werkstudentenprogramma UGent

kurt79
Topic Starter

werkstudentenprogramma UGent

#1 , 21 jul 2008 16:59

Hallo,

Ik ben tewerkgesteld als ambtenaar binnen de Federale Overheid en heb veel interesse voor het vak Rechten. Nu is het zo dat ik overdag niet kan gaan studeren door m'n werk maar ik heb onlangs vernomen dat er een werkstudentenprogramma is opgericht voor al diegene die werken maar toch een diploma Rechten willen behalen.
Graag zou ik daarover wat meer informatie verkregen hebben van personen die, via het werkstudentenprogramma, ook deze opleiding willen gaan volgen, bezig zijn met volgen of gevolgd hebben.

Alle informatie is welkom.
Alvast bedankt.

Kurt

Lawcrawler

#2 , 28 jul 2008 21:17

Ook de VUB heeft een werkstudentenprogramma, dat voor zover ik weet zelfs nog uitgebreider is dan dat van de UGent, met aparte gecondenseerde colleges in de week 's avonds en op zaterdagvoormiddag.

In Gent biedt men faciliteiten aan, maar wordt er geen apart programma voorzien.

http://www.vub.ac.be/infovoor/toekomsti ... deren.html

Op site van de UGent staat er het volgende:
Werkstudent Opleiding Rechten
Gezien de grote vraag van werkenden om een diploma rechten te behalen, richt de Faculteit Rechten een programma in voor werkstudenten.

Dit programma richt zich tot al wie werkt en een diploma Rechten wil behalen. Het deelnemen aan het programma veronderstelt een hoge mate van zelfstandigheid. Het project is m.a.w. vooral bedoeld als een hulp bij zelfstudie. Zo worden praktische oefeningen na 18u gegeven, wordt per semester tweemaal een bijeenkomst georganiseerd, kunnen cursussen in één keer worden afgehaald,...

Bij het begin van het semester krijgen de werkstudenten per vak een briefing. Daarin wordt de te kennen stof aangeduid en wordt uiteengezet hoe ze de materie moeten studeren. Tijdens de blokweek wordt een tweede sessie ingericht. Dan kunnen gericht vragen worden gesteld over de examenstof. Voor elk vak wordt een contactpersoon aangeduid tot wie de student zich kan richten voor vragen.

Contactpersoon:
Nathalie Van Rompu
[email protected]
tel. 09 264 97 06]

[/quote]

andy

#3 , 29 jul 2008 21:20

Wel op te merken is dat het Gents rechten diploma het best beschouwd wordt!

De uitslag van de visitatie (algemene controle van de onderwijskwaliteit) was voor de rechten:

1. Gent
2. Brussel (VUB)
3. Leuven
4. Antwerpen
5. Brussel (KUB)

(Check het zelf op http://www.vlir.be)

Reclame

Lawcrawler

#4 , 30 jul 2008 20:28

In het rapport staat samenvattend: "De commissie beoordeelt het gerealiseerd niveau als goed aan de K.U.Leuven (beide campussen), de UGent en de Vrije Universiteit Brussel, als voldoende aan de Universiteit Antwerpen en als onvoldoende aan de K.U.Brussel".

De verschillen waren hoe dan ook miniem (behalve misschien wat betreft de KUB), en om daaruit af te leiden dat het ene diploma meer waard is dan het andere gaat wat ver. De rangschikking die gemaakt werd in de pers, vloeit hooguit voort uit een optellen van het aantal "goed"-quoteringen op de verschillende deelfacetten van de visitatie, terwijl je het eigenlijk globaal moet bekijken. Is een opleiding die 5 keer goed scoort en 5 keer onvoldoende beter dan een opleiding die 10 keer voldoende scoort? Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Waarom een onderdeel soms goed, soms voldoende heeft gekregen is mij trouwens niet altijd even duidelijk.

De genuanceerde conclusie is dat alle rechtenfaculteiten (op de KUB na) een positieve beoordeling hebben gekregen en dus kwalitatief onderwijs aanbieden, althans indien ze effectief doen hetgeen ze in hun verslag hebben weergegeven.

Voor een werkstudent is het volgens mij dus vooral kiezen tussen de pas opgezette zelfstudiemethode van de UGent en het meer uitgebouwde programma van de VUB dat al een tiental jaren meegaat, met niet alleen aparte practica maar ook aparte hoorcolleges voor werkstudenten.

Zjef

#5 , 30 jul 2008 21:45

Antwerpen heeft dat ook, met colleges 's avonds en zaterdag in de voormiddag.

andy

#6 , 31 jul 2008 16:17

In het rapport staat samenvattend: "De commissie beoordeelt het gerealiseerd niveau als goed aan de K.U.Leuven (beide campussen), de UGent en de Vrije Universiteit Brussel, als voldoende aan de Universiteit Antwerpen en als onvoldoende aan de K.U.Brussel".

De verschillen waren hoe dan ook miniem (behalve misschien wat betreft de KUB), en om daaruit af te leiden dat het ene diploma meer waard is dan het andere gaat wat ver. De rangschikking die gemaakt werd in de pers, vloeit hooguit voort uit een optellen van het aantal "goed"-quoteringen op de verschillende deelfacetten van de visitatie, terwijl je het eigenlijk globaal moet bekijken. Is een opleiding die 5 keer goed scoort en 5 keer onvoldoende beter dan een opleiding die 10 keer voldoende scoort? Ik zou het zo niet kunnen zeggen. Waarom een onderdeel soms goed, soms voldoende heeft gekregen is mij trouwens niet altijd even duidelijk.

De genuanceerde conclusie is dat alle rechtenfaculteiten (op de KUB na) een positieve beoordeling hebben gekregen en dus kwalitatief onderwijs aanbieden, althans indien ze effectief doen hetgeen ze in hun verslag hebben weergegeven.

Voor een werkstudent is het volgens mij dus vooral kiezen tussen de pas opgezette zelfstudiemethode van de UGent en het meer uitgebouwde programma van de VUB dat al een tiental jaren meegaat, met niet alleen aparte practica maar ook aparte hoorcolleges voor werkstudenten.
Wel blijkt dat werkgevers veelal vlugger iemand van Gent aannemen.

IrisS

#7 , 17 aug 2008 17:13

Werkstudent aan de VUB meldt zich bij deze aan :D . Wel richting criminologie, maar de opzet van de sessies is dezelfde.

Een voordeel aan de VUB is dat het onderwijs vrij laagdrempelig gebeurt (maar ik kan niet vergelijken met de UGent). Heb je een vraag en kan je niet naar de les, dan zijn er voldoende manieren om die kwijt te kunnen (digitaal leerplatform of rechtstreeks via mail prof/assistent). Lessen starten doorgaans om 18u tot 20 of 21u. Enkele lessen met verplichte aanwezigheid (werkcolleges ed), maar voor de rest vrij flexibel opgezet voor de werkende medemens (ook qua examenplanning, waar mogelijk natuurlijk). Zo'n 10 à 15 percent van de VUB-studenten zijn werkstudenten. Geen kleine groep dus. Dat betekent ook dat de universiteit serieus rekening houdt met deze mensen.

Wat het verschil in opleiding betreft... Ik ga me daar niet te ver over uitspreken, maar een resem proffen van de VUB staan ook gewoon te doceren op de UGent (of omgekeerd). De twee universiteiten vormen ook niet voor niks een associatie.

Mijn indruk is alvast dat het best combineerbaar is met een fulltime job. Vanzelfsprekend vraagt het wel enige inspanning. Ook in dagonderwijs gaat het natuurlijk niet vanzelf, maar daar is je tijdsbestek doorgaans wat groter.
Voor de duidelijkheid: je krijgt hetzelfde diploma als de dagstudenten. De stof en de examens zijn dus ook dezelfde (alleen krijg je wat meer privileges bij het plaatsen van je mondelinge examens).

Terug naar “Praat café”