inwonende meerderjarige

lukm
Topic Starter

inwonende meerderjarige

#1 , 14 aug 2009 12:09

Mijn 30-arige zoon is terug bij ons komen inwonen.
Als hij (grote)schulden zou maken of bijv. onder invloed een verkeersongeluk zou veroorzaken, hoe kan ik dan vermijden dat een deurwaarder mijn inboedel komt weghalen?
En als de inboedel dan weg is, kunnen mijn rekeningen dan ook nog geplunderd worden?
Bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2009 10:19

Alles waar uw zoon in betrokken is kan beschouwd worden als zijn (mede) eigendom.
Dus als hij volmacht heeft over de rekeningen JA
Alles wat in huis staat kan door de deurwaarder als van hem beschouwd worden ook de liggende gelden enz enz

PS het verhuren van kamertje is niet altijd een optie ---

Vandebos

#3 , 22 aug 2009 10:29

Kan je voorgaande bij een notaris of deurwaarder geen inboedel van wat niet toebehoort aan de zoon laten opmaken?

Reclame

Franciscus

#4 , 22 aug 2009 11:48

Ik dacht niet tegensprekelijk

bartvdv

#5 , 30 okt 2009 13:22

Je kan toch een eenvoudig document opmaken (de naam ervan ontsnapt mij) waarin staat dat hij enkel een kamer betrekt en dat alleen de spullen in die kamer van hem zijn? Is wat mijn ouders - op aanraden van een advocaat - ten aanzien van mijn meerderjarige inwonende zus hebben opgesteld. Het document moest wel geregistreerd worden bij het Registratiekantoor.

Franciscus

#6 , 30 okt 2009 18:28

En wat bewijst dat?

Bartie

#7 , 21 nov 2009 08:57

Dat bewijst dat er gefoefeld is en dat men schulden van de inwonende zoon/dochter vreest :lol:

Maar goed, ik kan mij wel vinden in die regeling natuurlijk: een geregistreerde overeenkomst is in principe tegenstelbaar en men moet dan maar het tegendeel pogen te bewijzen dmv bijvoorbeeld een procedure valsheid in geschrifte en/of verduistering. Lijkt me een leuke aanzet voor juridische discussies :)
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Franciscus

#8 , 21 nov 2009 12:28

Als het huis geregistreerd staat als eengsgezinswoning of appartement - zijn er op die plaats nu ineens twee woningen - met een aansluiting water gas electro - is er inkomen uit verhuur - splitsing van KI - moeten de minimum regels van woondecreet of kamerverhuur gerespecteerd worden- niet vergeten de bel - brievenbus enz.

Is dat dokument VOOR de inschrijving opgesteld of daarna??

lucgescheiden

#9 , 04 jun 2010 10:53

Hoe zit dat dan voor de andere ouder waar de zoon niet bij verblijft?
Kan daar door de deurwaarder ook gevorderd worden?

mvg,
luc
Handige documenten voor Personenrecht

roharro

#10 , 04 jun 2010 12:10

Hoe zit dat dan voor de andere ouder waar de zoon niet bij verblijft?
Kan daar door de deurwaarder ook gevorderd worden?

mvg,
luc
Neen. Alleen waar hij is gedomicilieerd. Waar hij is gedomicilieerd kan trouwens alleen beslag worden gelegd op dat deel van de inboedel waarvan niet kan aangetoond worden dat het aan de ouder(s) toebehoort.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

roharro

#11 , 04 jun 2010 12:16

Je kan toch een eenvoudig document opmaken (de naam ervan ontsnapt mij) waarin staat dat hij enkel een kamer betrekt en dat alleen de spullen in die kamer van hem zijn? Is wat mijn ouders - op aanraden van een advocaat - ten aanzien van mijn meerderjarige inwonende zus hebben opgesteld. Het document moest wel geregistreerd worden bij het Registratiekantoor.

Dat geldt echter alleen tussen de twee partijen die het document hebben opgesteld. Dus niet tov derden.
Zou het wel heel gemakkelijk maken om schuldeisers af te schudden.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

paul.nijs@nilan.be

#12 , 27 aug 2010 16:52

Voor zover uw woning groot genoeg is, is er een praktische oplossing mogelijk (reeds een paar keer aan cliënten, met succes aangeraden):
U zorgt dat uw zoon in uw huis, naast zijn bestaande slaapkamer (van vroeger wellicht), ook een aparte leefruimte heeft. U plaats een bijkomende deurbel (met zijn naam erop), en u plaatst een aparte brievenbus (ook met zijn naam erop). Hierdoor maakt u aan de buitenwereld duidelijk dat uw zoon, wel in uw huis woont, maar apart verblijft. Wanneer er dan een deurwaarder komt, kan hij slechts beslag leggen op de inboedel in zijn kamer en leefruimte.
Uw zoon mag verder gerust de keuken, badkamer en WC blijven gebruiken.
Waar het vooral op aankomt is dat de buitenwereld kan zien dat uw zoon effectief apart verblijft in uw woning. U hoeft geen bijkomend huisnummer of wat dan ook.
Veel succes !
'Sapiens nihil affirmat qoud non probet'
Een verstandig man beweert niets dat hij niet bewijzen kan.

Bartie

#13 , 29 aug 2010 09:25

(vult Dhr. Paul NIJS aan)

... voor zover uw zoon dan ook staat ingeschreven als hebbende een referentie-adres.
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

Terug naar “Weetjes”