laten we even de persoonlijke toer opgaan
Een voorbeeld van "intergrale aanpak intrafamiliaal geweld"
Op de vraag door politie wenst dat we hulverlening contacteren? werd "Ja" beantwoord na onderstaande klacht, waarna hulpverlening mij daadwerkelijk contacteerde
Beste hulpverlener,
Fijn om van Slachtofferhulp bericht te mogen ontvangen.
Sinds 2000 is de moeder vertrokken uit de gezinswoning en nam onze dochter, toen 1 jaar mee. Sindsdien is dit rechtbank-in-rechtbank-uit.
In '96 hebben de gerechtsdeurwaarders onder impuls van hun oversten -dit is het Openbaar Ministerie- een omzendbrief naar hun leden gericht om niet munu militari op te treden. Concreet: De deurwaarder sleurt het kind niet meer met armen en voeten meer naar buiten, men raakt het niet meer aan.
Er zijn mij zo goed als geen moeders bekend die meer dan 14 dagen in de cel -laat ons dit als minimale betekenisvolle straf nemen- hebben moeten doorbrengen wegens het achter- verborgen- vasthouden van minderjarigen.
Op die manier wordt de onwillige weerbarstige ouder, in baby/peuter/kleuter case bijna altijd de moeder gehonoreerd in de misdaad en dan kom je in de bezoekruimte terecht. Maar ook daar, als men niet meewerkt, is het door toedoen van een wanbeleid van het openbaar ministerie en zittende magistratuur dat er geen gepaste straffen komen. Dit escaleert in geweld, meer noch, klacht neerleggen bij politie lastens magistraten is ontzettend lastig, het wordt meestal ronduit geweigerd!
In het verleden ben ik meermaals gaan praten met hulpverlening maar al vrij vlug komt men telkens tot een punt. "Dat is de taak van het openbaar ministerie, daar kunnen wij U niet bij helpen".
Het lijkt mij althans logisch dat hulpverlening tracht contact te leggen met het openbaar ministerie en toetst of er bereidwilligheid is om gezamenlijk te zoeken naar een aanvaardbare oplossing voor deze genderdiscriminatie.
Met vriendelijke groeten,
RR
Dag RR,
Uit je mail kan ik afleiden dat je erg kwaad en teleurgesteld bent in politie, justitie en hulpverlening.
Wij kunnen je echter niet helpen met je in contact te brengen met het openbaar ministerie, omdat weigering van bezoekrecht niet tot de minimumdoelgroep van slachtofferhulp behoort.
Eventueel kan je contact opnemen met volgende instanties en organisaties, misschien kunnen zij je verder helpen.
- ... (coordinaten van comité P, HRJ, CLG, lotgenoten)
In de hoop je met deze informatie verder geholpen te hebben, groet ik je vriendelijk,
Team Slachtofferhulp Kempen
--
Slachtofferhulp Kempen
Centrum Algemeen Welzijnswerk
Afdeling Slachtofferhulp Kempen
St. Jansstraat 17 | 2200 Herentals
tel. 014.23.02.42 | fax. 014.23.55.39
email:
[email protected]
Ben je zeker dat intrafamiliaal geweld (op kinderen!) in een gebroken gezin bij slachtofferhulp onder geen enkele vorm wordt aanvaard?
RR