verkeersregels fietsers

Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkeersregels fietsers

#1 , 02 jan 2020 13:15

Na talrijke "bijna-ongevallen" met fietsers deze vragen:

1. Wanneer mag een fietser tegen de richting in een fietspad gebruiken (er is een fietspad in beide richtingen)?
2. In onze binnenstad geldt een snelheidsbeperking van 30 km. Het zijn smalle straten.
Fietsers kan men met de auto sowieso niet voorbijrijden omdat de minimum afstand dan niet meer is gerespecteerd. Maar dagelijks rijden fietsers me rechts rakelings voorbij aan hogere snelheden dan 30 km.
Kan ik beboet worden worden wegens te kleine afstand tussen mijn auto en de voorbijrijdende fietser? Wat als er daardoor een ongeval gebeurt?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Drone

#2 , 02 jan 2020 13:59

1:

bij mijn weten niet

sommige fietspaden hebben een dubbele richting, maar dit moet dan duidelijk aangeduid staan met de nodige signalisatie

2: fietsers worden eveneens als een bestuurder van een voertuig aanzien, zij moeten dan ook de wegcode respecteren op dat gebied.

als de fietser u voorbij rijd maakt hij een maneuver en dient hij er voor te zorgen dat hij geen regels overtreed, indien het tot het ongeval komt zijn getuigen handig, maar een dashcam (met beeld naar voor en achter) nog handiger.

Thomas Morus
Topic Starter

#3 , 02 jan 2020 14:06

-Er is geen aanduiding van dubbele richting. Er zijn wel enkele zelfmoordstraten voor fietsers, waar ze het eenrichtingsverkeer niet moeten respecteren. Maar geldt niet voor dit fietspad.
-Verschillende fietsers hebben mijn spiegel reeds beschadigd. Maar ze rijden gewoon verder. Ik kan ze dan niet inhalen zonder sneller te rijden dan 30 km. Wat verboden is. Meestal zijn het elektrische fietsen die in rotvaart rechts voorbijstormen (in groen delirium).

Reclame

Oude Belg

#4 , 02 jan 2020 16:35

1. Ze moeten het fietspad gebruiken dat in hun rijrichting ligt, tenzij er een bord d07 d09 of d010 in hn rijrichting staat.
2. Een auto mag een tweewieler niet passeren op die afstand. Een tweewieler een auto wel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW

#5 , 02 jan 2020 16:36

U kan m.i. best zelf zo rechts mogelijk rijden. Fietsers zijn ook bestuurders en moeten dus ook links inhalen.

Thomas Morus
Topic Starter

#6 , 02 jan 2020 18:03

Wat hebben we toch geluk dat de wegcode zo duidelijk is.

Het fietspad in mijn vraag is gemarkeerd met onderbroken strepen. Ik besluit dat het niet onder de "bijzondere omstandigheden" valt. Maar wat als ik zo een fietser-in-fout aanrijd?
Het betreft een zeer druk verkeerspunt met ingewikkeld verkeer dat alle aandacht opeist, waardoor er niet veel mogelijkheid is om ook de onverwachte wegcode-overtreders steeds op te merken.

Ik heb ook begripsproblemen met volgens artikel:
"Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.
(Wat is enkelvoudig voorzichtig? Waar staan de definities van de twee voorzichtigheden?)

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets. (Hoe doe je dat als de fietsers zelf te dicht komen en er tegenliggers zijn?)

Issued

#7 , 02 jan 2020 19:20

Ter info: elektrische fietsen die sneller gaan dan 30 zijn geen fietsen maar zijn speedpedelec of bromfiets klasse p

TheJudge007

#8 , 09 jan 2020 05:42

Het artikel waar ik naar verwijs is geschreven door een advocaat. Ik ben zelf geen jurist, maar ik verwijs in mijn antwoorden meestal naar artikels of wetgeving of advocaten/juristen die er wel iets van weten. Ik wil TS altijd de kans geven om vergelijkingen te maken en/of in te zien dat verstrekte info niet altijd correct of volledig correct is. In al de jaren dat ik reeds fungeer binnen dit forum moet ik jammer genoeg maar al te vaak vast stellen dat er personen zijn die zich als jurist willen kenmerken, terwijl ze dit niet zijn. Jammer genoeg staat het regelmatig vol fouten of mensen die aangezet worden om maar te procederen en zich zo echt in de knoei werken. Er wordt zo vaak verwezen naar krantenartikels. Je moet geen jurist zijn om te weten wat een zever kranten kunnen verkopen. Dus mensen verwijs TS naar artikels, websites en/of wetgeving die correct is en hou eens op met al dat gefantaseer en die pseudo-juristerij. I rest my case.
LOL, ik kan U geen ongelijk geven, maar kan het zijn dat U onder een andere naam fungeerde wanneer U spreekt over "al die jaren". Na deze boute uitspraken zal het niet lang duren dat de slotenmaker hier even langskomt.

bosprocureur

#9 , 11 jan 2020 09:57

Ter info: elektrische fietsen die sneller gaan dan 30 zijn geen fietsen maar zijn speedpedelec of bromfiets klasse p
....... en ze hebben dus ook een met dashcam leesbare nummerplaat, of niet ?

Terug naar “Praat café”