opgelet zoek wel uit met je notaris of het voor jullie specifieke situatie ook opgaat.
Als er meerdere forumleden deze formule kennen: please vul hiaten/fouten aan waar nodig:
Verkoop naakte eigendom en behoud vruchtgebruik via verkoop op lijfrente. (bvb. aan erfgenamen)
Je krijgt bij verkoop een eerste ruime som en dan maandelijks telkens een vast kleiner bedrag zolang jullie leven.
En je blijft er samen ook wonen.
Vbn. situaties waar deze formule voor kan dienen:
-Als je (samen) een huis bezit en je wil er blijven wonen, en toch een extra inkomen nodig hebt (bij het te karige pensioen)
je wil ook de mogelijkheid hebben om het later eventueel te verhuren zodat je later ook naar een home kan. Zodat je én een maandelijks inkomen krijgt uit de lijfrentestortingen én de maandelijkse huuropbrengst.
-Je hebt kinderen en het huis is ruim genoeg voor Kangoeroewonen.
Dan kan je deze formule ook gebruiken om de naakte eigendom aan één kind te verkopen en het vruchtgebruik te blijven behouden (waarbij je in de "studio" gaat wonen en de kinderen in de woning, die kunnen dan een oogje in het zeil houden op je welzijn)
Volgens mij zijn er dan geen successierechten te betalen. Je oude dag is verzekerd, want je kan nog altijd naar een home, want je krijgt ook nog de maandelijkse lijfrente-som)
En dan de vervelende situaties:
- je hebt erfgenamen die nooit naar je omkijken maar vandewelke je weet dat ze graag je erfenis willen krijgen

Verkoop de naakte eigendom van jullie woning samen (tijdig) bij leven (aan andere erfenamen bvb

- Ik geloof dat deze formule ook "goedkoop" toepasbaar is om je woning bij leven al op naam van één van je kinderen te zetten zonder er zelf uit te moeten én hoge successierechten te vermijden.
Ik ken niet de verrekening van de verkoopskosten (registratie, noataris etc...)bij verkoop op lijfrente.
Weet iemand hoe dat precies in elkaar zit?
Worden die kosten enkel op de grotere startsom som berekend of op de vermoedelijke levensuur van de lijfrente?
Bovendien vraag ik me af: hoe kan de fiscale administratie beboeten indien het huis "onder de prijs" is verkocht? Immers als door plots overlijden de lijfrenteduur maar 3 jaar duurde heeft de koper een echt koopje gedaan niet?
Graag reacties van forumiens die de formule kennen en er meer over weten!