16 jarige recht op sleutel??

mamavanKoen
Topic Starter

16 jarige recht op sleutel??

#1 , 16 jul 2007 14:43

hallo,
ik legde dit al voor in een andere rubriek maar helaas zonder reactie! :cry:
Ik probeer hier nog eens want ik zou graag de objectieve menig van anderen horen.

Ik zit midden in een echtscheiding met onderlinge toestemming.
Onze zoon,Koen, 16j, koos om samen met mij te verhuizen.
We wonen nu ruim 35km van onze oorspronkelijke woonplaats.
We kwamen overeen dat Koen zoveel hij zelf wil naar zijn papa mag.
Hij zou dan contact opnemen met zijn vader om te horen of t hem pastte.
Nu heeft deze pas het slot laten veranderen. Op zich heb ik daar absoluut geen probleem mee; alleen krijgt Koen geen sleutel meer.
Toen ik Koen onlangs, volgens afspraak naar ginder bracht was papa er nog niet en we stonden ruim een uur voor gesloten deur.
Nog genanter was het toen vrienden Koen, na een fotoshootingweekend,
volgens afspraak naar het huis van papa brachten.
Niemand thuis! Koen stond weer voor gesloten deur en papa was niet bereikbaar op gsm! Ik probeerde hem dadelijk zelf te contacteren en kreeg inderdaad dadelijk voicemail.
Hij was op stap met zijn vriendin die hij, zo vertelde hij aan Koen, belangrijker vindt!!
Gelukkig wonen mijn ouders maar 6km verder en kon hij daar terecht.

Nu wil Koen niet meer gaan zolang hij geen sleutel krijgt.
Hij ziet het als een teken van wantrouwen dat zijn vader die sleutel niet geeft.De bedoeling is niet dat Koen bij papa thuis komt wanneer hij dat zelf wil. Hij moet zich daar , net als hier trouwens, aan het afgesproken uur houden. Bvb om 6 uur thuis om te eten wil zeggen om 6 uur en niet om halfzeven.Het is ook niet de bedoeling dat Koen er onaangekondigd binnen valt. Bedoeling is dat Koen, wanneer papa er niet is, of door om t even welke omstandigheid later is, binnen kan.
Vroeger had hij steeds een sleutel en van hier heeft hij die ook op zak. Hij wil deze vervelende situaties in de toekomst toe niet meer meemaken.
Ik stelde aan mijn ex voor om Koen een sleutel te geven tijdens zijn
verblijf daar, maar ook dat kan niet.
Hij vindt dat Koen daar absoluut geen recht op heeft want, zo zegt hij, Koen komt enkel op bezoek en woont daar niet.
Koen heeft vrienden waarvan de ouders ook gescheiden leven en die hebben blijkbaar wel sleutels van bij beide ouders. Hij begrijpt de redenatie van zijn vader niet.
Ik zie langzaam maar zeker een breuk ontstaan tussen die twee en ik zou 't naar de toekomst toe erg jammer vinden moest dit het einde van hun relatie inluiden .

Hoe zit het bij andere gescheiden koppels? Hebben de kinderen daar een huissleutel of zijn die vrienden van Koen uitzonderingen???
Is de vraag van Koen om een sleutel overdreven ??

hopelijk durft iemand hier zijn mening over geven, ik zou t erg op prijs stellen.

grtz

mamavanKoen

mamavanKoen
Topic Starter

#2 , 16 jul 2007 18:00

natuurlijk kan men dit nooit verplichten, dat snap ik best.
maar dan denk ik wel dat die ouder ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen en op de afgesproken tijdstippen thuis moet zijn.
Ik vraag me alleen af of de vraag van Koen door buitenstaanders als onredelijk gezien wordt. Voor hem is t immers ook een vertrouwenskwestie geworden.

grtz

mamavanKoen

pluimpje

#3 , 11 mar 2008 03:23

Wat is de reden van het veranderen van het slot verandert?

Als de groot-ouders slechts 6 km verder wonen kan hij indien de vader even te laat is toch bellen naar daar en vragen of hij even langs mag komen.

Ik kan mij , sorry mocht ik je kwetsen , best inbeelden dat je ex enige privacy met zijn nieuwe vriendin wil , voor welke reden dan ook.

Misschien is je ex gekwetst nu je zoon besloten heeft om met jou mee te gaan.

Dat je zoon in het vervolg als je ex niet thuis is , kontakt opneemt met je grootouders en vraagt of hij even langs mag komen (zonder daarom expliciet te zeggen waarom). Past het hen dan brengt hij hen een bezoekje en dat je ex hem dan komt afhalen bij hen.

2 vliegen in 1 klap en er is een oplossing voor je zoon en je ouders krijgen bezoek van hun kleinkind.

pluimpje
niet juridisch geschoold

Reclame

mamavanKoen
Topic Starter

#4 , 11 mar 2008 07:36

ik begrijp best wel dat mijn ex privacy wil en daar heb ik geen probleem mee. Het probleem is alleen dat wanneer Koen op een afgesproken uur aan de deur staat er gewoon niemand is...en hij zijn pa dan niet kan bereiken want die zet zijn gsm af. Soms zit Koen er ruim 45 minuten te wachten en dat is zowel bij goed als bij slecht weer al gebeurt.
Op die ogenblikken voelt Koen zich dan weer niet welkom.
Trouwens als pa thuis is met zijn vriendin laat hij gewoon de sleutel langs binnenkant op de gesloten voordeur zitten en dan zou Koen ook niet plots kunnen binnenvallen .
Gelukkig hebben mijn ouders Koen al meer dan eens opgevangen bij zulke situaties en daar is hij meer dan welkom.
De reden van die verandering van sloten is te zoeken bij mijn ex-schoonouders: die hebben blijkbaar schrik dat ik via Koen aan die sleutel zou komen maar dat is totale flauwe kul: bij de verdeling werd alles netjes op papier gezet en ik nam zeker niet te veel mee, zelfs op de helft van het huis kan ik geen aanspraak maken en ook daar heb ik niet moeilijk over gedaan. Die sleutel zou ik zelf trouwens niet meer willen ... Die angst is dus ongegrond.
Ook dit is trouwens te voorkomen door Koen de sleutel te geven tijdens zijn verblijf en terug te vragen bij vertrek. Zo moet pa niet zeuren dat hij in huis zou moeten blijven ( wat hij ni doet) terwijl Koen even bij een vroegere schoolvriend binnen loopt.
Mijn ex-schoonouders wantrouwen iedereen, ik denk soms zelfs elkaar en al wat zij zeggen is wet voor mijn ex .Ze kunnen zeker niet zeggen dat ik hen ooit, op welke manier dan ook, zou bedrogen hebben.
En verder wou mijn ex niet dat Koen daar bleef, dus ook hier moet hij niet boos om zijn. Sterker nog ik krijg meer en meer de indruk dat hij t Koen zo erg tegen zijn zin maakt dat die binnenkort gewoon niet meer zal willen gaan en dat zou ik jammer vinden voor allebei. Een voorbeeld: welke vader zegt tegen zijn kind dat hij in de hele grote vakantie misschien wel eens een weekendje mag komen want verder heeft hij geen tijd, zijn verlof dient om zelf te ontspannen en niet om te babysitten...
Tja als je dat tegen een 16-jarige zegt moet je niet verbaast zijn als die zich niet welkom voelt.

mapleleiah

#5 , 11 mar 2008 11:14

ik begrijp best wel dat mijn ex privacy wil en daar heb ik geen probleem mee. Het probleem is alleen dat wanneer Koen op een afgesproken uur aan de deur staat er gewoon niemand is...en hij zijn pa dan niet kan bereiken want die zet zijn gsm af. Soms zit Koen er ruim 45 minuten te wachten en dat is zowel bij goed als bij slecht weer al gebeurt.
Op die ogenblikken voelt Koen zich dan weer niet welkom.
Trouwens als pa thuis is met zijn vriendin laat hij gewoon de sleutel langs binnenkant op de gesloten voordeur zitten en dan zou Koen ook niet plots kunnen binnenvallen .
Gelukkig hebben mijn ouders Koen al meer dan eens opgevangen bij zulke situaties en daar is hij meer dan welkom.
De reden van die verandering van sloten is te zoeken bij mijn ex-schoonouders: die hebben blijkbaar schrik dat ik via Koen aan die sleutel zou komen maar dat is totale flauwe kul: bij de verdeling werd alles netjes op papier gezet en ik nam zeker niet te veel mee, zelfs op de helft van het huis kan ik geen aanspraak maken en ook daar heb ik niet moeilijk over gedaan. Die sleutel zou ik zelf trouwens niet meer willen ... Die angst is dus ongegrond.
Ook dit is trouwens te voorkomen door Koen de sleutel te geven tijdens zijn verblijf en terug te vragen bij vertrek. Zo moet pa niet zeuren dat hij in huis zou moeten blijven ( wat hij ni doet) terwijl Koen even bij een vroegere schoolvriend binnen loopt.
Mijn ex-schoonouders wantrouwen iedereen, ik denk soms zelfs elkaar en al wat zij zeggen is wet voor mijn ex .Ze kunnen zeker niet zeggen dat ik hen ooit, op welke manier dan ook, zou bedrogen hebben.
En verder wou mijn ex niet dat Koen daar bleef, dus ook hier moet hij niet boos om zijn. Sterker nog ik krijg meer en meer de indruk dat hij t Koen zo erg tegen zijn zin maakt dat die binnenkort gewoon niet meer zal willen gaan en dat zou ik jammer vinden voor allebei. Een voorbeeld: welke vader zegt tegen zijn kind dat hij in de hele grote vakantie misschien wel eens een weekendje mag komen want verder heeft hij geen tijd, zijn verlof dient om zelf te ontspannen en niet om te babysitten...
Tja als je dat tegen een 16-jarige zegt moet je niet verbaast zijn als die zich niet welkom voelt.
Geen enkele rechter zal de vader verplichten een sleutel te geven. Anderzijds, als uw verhaal klopt (en ik twijfel daar zeker niet aan), dan zal het vertrouwen tussen vader en zoon inderdaad alleen maar verslechteren. Uw zoon zal zich minder en minder welkom voelen ... en ja, misschien komt het dan tot een breuk. Maar de schuld zal dan zeker niet bij uw zoon liggen en ik hoop dat hij dat beseft en dat hij zich nooit slecht zal voelen omdat hij zogezegd iets misdoet.

De vader is wind aan het zaaien en zal storm oogsten ... als hij zijn privacy en vrijheid wil ... da's zijn keuze ... maar dan moet hij maar de gevolgen dragen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Praat café”