#7 , 02 jan 2025 18:00
Wat bedoel je met 'waar je zelf niet zo goed uitkomt'? Heb ik dan zelf iets gedaan wat niet mocht? Ik krijg coupons van mijn werkgever die ik voor mijn privé-treinreizen mag gebruiken, heeft niets met het werk te maken.Dat is een gunst die ik als ambtenaar geniet (zoals medewerkers van de Post of de spoorwegen zelf, en waar ik jaarlijks ook al een bijdrage voor administratiekosten voor betaal, 12 euro denk ik. Ik krijg 12 enkele reizen per jaar, geldig voor binnenlands verkeer) De reglementering zegt dat je een maand op voorhand al een ticket kan kopen met die coupons, maar die loketbediende vond nu dat een coupon van 2024 niet kan gebruikt worden voor een treinreis in 2025. Nochtans heb ik niet anders geweten dan dat dat wél kon. Nooit problemen mee gehad. Als de loketbediende in het andere station eerst mijn coupons aanneemt (als betaalmiddel), ze inscant, afstempelt en in ruil er tickets voor afdrukt (deze handelingen maal drie!) én ze aan mij overhandigt, kan mij toch moeilijk iets verweten worden? De koop is dan gesloten, want er is een akkoord over het voorwerp en de prijs. En bovendien bevestigt hun eigen klantendienst mij tot twee maal toe dat het toegelaten is. Dat ik voor een gratis treinreis 50 km heb moeten rijden, heeft er dan ook voor gezorgd dat als de loketbediende ACHTERAF twijfelt, ik niet geneigd ben mijn tickets uit handen te geven. Da's een zekere koppigheid, daar ben ik het mee eens, maar denk dat ik te goeder trouw de tickets meegenomen heb. Die persoon had eerst moeten checken of hij tickets mocht afleveren (volgens de klantendienst WEL), maar als hij twijfelde, had hijzelf onmiddellijk mij dat moeten zeggen, niet nadat hij mij 3 tickets gegeven had. En dan mij beschuldigen van DIEFSTAL omdat ik de tickets weggerist zou hebben...terwijl hij mijn coupons( een soort tegoedbonnen die hij bij mijn werkgever kan inruilen tegen geld) ingescand heeft en ontwaard door ze af te stempelen.
Ik heb meer dan 30 jaar gependeld, en zoveel meegemaakt met de NMBS dat ik altijd wel op mijn hoede ben. Ik kan de meest ongelooflijke maar waargebeurde verhalen opdisselen van mijn belevenissen met de spoorwegen. Zo had ik ooit een ticket gekocht dat gratis omruilbaar was voor een latere reis met de Thalys, ik had speciaal een duurdere formule genomen, en toen ik het wou omruilen, rekenden ze mij 25 euro aan.
Als ik mijn telefoonnummer opgeef, geef ik zo goed als altijd mijn vaste lijn op, niet mijn gsmnummer, dus vandaar dat het mij verbaast dat hij over het nummer beschikt. Maar of hij dat mag gebruiken om mij af te dreigen, betwijfel ik.
Als hun eigen klantendienst mij vertelt dat het mag, dan mag het! Als de loketbediende meent dat de regels niet gelden, moet hij dat op voorhand zeggen, niet achteraf.
Ik heb ondertussen al een klacht ingediend bij de spoorwegen (omdat de bediende in Sint-Niklaas mij geen tickets wou afleveren). De tweede bediende heeft volgens mij de fout begaan om zonder te controleren de tickets af te drukken en dan pas nagedacht of hij dat mocht. Bij twijfel had hij zich eerst moeten informeren, ikzelf mocht ervanuit gaan dat hetgeen de klantendienst zegt, klopt, zeker als hij dat ook lijkt te denken tot hij mi de tickets overhandigt. Maar dat hij mij een dief noemt, neem ik hem heel kwalijk.