Beste leden,
Ik heb de vraag reeds gesteld op spaargids.be aangezien ik al daar al meerdere jaren lid ben, maar daar raken ze het niet met elkaar eens, vandaar dat ik hier even kom aankloppen.
Ik heb in maart 2017 een werk laten uitvoeren in mijn woning door een zelfstandig klusjesman. Werk was goed gedaan, factuur betaald.
Uit het niets stond hij vorige week opeens terug aan de deur met het verhaal dat hij controle gehad gekregen van de fiscus, dat hij bij verschillende klanten een verkeerd btw-tarief heeft aangerekend en dat hij nog een extra factuur zou moeten maken zodat hij de rest van de btw zou kunnen doorstorten naar de staat. Deze factuur 'doorfacturatie van BTW van 6% naar 21%' heb ik ondertussen ontvangen.
Ik heb de offerte en factuur ook terug opgezocht, en daar staat x-€ + 6% BTW te betalen + De klant verklaart dat woning ouder is dan 5 jaar.
Ik heb me daar toen geen vragen bij gesteld, woning dateert van februari 2012 dus dat was in orde.
Blijkbaar zou die 'woning is ouder dan 5 jaar' ondertussen aangepast zijn naar 10 jaar, waardoor ik in feite geen recht heb op een verlaagd btw-tarief.
Ik heb ook vernomen dat er bij aanvang van de werken een attest moet worden voor ingevuld (via de zelfstandige) om aanspraak te maken voor dat verlaagd btw-tarief, maar dat heb ik nooit te zien gekregen, laat staan gelezen of ondertekend.
Wat moet ik hiermee aanvangen? Ik heb ook geen bewijzen of dit nu allemaal wel waar is wat hij zegt.
Hij gaat (bewust?) administratief in de fout, en ik zit met de gebakken peren.