Beste Lex,
Moet ik mij nu gelukkig prijzen dat ik :hulpverlener: ben en geen : hulpvrager: !!?? Wat voor onzin is dat nu......... geweld heeft meestal een oorzaak zegt u en slachtoffers zijn dikwijls mede_verantwoordelijk ! Trieste visie van jou. Wat te denken van geweld van ouders op kinderen? Hopelijk heb jij m??r geluk in het leven , verder vind ik hier geen woorden meer voor.
Heb je als hulpverlener dan ook ervaring met partnergeweld ? Want daar gaat het over.
Het probleem is dat sinds de omzendbrieven 003 en 004 van 2006 verspreid door het college der procureurs er met verschillende maten en gewichten wordt gewerkt. De aanpak verschilt nogal per gerechtelijk arrondissement. Sommige maken een speerpunt van intrafamiliaal geweld (IFG) waar partnergeweld deel van uitmaakt. Niet onterecht, want er gebeuren nogal wat drama's. Andere arrondissementen nemen het niet zo nauw, sturen eens de politie, en daarmee is de zaak afgesloten.
Maar. Het echte probleem is dat niet alle vormen van partnergeweld gemakkelijk te bewijzen zijn. Economisch en psychisch geweld, bijvoorbeeld. Neen, wie het hardst roept (letterlijk) en wordt aangeklaagd is er aan voor de moeite. Aan de benadeelde (het slachtoffer), meestal de vrouw, worden niet te veel moeilijke vragen gesteld over haarzelf en hoe ze zelf was. Eenmaal slachtoffer, altijd slachtoffer, of je het nu wilt of niet. Dat hebben we te danken aan de positieve discriminatie van het slachtoffer sinds de zaak Dutroux, en het feit dat op een bepaald moment de minister van justitie onkelinx een registratie wilde van alle klachte omtrent partnergeweld (of was het IFG), wat uiteindelijk heeft geleid tot overbescherming van vrouwen.
Als er minderjarige kinderen zijn, hoe jong ook, ondergaan die een audiovisueel verhoor. Altijd. Kwestie van de argumenten van vrouwlief wat kracht bij te zetten. En ja, als pa al eens roept, dat kunnen ze getuigen. Maar de psychologische vernederingen (bijvoorbeeld), dat beseffen die kindjes niet.
Een pak vrouwen maken misbruik van de wet en omzendbrieven van 2006. Heel wat mannen worden tijdelijk of definitief buitenhuis gezet. En dan zijn we verworderd dat er serieuze ongelukken gebeuren.