Geachte,
M.b.t. Uw
eerste bedenking: m.i. kan U er inderdaad vanuit gaan dat het ongeveer 40 dagen zal duren alvorens U kennis krijgt van de beschikking van de rechter. U moet immers voor ogen houden dat er wat tijd verloopt tussen het indienen van het verzoekschrift bij de griffie en de kennisgeving ervan aan de verweerder. Pas vanaf dat moment van kennisgeving begint de 15-dagen termijn te lopen binnen dewelke de tegenpartij opmerkingen kan maken. In principe moet de rechter binnen de acht dagen na het verstrijken van die termijn zijn beschikking vellen maar zoals ik hierboven reeds schreef kan hij beslissen de partijen toch nog te horen, wat opnieuw een kleine vertraging met zich meebrengt. In elk geval moet de rechter ook dan binnen de 8 dagen na deze zitting zijn beschikking vellen.
Met Uw vraag legt U de vinger op de wonde:
wat indien ik deze niet ontvang en termijn overschreden wordt?. Tja, de wet bepaalt inderdaad helemaal niets over de kennisgeving van de beschikking aan de partijen en hun eventuele advocaten. Uit de parlementaire voorbereiding blijkt evenwel dat de beschikking aan de partijen (en in voorkomend geval aan hun advocaten) meegedeeld
dient te worden door de griffier, dit bij gewone brief. De rechtsleer oordeelt trouwens in dezelfde zin. Merkt U dat de kennisgeving te lang op zich laat wachten, dan kunt U met dit argument contact opnemen met de griffie van het Gerechtshof te Antwerpen om zo op de hoogte gesteld te worden van de rechtsdag.
Voor Uw
tweede bedenking verwijs ik naar dezelfde griffie als hierboven. De griffier is op grond van het Gerechtelijk Wetboek verplicht zoveel mogelijk informatie te geven aan de rechtszoekende (zie art. 173, eerste lid, 1? Ger.W.: "
Tot de taken van de griffier behoren: 1? hij stelt de griffie voor het publiek toegankelijk (...)". Evident mag hij U geen juridisch inhoudelijke raad geven; daarvoor moet hij doorverwijzen naar de gepaste kanalen. Hij is echter wel verplicht te antwoorden op Uw praktische vragen.
De co?rdinaten van de griffies kunt U terugvinden via het internet. (
http://www.cass.be). Als U daar op de bevoegde rechtbank klikt, komt U vanzelf op de betrokken website.
Vriendelijke groet,
Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.
"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]