advokaat respecteert niet de deontologische code?

gmuyldermans
Topic Starter

advokaat respecteert niet de deontologische code?

#1 , 07 dec 2010 22:54

We hebben een geschik met een ouder van een vriendje van mijn dochter. Toevalig is hij advokaat. Hij heeft ons al een paar keer telefonisch gecontacteerd om de onkosten die mijn dochter aan zijn vriendje zijn speelgoed heeft gemaakt. Zijn onkosten zijn abnormaal hoog.
Hij heeft ons al een paar keer telefonisch bedreigd, hij verdraait onze woorden en laatst kregen we een drijgende email waarin hij de feiten verkeerd voorstelt, onjuiste informatie vermeld en wil naar de rechtbank gaan.
Kunnen we de advokaat aanklagen voor de stafhouder omdat hij de deontologisch code niet respecterd?

Tmespreu
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 dec 2010 11:53

Als ik het zo lees denk ik niet dat de man in hoedanigheid (in uitoefening van zijn functie) handelt.
Hij stelt deze handelingen (voorlopig) als privé persoon en is derhalve (dacht ik) niet onderworpen aan de deontologie..

Sirius legal
Contacteer: Website

#3 , 09 dec 2010 10:51

Mmm, zolang het bij informele contacten blijft, is er geen probleem. Als dit verder gaat (formele ingebrekestelling, dagvaarding) mag de advocaat zichzelf niet vertegenwoordigen en moet hij een andere advocaat aanspreken. Als hij dan toch zelf blijft optreden is dát in elk geval een deontologische fout.

Tot dan treedt hij op in privénaam en mag hij, net zoals iedereen dat mag, zijn standpunt verdedigen, zijn argumenten aanhalen en van u vragen dat u hem vergoedt voor zijn schade.

Dat hij het daarbij hard speelt komt wat vreemd over als het gewoon over wat speelgoed gaat, maar is zijn goed recht. Daar hebben de deontologische regels van de Orde weinig of niets mee te maken.

Als u zijn onkosten abnormaal hoog vindt, is het uw goed recht om hem dat in een antwoord te melden en om bewijs te vragen van zijn kosten en/of zelf te bewijzen dat de werkelijke kosten lager zijn.

Wat verstaat u overigens onder telefonische bedreigingen en een dreigende mail? Waarmee werd gedreigd?

Reclame

gmuyldermans
Topic Starter

#4 , 09 dec 2010 22:43

Met dreigen bedoelde ik dat hij dreigde er een rechtzaak van te maken. Voor mij is een rechtszaak aangaan tegen een advokaat niet alledaags.

Wat als hij zich laat vertegenwoordigen door zijn partner van het advokatenbureau? Kunnen ze hun advokatenkosten inbrengen en deze verhalen bij de verliezende partij na de rechtzaak?

Sirius legal
Contacteer: Website

#5 , 10 dec 2010 12:09

Met dreigen bedoelde ik dat hij dreigde er een rechtzaak van te maken. Voor mij is een rechtszaak aangaan tegen een advokaat niet alledaags.

Wat als hij zich laat vertegenwoordigen door zijn partner van het advokatenbureau? Kunnen ze hun advokatenkosten inbrengen en deze verhalen bij de verliezende partij na de rechtzaak?
"Dreigen" met een rechtzaak is geen bedreiging, maar een waarschuwing dat men overweegt om legitieme stappen te zetten om zijn rechten af te dwingen.

Neen, hij mag zich niet laten vertegenwoordigen door één van zijn partners, maar degene die hem vertegenwoordigt zal ongetwijfeld wel een vriend, kennis of vertrouwde confrater zijn.

de barema's voor verhaalbaarheid van erelonen zijn in de wet vastgelegd en zijn afhankelijk van de inzet van het geschil. Meestal dekken deze barema's maar een fractie van de werkelijke erelonen. De effectieve ereloonstaat wordt dus nooit vergoed.

Terug naar “Praat café”