Het beeld moet eruit dat drinken als je met de auto bent, ok is.
Het beeld moet er uit dat 1 of 2 normale alcoholische consumpties op een avond een probleem zou zijn.
De klassieke studie van Borkenstein et al. (1974) toonde voor het eerst dat er een directe
samenhang is tussen de bloedalcoholconcentratie en de kans op een ongeval. Men
weet inmiddels dat de kans op een ongeval door de consumptie van alcohol meer dan
100 keer zo hoog kan worden als bij een nuchtere bestuurder (Compton, 2002; Peck et
al., 2009). Dit geldt in nog sterkere mate voor dodelijke ongevallen. In bovenstaande
grafiek zien we hoe het risico voor bestuurders om in een ongeval om te komen al
vanaf een lage bloed-alcoholconcentratie begint te stijgen. De grafiek, afkomstig
uit een Nieuw-Zeelands onderzoek (Keall et al., 2004) geeft het relatieve risico weer
(hoeveel hoger het risico is om te overlijden bij een bestuurder met een bepaalde BAC
in vergelijking met een nuchtere bestuurder, waarvoor het risico gelijk gesteld is aan
1).
De studie was gericht op het effect van lage promillages en we zien dan ook dat
de kans om dodelijk te verongelukken al onder de huidige wettelijke limiet duidelijk
begint te stijgen. Bij 0,2‰ heeft men al een meer dan dubbel zo grote kans om dodelijk
te verongelukken dan als men nuchter is. Deze curve is geschat voor de algemene
bevolking. We komen er in sectie 3.3 op terug dat voor bepaalde subgroepen of onder
bepaalde omstandigheden de curve nog steiler kan verlopen.
http://bivv.be/frontend/files/userfiles ... vracht.pdf pagina 8.