermoedelijk gevraagd of geadviseerd om jou te bellen om die situatie alsnog te kunnen rectificeren.

AgiaGalini
Topic Starter

#7 , 02 jan 2025 18:00

Wat bedoel je met 'waar je zelf niet zo goed uitkomt'? Heb ik dan zelf iets gedaan wat niet mocht? Ik krijg coupons van mijn werkgever die ik voor mijn privé-treinreizen mag gebruiken, heeft niets met het werk te maken.Dat is een gunst die ik als ambtenaar geniet (zoals medewerkers van de Post of de spoorwegen zelf, en waar ik jaarlijks ook al een bijdrage voor administratiekosten voor betaal, 12 euro denk ik. Ik krijg 12 enkele reizen per jaar, geldig voor binnenlands verkeer) De reglementering zegt dat je een maand op voorhand al een ticket kan kopen met die coupons, maar die loketbediende vond nu dat een coupon van 2024 niet kan gebruikt worden voor een treinreis in 2025. Nochtans heb ik niet anders geweten dan dat dat wél kon. Nooit problemen mee gehad. Als de loketbediende in het andere station eerst mijn coupons aanneemt (als betaalmiddel), ze inscant, afstempelt en in ruil er tickets voor afdrukt (deze handelingen maal drie!) én ze aan mij overhandigt, kan mij toch moeilijk iets verweten worden? De koop is dan gesloten, want er is een akkoord over het voorwerp en de prijs. En bovendien bevestigt hun eigen klantendienst mij tot twee maal toe dat het toegelaten is. Dat ik voor een gratis treinreis 50 km heb moeten rijden, heeft er dan ook voor gezorgd dat als de loketbediende ACHTERAF twijfelt, ik niet geneigd ben mijn tickets uit handen te geven. Da's een zekere koppigheid, daar ben ik het mee eens, maar denk dat ik te goeder trouw de tickets meegenomen heb. Die persoon had eerst moeten checken of hij tickets mocht afleveren (volgens de klantendienst WEL), maar als hij twijfelde, had hijzelf onmiddellijk mij dat moeten zeggen, niet nadat hij mij 3 tickets gegeven had. En dan mij beschuldigen van DIEFSTAL omdat ik de tickets weggerist zou hebben...terwijl hij mijn coupons( een soort tegoedbonnen die hij bij mijn werkgever kan inruilen tegen geld) ingescand heeft en ontwaard door ze af te stempelen.
Ik heb meer dan 30 jaar gependeld, en zoveel meegemaakt met de NMBS dat ik altijd wel op mijn hoede ben. Ik kan de meest ongelooflijke maar waargebeurde verhalen opdisselen van mijn belevenissen met de spoorwegen. Zo had ik ooit een ticket gekocht dat gratis omruilbaar was voor een latere reis met de Thalys, ik had speciaal een duurdere formule genomen, en toen ik het wou omruilen, rekenden ze mij 25 euro aan.
Als ik mijn telefoonnummer opgeef, geef ik zo goed als altijd mijn vaste lijn op, niet mijn gsmnummer, dus vandaar dat het mij verbaast dat hij over het nummer beschikt. Maar of hij dat mag gebruiken om mij af te dreigen, betwijfel ik.
Als hun eigen klantendienst mij vertelt dat het mag, dan mag het! Als de loketbediende meent dat de regels niet gelden, moet hij dat op voorhand zeggen, niet achteraf.
Ik heb ondertussen al een klacht ingediend bij de spoorwegen (omdat de bediende in Sint-Niklaas mij geen tickets wou afleveren). De tweede bediende heeft volgens mij de fout begaan om zonder te controleren de tickets af te drukken en dan pas nagedacht of hij dat mocht. Bij twijfel had hij zich eerst moeten informeren, ikzelf mocht ervanuit gaan dat hetgeen de klantendienst zegt, klopt, zeker als hij dat ook lijkt te denken tot hij mi de tickets overhandigt. Maar dat hij mij een dief noemt, neem ik hem heel kwalijk.

LeenW

#8 , 02 jan 2025 18:28

Maar dan bent u het zelf toch wel een beetje aan het zoeken geweest, niet? Eerst weigert men u Sint-Niklaas, en dan probeert u het maar in Berchem, waar uiteindelijk dezelfde discussie ontstaat. Een voorzichtig en redelijk persoon zou eerst vie de klantendienst schriftelijk bevestiging vragen en daarmee naar het loket gaan.

Betreffende de gsm-nummer, ik zou toch eerst verifiëren dat u deze niet ooit zelf aan de nmbs hebt gegeven voor u mensen gaat beschuldigen van "ongeoorloofd verkrijgen van mijn gegevens".

Thomas_A

#9 , 02 jan 2025 18:47

Koppige en principiële ambtenaren die hier komen klagen over andere koppige en principiële ambtenaren. Dat vind ik dan weer grappig.

Ik zie geen inbreuk tegen GDPR, indien uw gsm-nummer rechtmatig verkregen is. Het is niet uitzonderlijk dat commerciële medewerkers toegang hebben tot klantgegevens. Dit omvat ook loketbedienden. Men heeft u ook gecontacteerd in verband met een transactie, wat een rechtmatige reden is.

Als uw gsm-nummer onrechtmatig bekomen is, ligt de fout bij degene die dit heeft doorgegeven. Niet bij de loketbediende die intern een klacht heeft doorgegeven.

AgiaGalini
Topic Starter

#10 , 02 jan 2025 20:57

Ik ben op aanraden van de loketbediende naar een ander station gereden. Ze vroeg mij ook om haar te laten weten hoe het nu juist zat, ze wou 'het definitief weten hoe de vork in de steel zat, voor eens en altijd'. En waarom schriftelijk? ik heb het telefooongesprek in Sint-Niklaas gevoerd in bijzijn van de loketbediende, en heb het gesprek ook opgenomen. Bovendien was er een tijdsdruk: het was de laatste dag dat mijn coupons geldig waren. dus zo erg 'zoeken' heb ik niet gedaan. Heb je ooit al eens schriftelijk antwoord binnen het uur gekregen van de NMBS? Zou mij verbazen, en zeker op oudjaar, als er in de stations amper personeel is en de luren dat de loketten open zijn, nog ingekort worden. De loketbediende had het mondeling bewijs, da's evenwaardig als een schriftelijk bewijs. Zij had mij ook het ticket kunnen geven. Heb haar voorgesteld dat ze het ticket zou maken, bij zich houden tot de zaak uitgespit was en dat ik in de loop van de komende dagen dan het ticket zou komen ophalen. Geen avans...

lukasi

#11 , 03 jan 2025 08:18

vraag aan de klantendienst om dit positief advies op mail te zetten.
gsm nummer... steek uwe tijd er niet in. Vroeger hadden ze zelfs telefoonboeken vol met allemaal nummers.

Terug naar “Praat café”