Nee, cashen is geen vereiste voor een meerwaarde te realiseren.
Ik begrijp dat de overheid wil cashen op elk moment dat er te cashen valt (zie erfrecht). Maar dit is toch echt niet realistisch.
Concreet voorbeeld:
Dirk koopt een bitcoin in juni van 2021. Prijs was toen bvb 40 000 euro. 5 maanden later staat deze op een all time high, 69 000 euro.
Op dit moment is dit een "winst" van 29 000 euro. Als ik jou volg kan de staat hem hier voor minimaal 50% op belasten, in België toch. Hij doet dit volgens de staat in hoofdberoep. Vervolgens begint de munt in waarde te dalen. Op welk moment (als in welke dag van het jaar) moet Dirk belasting betalen op zijn "meerwaarde"? Zijn winst van 29 000 is nooit echt winst geweest, omdat hij toen niet heeft afgehaald. Hij dacht dat de munt in waarde zou stijgen en liet hem staan. Vervolgens verloor de munt waarde. Tegen het einde van datzelfde jaar stond de munt lager dan toen Dirk heeft ingekocht. Gaat de staat op het einde van het jaar Dirk voor 50% belasten op de "meerwaarde", terwijl die meerwaarde er op dat moment niet meer is? Dirk heeft zelfs verlies geleden.
Jan verkoopt zijn huis om 1 bitcoin te kunnen kopen. Dit was op 8 november 2021, toen de coin 69 000 euro waard was. Vervolgens verliest de munt 2 jaar aan een stuk waarde. De staat int graag een enorm percentage van "winst", zelfs als deze nooit echt in geld bestaan heeft. Maar compenseert de staat ook voor verlies? We kennen het antwoord. Natuurlijk niet.
Als u 300.000 euro kan wegschenken, is er hopelijk nog wat geld over zodat u niet failliet gaat. Anders begint dit zeer sterk naar fraude te ruiken.
U schenkt geen 300 000 euro weg. Dat zou pas waar zijn als die 300 000 euro is uitgecasht. U schenkt een extreem volatiele munt weg, en die munt heeft pas waarde op het moment dat hij naar euro's wordt omgezet. En die omzetting gebeurt dus nooit. Men kan toch geen percentage eisen van geld dat niet bestaat.
Analoog met een pokerspeler die in 1 fase van de wedstrijd een winst van 10x zijn inleg heeft. Een half uur later is hij alles kwijt. Als ik jou volg wil de staat belasting op de meerwaarde die hij had op zijn hoogtepunt. Terwijl hij blut naar huis is gegaan. It makes no sense.
Een meerwaarde is toch pas een meerwaarde op het moment dat de belegger uitcasht.