Diploma rechten avondschool

dani
Topic Starter

Diploma rechten avondschool

#1 , 02 apr 2007 11:26

Hoe staan jullie tegenover het dilpoma Rechten behalen in avondschool, zoals dit vb gegeven wordt aan de VUB?

MvG

Heye

#2 , 02 apr 2007 12:55

hallo,

Het grootste respect voor mensen die avondschool volgen.Zeker deze materie.Je kan op gebied van rechten, een gradaatsdiploma halen in avondschool, zoals CVO in leuven. Voor een licentiaat zijn er drie mogelijkheden.

Als je aan een universiteit of hogeschool wil studeren dan kan je je met drie verschillende soorten contracten inschrijven:

1. Met een diplomacontract volg je een opleidingsprogramma met het doel een diploma te behalen en ga je gewoon naar de les. Dat is zeker in dagonderwijs maar sommige instellingen bieden bepaalde opleidingen ook in avondonderwijs aan. Ook in het avondonderwijs ga je naar de les.

2. Het examencontract is een systeem waarbij je je inschrijft voor een bepaalde opleiding aan een instelling en ook het opleidingsprogramma van die instelling volgt maar waarbij je de leerstof via zelfstudie verwerkt en aan de instelling enkel de examens aflegt. Dit is vergelijkbaar met de examencommissie - maar die bestaat niet meer voor de universiteiten en hogescholen - met dat verschil dat je de examens aan de instelling waar je ingeschreven bent aflegt en dit samen met en op hetzelfde moment als de gewone studenten. Belangrijk daarbij is ook dat een instelling kan bepalen dat je je voor bepaalde opleidingsonderdelen niet met een examencontract kan inschrijven als de instelling oordeelt dat voor die opleidingsonderdelen de aanwezigheid van de studenten in de les vereist is. Ik denk hier bijvoorbeeld aan werkcolleges of stages.

3. Met een creditcontract schrijf je je in voor losse opleidingsonderdelen en dus niet om een diploma te behalen. Voor elk opleidingsonderdeel waarvoor je geslaagd bent, krijg je een creditattest, dit is een bewijs dat je dit opleidingsonderdeel succesvol gevolgd hebt. Je kan een creditcontract eventueel gebruiken om je in te schrijven voor opleidingsonderdelen waarvoor je geen examencontract kan afsluiten.

Een afgestudeerde licentiaat, wil hij / zij gaan pleiten za nog drie jaar na studies stage moeten volgen.Ik zou zeggen, ga ervoor!

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

dani
Topic Starter

#3 , 04 apr 2007 10:23

Bedankt voor je toelichting !

Reclame

Zjef

#4 , 04 apr 2007 22:33

Wel aan toevoegen dat je nu in de BaMa structuur terecht komt. Dat wil zeggen 3 jaar Bachelor, wat reeds een volwaardig diploma aflevert voor de arbeidsmarkt, en 2 jaar Master. Vroeger waren het 2 jaren kandidatuur en 3 jaar licentiaat. Om advocaat te worden dien je dus nog steeds 5 jaar unief te doen, 3 jaar stage te doen en dan een bekwaamheidsexamen af te leggen. Te bekijken waar je woont, maar je kan je als werkstudent ook inschrijven aan de UA (Universiteit Antwerpen). Succes in ieder geval !

Zjef

#5 , 04 apr 2007 22:53

Nog een aanvulling: de cursussen ingericht door CVO Leuven die Andy vermeldt, leiden tot het graduaatsdiploma rechtspraktijk. Dit is dus niet gelijk aan het diploma bachelor in de rechten, dat je enkel aan een unief kan behalen. Je kan dus niet na het graduaatsdiploma rechtspraktijk eenvoudig overstappen naar 2 jaar master.

dani
Topic Starter

#6 , 05 apr 2007 14:09

Ik heb reeds de avondcursus Rechtspraktijk gevolgd aan het CVO Leuven, maar heb er nauwelijks iets van opgestoken.
Ik vond de 3-jarige opleiding niet echt een meerwaarde leveren.
Daarom dacht ik eraan om aan de unif in A'pen of Gent te beginnen.

Nog een extra vraagje, ben je wat met een bachelor diploma, of is het toch aangeradan de master erbij te nemen?
Ik heb reeds een diploma lic. handelswetenschappen (ehsal), dus ik hoop wat vrijstelling los te krijgen. :D

master in law

#7 , 22 jun 2007 16:45

het verschil tussen de opleiding rechtspraktijk op de hogeschool en de bacheloropleiding op unief ligt in het feit dat voor de rechtspraktijk een professionele bachelor wordt afgeleverd en voor de bachelors op unief is dat een academische bachelor.

MVG
damihi factum dabo tibi ius

the outlaw torn

#8 , 31 aug 2007 00:26

hallo,

ik begin eind september in het eerste jaar rechtspraktijk.
na drie jaar behaal ik dan normaal gezien een professioneel bachelordiploma rechtspraktijk.
via een schakelprogramma kan je daarna naar de universiteit voor een masterdiploma.

mijn vraag is de volgende : is het mogelijk om dat schakelprogramma en de opleiding tot master in de rechten als werkstudent te doen of niet ?

MVG

master in law

#9 , 23 sep 2007 22:18

ik weet dat dit mogelijk is op de V U B
damihi factum dabo tibi ius

Zjef

#10 , 23 sep 2007 23:20

Antwerpen ook

the outlaw torn

#11 , 17 okt 2007 21:56

hallo,

ik begin eind september in het eerste jaar rechtspraktijk.
na drie jaar behaal ik dan normaal gezien een professioneel bachelordiploma rechtspraktijk.
via een schakelprogramma kan je daarna naar de universiteit voor een masterdiploma.

mijn vraag is de volgende : is het mogelijk om dat schakelprogramma en de opleiding tot master in de rechten als werkstudent te doen of niet ?

MVG

intussen ben ik ingeschreven aan de universiteit gent. na 2 weken hogeschool.

ik doe nu eerste jaar bachelor in de rechten.

héél interessant, en helaas ook héél veel, mr ja.

was op eigen kosten, mr een mens moet iets over hebben om een droom te kunnen doen uitkomen, dus ja, ....

ik ga vr de volle vijf jaar, tot en met de master.
of de 2 laatste jaren halftijds indien mogelijk.

mr eerst de bachelor natuurlijk.

IrisS

#12 , 09 feb 2008 21:21

Ik zit momenteel in mn derde bachelor criminologie als avondstudent aan de vub. Alleen maar lof over dat traject. Qua niveau verschilt het niet van de dagstudenten. Stof en examens zijn gewoon gelijk met de dagstudenten. Wat ook logisch is want je krijgt hetzelfde diploma. Bij groepswerken soms wat moeilijk te organiseren icm werk, maar organiseerbaar.

Op dezelfde manier mijn licentiaatsdiploma informatica gehaald trouwens. Daar iets minder lof over. Die opleiding werd afgeschaft na mn tweede kan in avondonderwijs. Verder gegaan als dagstudent die heel veel spijbelde dus. Vermoed dat zoiets met elke richting kan gebeuren :s.

Matt.

#13 , 12 mar 2008 22:43

Tot mijn verbazing lees ik dat "Dani" nauwelijks iets heeft opgestoken van diens opleiding Rechtspraktijk in het CVO-Leuven.

Wel, ook ik ben enkele jaren terug ginds afgestudeerd.

Ik vond het een interessante en zeer degelijke opleiding!

Trouwens, het feit dat voor mijn werk in enerzijds de journalistiek (private sector) en anderzijds voor de Provincie Vlaams-Brabant (publieke sector),
dit diploma "Graduaat Rechtspraktijk" ten zeerste wordt gewaardeerd... zegt echt wel genoeg, denk ik.

Mvg,

Matt.

Van.

#14 , 14 mar 2008 11:55

"Ook ik ben een beetje verbaasd over de negatieve
opmerking van Dani. (':(')

Ik heb de opleiding "Rechtspraktijk" aan
het CVO te Leuven gevolgd.
En ik heb er héél wat van opgestoken. (':)')

Vooraleer ik was afgestudeerd, kon ik al aan de
slag bij de vakbond (net omwille van de opleiding
die ik aan het volgen was).

Uiteindelijk ben ik dankzij deze opleiding nog kunnen
opklimmen tot Inspectrice bij de Arbeidsinspecie (FOD WASO)!!

Van."

the outlaw torn

#15 , 21 jan 2009 21:27

Tot mijn verbazing lees ik dat "Dani" nauwelijks iets heeft opgestoken van diens opleiding Rechtspraktijk in het CVO-Leuven.

Wel, ook ik ben enkele jaren terug ginds afgestudeerd.

Ik vond het een interessante en zeer degelijke opleiding!

Trouwens, het feit dat voor mijn werk in enerzijds de journalistiek (private sector) en anderzijds voor de Provincie Vlaams-Brabant (publieke sector),
dit diploma "Graduaat Rechtspraktijk" ten zeerste wordt gewaardeerd... zegt echt wel genoeg, denk ik.

Mvg,

Matt.
ik denk er ook aan, om toch iets meer dan mijn tso-diploma op zak te hebben, in avondonderwijs een graduaat rechtspraktijk te halen.

nu is mijn vraag hoe men staat tgo een graduaat ten opzichte van een bachelor op de arbeidsmarkt?

Terug naar “Praat café”