Nul tolerantie bij partner geweld

roderidder
Contacteer: Website

#31 , 09 sep 2007 23:09

Als de Raadkamer beslist om niet door te verwijzen dan neem ik aan dat daar ook een reden bij staat... "onvoldoende elementen om door te verwijzen naar de correctionele rechtbank.... feiten zijn maatschappelijk van die aard dat ... niet zwaarwegend enz.

Niets belet U om zelf de zaak voor de strafrechter te brengen. Uw advocaat weet hier allicht meer over (of zou moeten want een groot deel heeft dit nog nooit gedaan of zelfs geen kennis van dat dit gaat)

Het is trouwens onmogelijk heel de wet te kennen, dat kan geen enkele Belg

RR

roderidder

#32 , 28 jan 2008 02:35

Elsje schreef
Beste Lex,
Moet ik mij nu gelukkig prijzen dat ik :hulpverlener: ben en geen : hulpvrager: !!?? Wat voor onzin is dat nu......... geweld heeft meestal een oorzaak zegt u en slachtoffers zijn dikwijls mede_verantwoordelijk ! Trieste visie van jou.
RR schreef
Meer dan eens zal het geweld ontstaan zijn in een verstoorde verhouding van macht en onmacht
Met deze, hoe intriest voor sommige het ook mogen wezen, sluit ik me aan bij Lex.

Verder was de reactie van Lex in het geval van Albert Motart inzake uit huis zetten van de moeder/vader recht in de roos

Vraag is of de situatie daar nu opgelost is en wat de stand van zaken is ...
of mogen (beter mochten) we ook rekenen op een snel en adequaat optreden van het gerecht met een "nul-tollerantie" met oog op het installeren van een gezonde verhouding van macht&onmacht?

RR

roderidder

#33 , 18 feb 2008 17:23

Andere bazen, andere wetten... (of dezelfde wet maar een andere baas)

Jo Vandeursen over nultollerantie partnergeweld
Ik wil er vooraf op wijzen dat de omzendbrief COL 4/2006 niet van het principe van een op nultolerantie gestoeld repressief beleid uitgaat, maar een multidisciplinaire aanpak voorstaat.
bron de kamer

een open vraag:
werkt die multidisiplinaire aanpak?

Bij wijze van voorbeeld:
Een multidisiplinaire aanpak vergt multidisiplinaire evaluatie
Benieuwd wie hier gaat toegeven?

bezoekruimte: wij werken op vrijwillige basis
gerecht: Het is verplicht

evaluatie van gerecht: (rapporten gaan naar de burgerrechter en bij overtreding van de (vrijwillig gemaakte afspraken) van de bezoekruimte (vb. kortweg kind wordt niet gebracht) is de burgerrechter bij wet verplicht het misdrijf te melden bij de procureur des Konings

De procureur is bij wet verplicht (zaak van openbare orde) het nodige te doen dat het kind (of de uitspraken van de jeugdrechter dient nageleeft te worden) frequente en rechtstreekse contacten heeft met zijn ouder.
Dit is een verplichting van onze Staat en verwijs naar het kinderrechtenverdrag.

Code: Selecteer alles

om een lang verhaal kort te maken... geen enkel, maar dan ook geen enkel geval ken ik waarbij de procureur een dergelijke zaak voor de strafrechter heeft gebracht aan de hand van een feitenverslag van de bezoekruimte.
Nu bestaat dit misschien maar er is zo weinig transparantie is die zaken

Voor diegene die toch een dergelijk geval kent mag het me altijd melden

toch nog voor de goede orde meegeven
Dag RR,
Uit je mail kan ik afleiden dat je erg kwaad en teleurgesteld bent in politie, justitie en hulpverlening.
Wij kunnen je echter niet helpen met je in contact te brengen met het openbaar ministerie, omdat weigering van bezoekrecht niet tot de minimumdoelgroep van slachtofferhulp behoort.Eventueel kan je contact opnemen met volgende instanties en organisaties, misschien kunnen zij je verder helpen.
- Voor je klachten over de politie kan je terecht bij het Comité P, wetstraat 52, 1040 Brussel (02/286 28 11)
- Voor je klachten over justitie kan je terecht bij de Hoge Raad voor justitie, Louizalaan 65/1, 1050 Brussel (02/535 16 16)
- Voor emotionele ondersteuning kan je altijd contact opnemen met het CLG te Geel op het telefoonnummer 014/56 04 26.
- Indien je contact zoekt met lotgenoten, dan kan je contact opnemen met yyyy (??/????????) of eens een kijkje nemen op de website 'belangenverdediging van gescheiden mannen met kinderen' - www.bgmk.be

In de hoop je met deze informatie verder geholpen te hebben, groet ik je vriendelijk,

xxxx
Team Slachtofferhulp Kempen

--
Slachtofferhulp Kempen
Centrum Algemeen Welzijnswerk
Afdeling Slachtofferhulp Kempen
St. Jansstraat 17 | 2200 Herentals
tel. 014.23.02.42 | fax. 014.23.55.39
email: [email protected]

RR

Reclame

elsje
Topic Starter

#34 , 13 mar 2008 18:09

Een aanrader:Boek:Uitgeverij Van Halewijck
GEBROKEN PRINSESSEN van ISA VAN DORSSELAER

Journaliste ISA VAN DORSSELAER sprak met zeven vrouwen die uiteindelijk vertrokken en met een koppel dat samen bleef. Over hoe het sprookje begon en hoe de prins een kikker bleek. Over hoe ze zelf het einde herschreven. Over hoe je nog lang en gelukkig kan leven , ook na partnergeweld.

Rudy_M

#35 , 25 jan 2009 00:51

Beste Lex,
Moet ik mij nu gelukkig prijzen dat ik :hulpverlener: ben en geen : hulpvrager: !!?? Wat voor onzin is dat nu......... geweld heeft meestal een oorzaak zegt u en slachtoffers zijn dikwijls mede_verantwoordelijk ! Trieste visie van jou. Wat te denken van geweld van ouders op kinderen? Hopelijk heb jij m??r geluk in het leven , verder vind ik hier geen woorden meer voor.
Heb je als hulpverlener dan ook ervaring met partnergeweld ? Want daar gaat het over.

Het probleem is dat sinds de omzendbrieven 003 en 004 van 2006 verspreid door het college der procureurs er met verschillende maten en gewichten wordt gewerkt. De aanpak verschilt nogal per gerechtelijk arrondissement. Sommige maken een speerpunt van intrafamiliaal geweld (IFG) waar partnergeweld deel van uitmaakt. Niet onterecht, want er gebeuren nogal wat drama's. Andere arrondissementen nemen het niet zo nauw, sturen eens de politie, en daarmee is de zaak afgesloten.

Maar. Het echte probleem is dat niet alle vormen van partnergeweld gemakkelijk te bewijzen zijn. Economisch en psychisch geweld, bijvoorbeeld. Neen, wie het hardst roept (letterlijk) en wordt aangeklaagd is er aan voor de moeite. Aan de benadeelde (het slachtoffer), meestal de vrouw, worden niet te veel moeilijke vragen gesteld over haarzelf en hoe ze zelf was. Eenmaal slachtoffer, altijd slachtoffer, of je het nu wilt of niet. Dat hebben we te danken aan de positieve discriminatie van het slachtoffer sinds de zaak Dutroux, en het feit dat op een bepaald moment de minister van justitie onkelinx een registratie wilde van alle klachte omtrent partnergeweld (of was het IFG), wat uiteindelijk heeft geleid tot overbescherming van vrouwen.

Als er minderjarige kinderen zijn, hoe jong ook, ondergaan die een audiovisueel verhoor. Altijd. Kwestie van de argumenten van vrouwlief wat kracht bij te zetten. En ja, als pa al eens roept, dat kunnen ze getuigen. Maar de psychologische vernederingen (bijvoorbeeld), dat beseffen die kindjes niet.

Een pak vrouwen maken misbruik van de wet en omzendbrieven van 2006. Heel wat mannen worden tijdelijk of definitief buitenhuis gezet. En dan zijn we verworderd dat er serieuze ongelukken gebeuren.

Rudy_M

#36 , 25 jan 2009 00:56

Als de Raadkamer beslist om niet door te verwijzen dan neem ik aan dat daar ook een reden bij staat... "onvoldoende elementen om door te verwijzen naar de correctionele rechtbank.... feiten zijn maatschappelijk van die aard dat ... niet zwaarwegend enz.
Neen RR. De Raadkamer hoeft niet te motiveren. De beslissingen van de raadkamer (buiten vervolging, opschorting, verwijzing of internering) op het einde van het gerechtelijk onderzoek spreken voor zich.

Rudy_M

#37 , 25 jan 2009 01:10

Een aanrader: "Je rechten als slachtoffer" van juriste Ils Wouters.
Vorig jaar pas verschenen. Heb het volledig gelezen. Echt een aanrader, voor benadeelde personen, burgerlijke partijen, slachtoffers ...

Rudy_M

#38 , 25 jan 2009 01:18

Gescheiden vaders schreef :

Lieve dames, probeer je eens in te beelden wat een doodbrave vader die zich thuis nog nooit heeft misdragen meemaakt als hij 's avonds thuiskomt van zijn werk, en opgewacht wordt door de politie die hem 5 minuten tijd geeft om zijn kleren in te pakken en te vertrekken. Want dat is de realiteit van 223.3 B.W.: een vrederechter MOET de man het huis uitzetten als zijn vrouw erom verzoekt ?n als ze zegt dat hij eventueel misschien wel eens gewelddadig zou kunnen worden

Een vraagje kan dit ook dat vrouwen het huis worden uitgezet zelfs al zijn er kinderen. Want dat is nu wel een zaak waar ik meen in te zitten ???

AM
Ik ken er geen voorbeelden van, maar de wet maakt geen onderscheid tussen mannen en vrouwen, ook al bestaan 90% van de daders IFG uit mannen.
Doorslaggevend zal wel het audiovisueel verhoor van de kinderen zijn.

sniper

#39 , 25 jan 2009 09:50

ook al bestaan 90% van de daders IFG uit mannen.
Doorslaggevend zal wel het audiovisueel verhoor van de kinderen zijn.
in het buitenland (UK, Fr,...) zijn er al studies waaruit blijkt dat in meer dan 50 % van de gevallen van partnergeweld, de man het slachtoffer is
het is wel zo dat een man daar niet zo snel mee naar buiten komt
het mannelijk ego is in dit geval al meer dan genoeg gekwetst om nog meer vernederd te moeten worden als het openbaar wordt

belgische tellingen omvatten enkel de gevallen die hier bij het gerecht gekend zijn
misschien eens nodig om een miljoenenkostende studie te laten uitvoeren in belgie
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Rudy_M

#40 , 26 jan 2009 09:30

in het buitenland (UK, Fr,...) zijn er al studies waaruit blijkt dat in meer dan 50 % van de gevallen van partnergeweld, de man het slachtoffer is
De vraag is wie als slachtoffer mag worden bestempeld:
- wie klacht indient en zich laat registreren als benadeeld persoon en zich eventueel burgerlijke partij stelt (in dit geval meestal de vrouw);
- of wie zich benadeelt voelt maar niet steeds vindt dat de overheid zich moet mengen om gelijk te krijgen.
het is wel zo dat een man daar niet zo snel mee naar buiten komt. Het mannelijk ego is in dit geval al meer dan genoeg gekwetst om nog meer vernederd te moeten worden als het openbaar wordt
Laten we eerlijk zijn en toegeven dat we niet beschouwd willen worden als een zwakkeling.
belgische tellingen omvatten enkel de gevallen die hier bij het gerecht gekend zijn. Misschien eens nodig om een miljoenenkostende studie te laten uitvoeren in belgie
Jammer dat er dikwijls veel geld moet worden uitgegeven om te bewijzen wat we ondertussen al weten.

roderidder

#41 , 01 mar 2009 18:33

Je ziet ze niet zo vaak: studies van geweld op mannen

RR

New Research Finds Nearly Three Quarters of NH Men Are Victims of Sexual or Physical Violence

Majority of Sexual Assaults Occurred Before the Victim Turned 18

Media Contact: Lori Wright : [email protected]

603-862-0574

UNH Media Relations

Maureen McDonald : [email protected]

603-224-8893 x. 311

NH Coalition Against Domestic and Sexual Violence

University of New Hampshire - February 10, 2009

http://www.unh.edu/sociology/media/pdfs ... nstMen.pdf

http://www.unh.edu/news/cj_nr/2009/feb/lw10vam.cfm

http://www.unh.edu/news/docs/VAMReport.pdf

--------------------------------------------------------------------------------

CONCORD, N.H. – Nearly three out of every four men in New Hampshire experience sexual or physical violence in their lifetime, a rate that exceeds the national average, according to the results of the first ever New Hampshire Violence Against Men survey.

roderidder

#42 , 07 nov 2009 08:07

Een voorbeeld van nultollerantie intrafamiliaal geweld (IFG)

Kind mist vader & familie en heeft prioriteit nul

http://www.youtube.com/watch?v=65QrpVhWd4g

duur = +/- 6 minuten

RR

stijndemeester

#43 , 09 nov 2009 16:52

Of het nu om geweld bij vrouwen of mannen gaat, dit is not done !!!
Mannen komen er niet zo snel mee naar buiten , maar vrouwen ook niet.
Het is en blijft een enorme vernedering om mishandeld te worden op welke manier dan ook voor beiden ( mannen - vrouwen).
Zoiets draag je de rest van je leven mee, en als je er nergens mee terecht kunt ga je er aan kapot ..... zo is het.
Het grootste geschenk wat je je kinderen kunt geven las ik ergens , is de moeder van je kinderen graag zien en er respect voor hebben.
Ik kan ze niet meer graag zien omdat ook wij gescheiden zijn , maar ik heb er nog altijd enorm respect voor omdat ze mij een prachtig kind schonk! En tja als je bij de geboorte van je kind staat, voel je je zoooooooo machteloos , want het is tenslotte je vrouw die het allemaal alleen doet en pijn heeft en dat is niet van het minste als je dat ziet!

roderidder

#44 , 09 nov 2009 17:37

Uiteraard is dit zo, maar kinderrechten (en ja ook de rechten van de ouders) zijn er om gerespecteerd te worden en als dat niet tot stand komt verdwijnt langzaam aan dat andere van "graag zien" en het noodzakelijke "respect voor de andere ouder".

Nu heb ik het nog niet eens over de schade van eenieder.

Mijn standpunt is dat de bevoegde instanties hun verantwoordelijkheid moeten nemen, die verplichting is er , waarbij ze burgers niet tussen de kast en de muur dienen te plaatsen waarbij geweten is dat o.a. het kind de dupe is. Wie wordt daar beter van?

als voorbeeld
De politie zei ook kan zijn dat je een jaar lang iedere zondag klacht moet gaan indienen dus het zal weer van een lange berg zijn. Ik ben de moed eigenlijk kwijt.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5541#65541
maar ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... 9978#29978

Het grootste geschenk wat je je kinderen kunt geven las ik ergens , is de moeder van je kinderen graag zien en er respect voor hebben.
dat is zo, maar dat werkt m.i. ook in 2 richtingen
Het grootste geschenk wat je je kinderen kunt geven las ik ergens , is de vader van je kinderen graag zien en er respect voor hebben.

RR

roderidder

#45 , 11 nov 2009 07:05

Waar lees je cijfers ivm intra-familiaal geweld op mannen en hoeveel slachtoffers zijn er?

GEWELD - 1 op 5 vrouwen slachtoffer van geweld. :: Nieuws.be
GEWELD - 1 op 5 vrouwen slachtoffer van geweld. Twintig procent van de Belgische vrouwen is slachtoffer van partnergeweld
Ik neem aan dat zowat iedereen hier weet hoeveel procent van de Belgische mannen slachtoffer is van ...

Geweld op mannen-en-hun-kinderen is geen nul tolerantie beleid, maar een gedoog beleid

Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=65QrpVhWd4g duur: 5min47

ach waarom niet, doe de test, dit maakt het nog duidelijker >> Hoeveel?

RR

Terug naar “Praat café”