Elektrisch laden

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

Elektrisch laden

#1 , 30 aug 2024 14:15

Hallo,

De elektrische laadplaatsen zijn in opkomst gezien de overgang naar elektrisch rijden.

Echter stel ik mij vragen:

Volgens de wetgeving bent u tijdens het opladen geparkeerd, d.w.z. dat u uw zone moet respecteren (blauwe zone = blauwe schijf leggen + maximum parkeertijd respecteren, of betalende zone = betalend parkeren). Vroeger (pre 2017) werd u vrijgesteld van retributies tijdens het opladen.

De publieke laadpalen op de straat zijn altijd 11kw laadpalen. Met de gemiddelde laadtijd van een elektrische wagen, heeft u dus met 2 uur genoeg om uw wagen voor 1/3 of 1/4 op te laden.

In Gent betaalt u bv. 11,50EUR in de rode zone voor 3 uren parkeren, 5,40 in oranje/geel terwijl 3 uren (3x11 KW) laden u gemiddeld 13,20 EUR zou kosten.

Dankzij deze maatregel is het niet interessant om met uw elektrische wagen een laadpunt in een betalende zone te gebruiken.

Ik ben van mening dat men elektrische wagens niet moet laten betalen of geen blauwe schijf moet laten plaatsen, maar vanuit de laadpalen zelf een overstay tarief aanrekenen. Bij het tanken van een brandstof voertuig betaald men ook geen parkeertarief.

Wat denkt u over deze stelling? Ik denk dat het iets is dat nog ter sprake zal komen en gewijzigd zal worden.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 aug 2024 14:19

Ik zie net dat het verschilt stad per stad... In Gent betaald u dus geen parkeertarief.

Sirkii
Berichten: 5620

#3 , 30 aug 2024 20:14

Het tanken van fosiel brandstof duurt een paar minuten en is altijd op privé terrein. Weliswaar met afgifte van parkeerplaatsen voor op en afrit. Net zoals voor privé garages waarvoor je (indirect) belasting betaalt...

Retributie betalen of een meerkost betalen komt op hetzelfde neer …. Goed dus dat laadpaalparkings betalend zijn want vele ego s met e-wagens vonden dat dit gratis langparkeerplaatsen waren die ingepalmd werden zonder te laden. …. Dus de logica zelve dat parkeerretributies toegepast worden waar ze van toepassing zijn zodat laadpalen enkel bezet zijn om effectief te laden. Laadpaalmeerkost is dus onzin: opgeladen wagens horen daar niet thuis !!! fossiel mag ik ook niet parkeren waar bewonerskaarten etc van toepassing zijn.

Oplossing: betalende laadplaatsen op privé-terrein met faire parkeervergoeding bovenop de stroomprijs. Fossiel parkeer ik ook niet op een tankstation.

In steden is dit idd een probleem maar t parkeerprobleem is er voor iedereen….

Vergeet niet dat grofweg een groot deel van de electriciteit nog fossiel opgewekt wordt. …..

Oh ja, k Steek niet weg dat zonder fiscale aftrek voor zelfstndigen (t Is ze gegund) e-rijden nog altijd veel te duur is. …. Zelfstandige kennis gaat een Polestar 4 kopen. …. Voor die prijs koop ik als particulier 3 evenwaardige grote bolides incluis brandstofkost want ik kan fiscaal niets recuperen en hij een groot gedeelte. Hopelijk rijdt de volgende regering met hun groot begrotingsgat dat gat een beetje serieus dicht. ….

Reclame

basejumper
Berichten: 4916
Locatie: Diest

#4 , 31 aug 2024 11:08

Die redenering volg ik niet. je hebt de parkeerkost en die is voor iedereen identiek. En je hebt de laadkost waarvan het tarief afhankelijk is van de provider. Als ik in een stad parkeer en tegelijk kan laden vind ik het evident dat ik ook parkeergeld betaal. Dat heeft niets met mijn laadkost te maken. De meeste laadpalen zijn trouwens 22 kw maar de batterijlader van je voertuig laat doorgaans maar 11 kw toe. En in vele steden heb je 'kortparkeerzones' max 2 of 3 u. maar ook parkeerplaatsen en laadpalen waar je langer kan staan en opladen. Ook veel parkeergarages met laadpalen vandaag.
@Sirki : de fiscale subsidie van fossiele brandstoffen bedraagt 14,7 miljard per jaar! Zullen we daar dan ook even over praten? En bij mijn weten waren alle bedrijfsvoertuigen de afgelopen decennia fiscaal aftrekbaar. Ook die klassieke diesels...
https://klimaat.be/news/2024/3de-federa ... dersteunen.

en de energiemix 2023 in Belgie bestond voor meer dan 68 % uit nucleaire energie, on- en offshore windenergie en zonne energie.
https://www.elia.be/nl/nieuws/persberic ... onsumption

Last nut not least is er een sterke correlatie tussen elektrisch rijden en zonnepanelen leggen waardoor er in verhouding meer elektriciteit wordt gebruikt uit niet fossiele bron.

En wat de kostprijs betreft : jouw voorbeeld Polestar 4 vertrekt vanaf 64.000 euro. Niet goedkoop. maar een Volvo XC 60 fossiel begint vanaf 58.000. Ik zie je dus niet onmiddellijk 3 auto's van 22.000 euro kopen die gelijkwaardig zijn...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 aug 2024 16:53

Volgens de wetgeving bent u tijdens het opladen geparkeerd, d.w.z. dat u uw zone moet respecteren (blauwe zone = blauwe schijf leggen + maximum parkeertijd respecteren, of betalende zone = betalend parkeren). Vroeger (pre 2017) werd u vrijgesteld van retributies tijdens het opladen.
Dat klopt niet ...

Laadplaatsen voor EVs zijn aangegeven met andere parkeerborden
Die heffen de ruimere zonale parkeerreglementeringen op ...

Er kan wel een onderbord "betalend" of "Ticket" of parkeerschijf aangebracht zijn bij het parkeerbord voor EV, dan moet u dàt volgen


Artikel 65.5.6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 sep 2024 12:21

Volgens de wetgeving bent u tijdens het opladen geparkeerd, d.w.z. dat u uw zone moet respecteren (blauwe zone = blauwe schijf leggen + maximum parkeertijd respecteren, of betalende zone = betalend parkeren). Vroeger (pre 2017) werd u vrijgesteld van retributies tijdens het opladen.
Dat klopt niet ...

Laadplaatsen voor EVs zijn aangegeven met andere parkeerborden
Die heffen de ruimere zonale parkeerreglementeringen op ...

Er kan wel een onderbord "betalend" of "Ticket" of parkeerschijf aangebracht zijn bij het parkeerbord voor EV, dan moet u dàt volgen


Artikel 65.5.6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.
Is dat effectief zo?

Laadplaatsen voor EVs zijn aangegeven met andere parkeerborden binnenin dezelfde zone; geeft alleen aan dat de parkeerplaats voorbehouden is voor elektrische wagens.

2.23. "Geparkeerd voertuig" : een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren.

Indien dat effectief zo is, ken ik meerdere steden die inbreuk maken op artikel 65.5.6 en kan quasi iedereen de retributies betwisten.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 sep 2024 15:54

Is dat effectief zo?
Uiteraard
Dat is de wetgeving ...
Laadplaatsen voor EVs zijn aangegeven met andere parkeerborden binnenin dezelfde zone; geeft alleen aan dat de parkeerplaats voorbehouden is voor elektrische wagens.
Neen, die borden geven aan dat er een afwijkende parkeerreglementering geldt, en dat de zonale reglementering dus NIET geldt ...

Indien dat effectief zo is, ken ik meerdere steden die inbreuk maken op artikel 65.5.6 en kan quasi iedereen de retributies betwisten.
Dat klopt dan weer wel

Streeteo in Lier schrijft zo retributies uit waar ze geen enkel recht op hebben
Doen zelfs gewoon voort wanneer ze er op gewezen worden
Aangezien die hun rondlopende controleurs voortdurend wisselen van gemeente (enkel niet waar ze wonen), doen die dat dus overal ...

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 sep 2024 16:47

Is dat effectief zo?
Uiteraard
Dat is de wetgeving ...
Laadplaatsen voor EVs zijn aangegeven met andere parkeerborden binnenin dezelfde zone; geeft alleen aan dat de parkeerplaats voorbehouden is voor elektrische wagens.
Neen, die borden geven aan dat er een afwijkende parkeerreglementering geldt, en dat de zonale reglementering dus NIET geldt ...

Indien dat effectief zo is, ken ik meerdere steden die inbreuk maken op artikel 65.5.6 en kan quasi iedereen de retributies betwisten.
Dat klopt dan weer wel

Streeteo in Lier schrijft zo retributies uit waar ze geen enkel recht op hebben
Doen zelfs gewoon voort wanneer ze er op gewezen worden
Aangezien die hun rondlopende controleurs voortdurend wisselen van gemeente (enkel niet waar ze wonen), doen die dat dus overal ...
Bedankt voor de tip, dat zal ik dan eens moeten bekijken :D

Terug naar “Praat café”