Persoonlijkheid........

elsje
Topic Starter

Persoonlijkheid........

#1 , 27 jan 2008 23:31

Ik wist eigenlijk niet goed waar dit te plaatsen , maar na het lezen van de topic van RR (waar kon hij met zijn frustraties (niet) terrecht) dacht ik dat het hier toch een beetje op zijn plaats was.
Wij geven dit mee aan mensen die op de ene of andere manier te maken krijgen met geweld binnen hun relatie...
Misschien kan iemand anders er ook mee geholpen worden.
Enkele waarschuwingssignalen van een geweldadige persoonlijkheid:
Bijgevoegde lijst is samengesteld om een:
de geweldadige karakteristieken van een geweldpleger te kunnen identificeren. Hun gedragingen kunnen extremer zijn dan in deze lijst beschreven. Op langere termijn breidt het geweld uit, met escalerende trekken tot gevolg.
Snelle betrokkenheid: Veel slachtoffers van geweld kennen hun geweldpleger voor minder dan 6 maanden voordat ze gingen samenwonen.
Het geweldpleger-type komt sterk over, beweert jij bent de enige persoon waar ik echt mee kan praten, of ' ik ben nog nooit eerder zo verliefd geweest' Hij/zij zet je onder druk om onmiddellijk een exclusieve band aan te gaan.
Jaloersheid: Een geweldpleger zal altijd zeggen dat zijn jaloersheid een teken van liefde is. Overdreven bezittelijk, belt voortdurend, komt onverwacht op bezoek, is ongemakkelijk over je vriendschappen met anderen.
Controlerend gedrag: bevraagt je intensief (en gaat daarin tot het uiterste) over met wie je sprak, waar je was, controleert je km stand v.d wagen, houdt het geld bij, dringt erop aan dat je toestemming vraagt vooraleer je ergens naartoe gaat of iets onderneemt.
Onrealistische verwachtingen: verwacht van je de perfecte partner te zijn en te voldoen aan al zijn/haar verwachtingen .
Vereenzaming: beperkt je betrokkenheid met je familie en vrienden , geeft je geen toegang tot telefoon en auto.Probeert je contacten met anderen de beperken. Je probeert de geweldpleger ' gelukkig' te houden door niemand meer te zien , behalve hem/haar. Je wordt hierdoor geisoleerd zonder vrienden of dichte familie waar je mee kan praten over de situatie.
Verwijt anderen steeds de schuld te zijn van zijn/haar problemen: Eerder welke fout de geweldpleger maakt zal geprojecteerd worden naar iemand anders. De job, de familie, jij, eender wie, het is altijd iemand anders fout als er iets mis gaat .Iedereen is erop uit om hem/haar te krijgen.
Stemmingswisselingen en explosieve emoties zijn zeer kenmerkend voor een gewelddadige persoonlijkheid.
Een verleden van geweld: geeft toe dat hij/zij in het verleden geweld gebruikt heeft, maar zegt dat dit door de situatie kwam. Ontkent zijn/haar fout in het geheel.
Dreigen met geweld:zegt ' ik zal je pijn doen' , ik zal je doden, of ' ik ga je slaan' ontkent dit snel achteraf met 'ik meende het niet' of 'ik was gewoon over mijn toeren' .
Verwijt anderen voor zijn gevoelens: Zegt 'jij hebt dat probleem veroorzaakt door mij zo te doen voelen' of jij maakt me boos, ik kan er niks aan doen of 'het spijt me' laten we er samen aan werken.
Overgevoeligheid: voelt zich snel aangevallen . Ze gaan door over ongerechtigheden die eigenlijk gewoon alledaagse dingen v.h leven zijn.
Gemeen gedrag tegenover kinderen/ of dieren: doodt of straft dieren, aangezien de ongevoeligheid voor hun pijn of lijden.Kan ook van kinderen verwachten dat ze dingen doen buiten hun capaciteiten.
Gebruik van geweld tijdens sex: maakt zich geen zorgen over het feit of je sex wil of niet.
Verbaal geweld: geeft constant kritiek en zegt erg gemene dingen.Vernedert je, vloekt tegen je, verwijt je.
Sterotype vallen: plotse stemmingswisselingen: ( Dr. Jeckyll and Mr. Hyde ) .Verandert van liefdevol en zacht naar explosief gewelddadig in een tijdspanne van enkele minuten.
Wanneer een partner verscheidene van de waarschuwingssignalen vertoont is het aangeraden om hulp te zoeken.Veel slachtoffers beseffen niet hoe groot het risico is in de situatie waarin ze verkeren.
Voor meer info i.v.m je plaatselijke hulpkanalen bel 106 of ga naar www.tele.onthaal.be
MVG els

krissie

#2 , 04 mar 2008 19:59

Bangelijk herkenbaar....
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

elsje
Topic Starter

#3 , 06 mei 2008 11:20

Gebroken Prinsessen:
Geschreven : Isa Van Dorsselaer:
Een aanrader voor vrouwen die zich vragen stellen en stelden ....

' Mij zal het niet overkomen'
Ze hebben het allemaal gedacht, deze acht vrouwen.
Ze zijn mondig en intelligent. Ze hebben gestudeerd, hebben een leuke
baan, een eigen inkomen.
Partnergeweld, dat leek hun iets van arme sloren in bijstandswijken.
Eèn op de vijf vrouwen in Belgie wordt in haar leven het slachtoffer
van partnergeweld.
En deze vrouwen leven net zo goed in chique villawijken en hippe lofts
als in sociale woontorens.
Maar de schone schijn van hun middenklasselevens maakt het taboe
zo mogelijk nog groter.
Velen hebben moeite toe te geven dat het sprookje een nachtmerrie is.
Sommigen worden geslagen, sommigen gruwelijk mishandeld, sommigen
psychisch onderdrukt.
Soms overleven ze jarenlang in een geweldrelatie, een slijtage die elke
ons van hun energie vreet.
Hoe houden ze het vol? Waarom gaan ze niet weg ?
Hoe geraken ze er uiteindelijk toch uit ?
Hoe helpt de samenleving deze gebroken mensen ?
En wat als ze uiteindelijk ondanks alles besluiten te blijven ??

UITGEVERIJ VAN HALEWIJCK
Een aanrader voor die vrouwen die denken dat zij dè enigen zijn...[/b]

Reclame

Terug naar “Praat café”