Camper

sparkling
Topic Starter
Berichten: 157

Camper

#1 , 28 aug 2019 05:31

Hey,

We zitten er aan te denken om een reeds lang gekoesterd droomproject uiteindelijk eens in de praktijk uit te voeren. Dus daarmee dat we hier eens komen horen om wat info te verkrijgen.
Het gaat over het ombouwen van een amerikaanse jeep naar een camper. De amerikaanse jeep heeft 10 cylinders. Gas. :D

Vandaar enkele vragen :

Als je een dergelijke jeep laat ombouwen tot camper wordt dat dan aanzien als camper?
Betaal je minder belastingen als je omgebouwde jeep 10 cylinders heeft aangezien het dan een camper is (is normaal toch vrij duur in belastingen etc)?
En wat met verzekeringen van dergelijk voertuig?
Misschien beter dat ik mijn personenwagen wegdoe? Alhoewel een grote jeep moeilijk is om mee te parkeren... :lol:

loeki
Berichten: 282

#2 , 28 aug 2019 07:01

Zet je vraag eens op "camperforum.be"
Daar zitten velen die al verschillende ombouwen hebben gedaan

Sirkii
Berichten: 5620

#3 , 28 aug 2019 10:30

In een notendop: de ombouw moet voldoen aan regels: er moet slaapgelegenheid zijn, tafeltje, etc. Zonder dakuitbouw kom je ongeloofwaardig over. Zijdelingse zitjes mogen al lan niet meer.

Vervolgens moet je een individuele homologatieprocedure tot camper doorlopen. Kost ong 250€ En veel geloop. Eerste eis is een attest van de invoerder dat bevestigt dat de ombouw conform zijn technische instructies verlopen is. Veel invoerders weigeren dat. Ombouw puur om de fiscaliteit te ontlopen resulteert al meer dan 10 jaar in geblokkeerde dossiers ...

Maw: berg je droom maar op. Lichte vracht met een zetelrij is een alternatief (twee zetelrijen als de laadbak nog 50% van de asafstand bedraagt) en de invoerder deze varianten gehomologeerd heeft.

Reclame

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 aug 2019 15:47

TS heeft het hier meer dan waarschijnlijk over een Humm...
Zie niet in hoe je daar een camper kan van maken zonder verlenging en opbouw.

denlowie
Berichten: 15962
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2019 15:52

op een HUMM zetten ze een bak in één stuk erop uitgebouwd boven de cabine

Ik denk zelfs dat je dit kant en klaar kan kopen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5620

#6 , 28 aug 2019 18:46

Bovenbouw volstaat niet. Een van de regels is dat je van de bestuurderscabine van binnenuit in de camperunit moet kunnen.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 157

#7 , 29 aug 2019 15:00

Neen. Het is geen hummer. Het is wel een soort camionette waar achterin zetels staan. Stel nu dat je die zetels achterin er uitdoet...kan je die dan inschrijven als lichte vracht?

Sirkii
Berichten: 5620

#8 , 29 aug 2019 16:54

Neen. Het is geen hummer. Het is wel een soort camionette waar achterin zetels staan. Stel nu dat je die zetels achterin er uitdoet...kan je die dan inschrijven als lichte vracht?
... als uw meek/model door de invoerder gehomologeerd werd als LV en hij je een LV lichte vrachtvwil afleveren wel. Zonder papieren van de invoerder lukt het niet. Dubbele cabine pick up is een alternatief (als je r papieren voor krijgt)

Terug naar “Praat café”