Schulden door bewindvoering

MissHonkakot
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden door bewindvoering

#1 , 01 jul 2024 11:23

Hoi hoi,

Ik weet niet direct onder welke categorie dit valt, dus plaats ik het even bij dit onderwerp.

Ik zal trachten zo kort mogelijk mijn situatie te schetsen .

In 2021 heb ik een zelfmoordpoging ondernomen waardoor ik in de psychiatrie belandde en onder bewindvoering werd gezet.

Sindsdien heb ik financieel heeeeel grote problemen.
Zo is nu bijvoorbeeld gebleken dat mijn dossier bij het ziekenfonds niet in orde was van juni 2021 tot eind oktober 2023.
Ik kreeg pakweg een goede 500€ per maand teveel.
Op dat teveel bedrag, moet ik nu dus ook belastingen betalen.
Sinds november 2023 is mijn inkomen drastisch gedaald, naar het correcte bedrag.
3 aanslagjaren zal ik net geen 2000€ belastingen moeten betalen (wat gelukkig met afbetaling kan) en wordt er een inhouding op mijn loon gedaan om het bedrag van 3400 teveel terug te betalen.

In augustus 2023 werd de bewindvoering stop gezet, maar ze gaf alleen mijn bankrekening vrij en stelde geen enkele instantie op de hoogte, waardoor ik tot op de dag van vandaag geen rekeningen aan kreeg (bijdrage ziekenfonds bijvoorbeeld werd niet betaald omdat alles nog steeds bij bewindvoerster aankwam en deze de rekeningen niet doorstuurde / ze beweert ze nooit t3 hebben gehad).

Ik heb dankzij deze vrouw met zowat elke instantie al problemen gehad.
Zo kon ik mijn internet niet laten aansluiten bij mijn verhuis vorig jaar, omdat ik op de interne lijst van wanbetalers sta. Zij betaalde immers zelden tot nooit tijdig of correct!

Zo had ik ook in de periode van bewindvoering verschillende aanmaningsbrieven en 1 x zelfs dat er al een deurwaarder op werd gezet, omdat zij de rekeningen niet correct betaalde.

Kan ik hier stappen in ondernemen?
Wat kan ik doen?

Mijn financiële put is zoooo diep, dat ik er gewoonweg niet meer uit geraakt.
Ik moet genoodzaakt verhuizen en stilaan serieus overwegen in collectieve schuldenregeling te gaan.
Voor fouten die zij heeft gemaakt.

Ik heb honger. Ik ben op van de stress.
En ik ben kwaad en voel me zoooo verslagen.

Bewindvoering zou een psychiatrische patiënt moeten beschermen, maar ik heb niet t gevoel dat ik beschermd was.

Ik heb nog nooit zo een slechte naam gehad op financieel gebied als wat ik dankzij haar heb mee gemaakt.

Freec

#2 , 01 jul 2024 15:27

Al eens bij een ocmw / caw geweest?

MissHonkakot
Topic Starter

#3 , 01 jul 2024 16:09

Al eens bij een ocmw / caw geweest?

Jawel.
Maar wat heeft dat met de zaak bewindvoering te maken?

Reclame

Franciscus

#4 , 01 jul 2024 16:50

Is er een eindverslag naar de vrederechter en een vonnis.
Wat staat daar in?
OCMW en CAW kunnen hulp bieden om zaken te regelen.

MissHonkakot
Topic Starter

#5 , 01 jul 2024 17:11

Wat staat daar in?
Zij heeft een eindverslag gemaakt dat 'in orde' lijkt.
In dat eindverslag staan deze fouten uiteraard niet in.
Nergens staat daar in dat ik teveel uitkering genoot en zij niet reageerde op berichten van de mutualiteit.

Het dossier is in mijn voordeel beëindigd.

Ocmw in mijn gemeente is niet bepaald hulpvaardig.
Bewindvoerder is altijd in zijn recht / heeft altijd gelijk, ondanks ik kan aantonen dat ze liegt en dat ook al die tijd heeft gedaan.

Er is niets dat ik gerechtelijk kan doen?
Om op zijn minst te laten uitzoeken waar ze fouten heeft gemaakt enzo?

MissHonkakot
Topic Starter

#6 , 01 jul 2024 17:45

Wat staat daar in?
Ik heb zelf al in orde gemaakt dat ik om een voedselpakket kan.
Ik heb zelf al met mutualiteit contact gehad en de afbetaling op een haalbaarder bedrag laten zetten (van 150 naar 80 per maand) en ze gaan mij nog terug contacteren voor de betaling van de openstaande facturen die de bewindvoerster mij niet bezorgde na afsluiten dossier zodat ik de belangrijkste eerst al kan betalen zodat ik geen extra interesten heb.
Ik heb zelf een afbetaling met de belastingen geregeld.
Ik heb zelf contact gehad met de water en energie maatschappijen en verzekering om de bedragen zo laag mogelijk te zetten. Jaarafrekeningen zijn betaald al.

Op praktisch vlak kan / wil ocmw van mijn regio niets doen.
Zij hadden als enige raad om geen enkele rekening nog te betalen en gewoon te winkelen en af te wachten...
Zij moeten normaal gezien door verwijzen naar caw, maar doen dat niet. Geen erg hoor
Zij moeten normaal ook je aanvraag tot voedselpakket bekijken, maar zeiden vlakaf NEE, dus heb ik het zelf in orde gmaakt

Hulp voor wonen en financiën...
Laatste keer dat ocmw 'hulp' bood, kostte me dat 6000€ 😂
Daar sta ik niet gelijk om te springen om nog eens mee te maken.

Ik zoek nu echt informatie wat ik kan ondernemen tegen de bewindvoerster.
Kan ik haar aansprakelijk stellen?
Ik heb immers nu een paar duizend euro schulden door fouten die zij in mijn dossier maakte en facturen die ze mij naderhand niet bezorgde.

Een ocmw doet deze gerechtelijke stappen immers niet, evenmin een caw.
En.die staan ALTIJD aan de kant van bewindvoerder. De 'cliënt' is de dommerik die niks verdient en hebben al meermaals vlakaf gezegd dat ze t jammer vinden dat ik leef en graag zouden hebben dat ik me van kant zou maken.

Ik sta precies niet te springen voor ocmw gezeik.

Thomas_A

#7 , 01 jul 2024 18:04

Als het verslag van die bewindvoering goedgekeurd is door de vrederechter, ga je daar geen speld meer tussen krijgen. Dan zeg je niet alleen dat die bewindvoerder slecht werk heeft geleverd, maar ook de vrederechter in zijn controletaak.

MissHonkakot
Topic Starter

#8 , 01 jul 2024 18:56

Als het verslag van die bewindvoering goedgekeurd is door de vrederechter, ga je daar geen speld meer tussen krijgen. Dan zeg je niet alleen dat die bewindvoerder slecht werk heeft geleverd, maar ook de vrederechter in zijn controletaak.
Klopt.

Dus...

Zaak laten vallen en niks doen?

Dan ga ik andere stappen ondernemen als dit t eindpunt is.

Franciscus

#9 , 01 jul 2024 22:56

Bent u niet gehoord door de vrederechter in die procedure?

Terug naar “Praat café”