John, als ik U dan eerst hoor klagen over het gebrek aan respect van de media en in één adem over het feit dat de informatie niet snel genoeg tot bij U is geraakt, dan komen de haren rechtop bij mij.
Deel ik volledig.
1) Maar een aanpassing van de programma's vind ik toch getuigend van respect.
2) Iets minder nieuwsflashes, die ook maar steeds hetzelfde bleven herhalen was er misschien over.
3) Dat is het juist, ik vind dat de VRT wel respectvol het slechte nieuws heeft gebracht maar heb gewoon een probleem met de tijd die ze er over doen (redenen waarom word verduidelijkt door JPV). Het en heeft niets met het ander te maken. Respectvolle berichtgeving vs. snelle berichtgeving.
1) goh, ik vind dit enkel nodig indien:
- programma's toevallig bvb over promoties van busreizen, feestende kinderen die op de bus zitten, ... zouden gaan (onaangepaste posts)
- er tijd moet gemaakt worden voor duiding (dat mag zelfs "licht educatief" zijn, hoeft niet altijd van het niveau van Ter Zake te zijn.
Men moet bvb een normale aflevering van Thuis niet vervangen en een programma zoals De Laatste Show mag van mij gerust "gewoon" blijven, zolang er daar tussen maar (in deze zaak van nationale rouw) tijd is voor wat duiding.
2) zie direct
3) Dat is net wel met elkaar verweven, héél sterk zelfs. Als je snel wil berichtgeven, boet je automatisch in aan kwaliteit én dus ook respect.
Ik ben er bvb zeker van dat, mocht dit overdag gebeurd zijn, men na 2 uur wel informeel een lijst van passagiers zou bemachtigen als pers. Als snelle berichtgeving én om andere ouders gerust te stellen, zou men die lijst publiek kunnen maken. Maar dat is NIET respectvol. ouders moeten niet door de pers ingelicht worden over het al dan niet overlijden/betrokken zijn van de kinderen.
Wou men om 3 uur 's nachts al een berichtgeving doen, dan zou die automatisch van een lage kwaliteit zijn én daardoor ook niet respectvol zijn: men zou ten onrechte héél veel mensen bang maken (de betrokken ouders van de "goeie" bussen zouden doodsbang gemaakt zijn met een lawine van onterechte berichten/ongeruste ouders), men zou niks kunnen zeggen over het aantal slachtoffers, de betrokken scholen, de gedetailleerde omstandigheden van het ongeval, ...
Het enige bericht wat men had kunnen verspreiden op dat uur is: "er is een ongeluk gebeurd met een Belgische bus in Zwitserland en er zijn waarschijnlijk veel doden". Bam, direct 10000 mensen die bang zijn, hun partners/kinderen/neven/nichten/... uit bed bellen omdat mogelijks hun familielid nu in Zwitserland met de bus gaan skiën was. Mensen moeten gaan werken (ochtendshift) en zitten in het ongewisse.
Als je echter om 6 uur direct kan melden dat het om 1 bus van een bepaald skioord gaat met 2 scholen in Heverlee en Lommel, was de kans héél klein dat je onterecht mensen bang gemaakt hebt. Dan is het respect véél groter.
Dat men die nieuwsflashes dan steeds herhaalt, lijkt me logisch: mensen moeten ("bijna") op elk moment, ook al hebben ze geen internet, die informatie kunnen krijgen. Herhaling is dan het minste van de zorgen.
De VRT heeft op dat vlak
perfect gewerkt, er zijn nauwelijks fouten gemaakt qua onjuiste informatie (toch niet wat betreft essentiële zaken).