Factuurdatum dus 06/03/20176/3/17Wanneer werd de offerte opgemaakt? Op welke datum?
Datum van de offerte is niet echt duidelijk, enkel een ordernummer/2017 is er vermeld, dus vermoedelijk januari of februari 2017
Factuurdatum dus 06/03/20176/3/17Wanneer werd de offerte opgemaakt? Op welke datum?
Ik deel de analyse van LeenW.Klopt, maar als de aannemer de extra btw uit zijn prijs haalt, wordt er enerzijds 21% betaald door de eindgebruiker, anderzijds wordt er rekening gehouden met de consumentenwetgeving. Dat lijkt mij dus de meest voor de hand liggende oplossing.
Cijfervoorbeeld:
Klant heeft 1060 euro betaald, zijnde 1000 euro maatstaf van heffing en 60 euro btw (6%).
Volgens de fiscale wet moet er 21% betaald worden, maar volgens de consumentenwetgeving moet de prijs correct meegedeeld worden aan een particulier, inclusief alle belastingen.
Dus de prijs blijft nog steeds 1060 euro volgens de consumentenwetgeving, maar de opsplitsing verandert naar 876,03 maatstaf van heffing en 183,97 btw (21%). Het verlies is dan uiteraard voor de aannemer, want hij heeft de fout gemaakt.
De aannemer heeft geen attest laten uitschrijven, dat is een eerste fout van hem. Zonder attest mag hij al niet aan 6% factureren.En hoe zou die klusjesman dan moeten weten hoe oud dat gebouw is? Ik ontvang ook, iedere keer bij werken in mijn huis , maar een in te vullen attest voor de btw, samen met de factuur. En daar zit al 6 % ingerekend.
Hoe bedoel je juist?Dus als ik sommigen hier goed begrijp is het de schuld van de aannemer die onwetend is !!
Dit is een zeer geruststellende zaak voor de nieuwe beginners die GEEN bedrijfsbeheer moeten bewijzen .
Ik stel me ook de vraag mocht deze zaak nu juist het tegen tegenovergestelde zijn geweest !
Wat dan ?
LeenW,Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
Het is de particulier die de aannemer juist moet inlichten over de ouderdom van het goed.Mocht de aannemer 21% had gerekend en ze had recht gehad op de 6% wat dan ?Hoe bedoel je juist?
father b,LeenW,Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
niet helemaal akkoord. Particulier moet de BTW wetgeving niet kennen, maar wanneer er een vermindering is van BTW weet hij dat wel ?
De particulier moet het bedoelde document van denLowie ingevuld en ondertekend bezorgen aan de aannemer, die niet kan rieken of hij in aanmerking komt of niet.
Jack Potfather b,LeenW,Ik ben het daar toch niet me eens, als particulier wordt u niet geacht het btw-wetboek te kennen en moet de prijs op de offerte steeds inclusief de correcte btw zijn. De aannemer is hier nalatig geweest en daar moet u niet het slachtoffer van zijn. Hij moet de extra btw maar uit de totaal betaalde som halen.
niet helemaal akkoord. Particulier moet de BTW wetgeving niet kennen, maar wanneer er een vermindering is van BTW weet hij dat wel ?
De particulier moet het bedoelde document van denLowie ingevuld en ondertekend bezorgen aan de aannemer, die niet kan rieken of hij in aanmerking komt of niet.
Ik heb helemaal niet naar die korting gevraagd, ik wist niet eens dat ze bestond!
Hij ging er blijkbaar van uit dat als mijn woning ouder was dan 5 jaar, dat ik automatisch recht had op die 6% btw en heeft zo zijn offerte en factuur opgemaakt, zonder ook naar het document te verwijzen of te vragen om dit in te vullen.