Wat ik daaraan het strafste vind, is dat dit per toeval uitkomt.Vandaag weeral in het nieuws, de ene politie officier leert de andere hoe men processen voor te hard rijden moet verwijderen uit de computer.
Dat is onmogelijk. Van zodra procedurefouten niet meer zouden 'tellen', is er immers geen sprake meer van een procedure. Dan zou een verdachte bij bijvoorbeeld een aanhouding of huiszoeking volledig hulpeloos zijn, onschuldig of niet. Een fout in de procedure is ten andere niet de schuld van een verdachte of zijn advocaat, dat vergeet men dan altijd maar.Ik dacht dat de regering Di Rupo beslist had dat procedurefouten niet meer tellen?
Vandaag weeral in het nieuws, de ene politie officier leert de andere hoe men processen voor te hard rijden moet verwijderen uit de computer.
Is ook niet verwonderlijk als je ziet hoeveel verschillende overheden er in België wetten maken. De recentste staatshervorming zal er nog hoop wetten bovenop doen.Volgens mij is er geen groot probleem met het rechtsysteem in België.
Wel dikwijls een probleem met de "kwaliteit" van de wetgeving zelve.
Al teveel politici willen "hun wet", alleen om belangrijk te zijn en stemmen te ronselen voor de volgende verkiezingen.
Dat leidt dikwijls tot kunst en vliegwerk, waardoor "herstelwetten" in België schering en inslag zijn.
In de EU is België ook zowat kampioen wat betreft te late, onvolledige of foutieve omzetting van EU richtlijnen in nationale wetgeving.
Dus België is een slechte leerling op het vlak van wetgevend werk.
Lijkt me een dubbelzinnige uitleg.Vertrouwen in het rechtssysteem van België? Hoewel het niet altijd correct wordt toegepast: ja. Ik vind dat justitie doorgaans goed werk doet. Er zijn enkele bizarre dossiers en zaken geweest en enkele blunders, maar die heb je in elk rechtssysteem. Over het algemeen vind ik dat justitie in België zeer behoorlijk werk levert. Als we het gaan vergelijken met pakweg de VS, dan zou ik zelfs zeggen dat de Belgische justitie een voorbeeld is van hoe het wél zou moeten zijn. Enkele uitschuivers kan je simpelweg niet vermijden en daarop het hele systeem gaan afkraken is ver over de schreef. Ik ben blij dat de Belgische justitie nog altijd in de meeste zaken probeert te straffen met intentie tot her-integratie in de maatschappij na het uitzitten van de straf. Ook de wet-Lejeune en vervroegde vrijlating indien de omstandigheden het rechtvaardigen vind ik prima. Justitie hoort geen wraaktoestel te zijn, veel mensen denken dat het dat wél is. Ik ben alleszins blij dat België geen extreem streng justitie-apparaat heeft. En OK, procedurefouten ... Tja, het moment dat je zelf veroordeeld wordt op basis van een procedurefout zal je tevreden zijn dat je je op die procedurefout kan beroepen. GAS boetes ben ik geen voorstander van wegens de willekeur en het verschil per gemeente, maar goed, dit doet geen afbreuk aan hoe justitie grosso modo vrij goed functioneert.
Het enige wat ik zou veranderen is assisen. Een uitspraak over schuld of onschuld hoort door bekwame professionals te gebeuren, niet door een volksjury.