Tom leg het even uit, indien je wilt, wellicht kan uw uitleg ons dan allen overtuigen.
Overtuigen van wat?
Alsook ons met verstomming slaan, waarom Internet; TOR nog niet tot standaard protocol heeft uitgeroepen.
"Internet" kan weinig uitroepen tot standaard, hoor. "Internet" is een begrip, geen organisatie / bedrijf / weet ik veel wat. Waarom TOR nog geen standaard is? Omdat het, buiten anonimiteit garanderen, geen enkele meerwaarde heeft. In tegendeel, het is pokketraag en onbruikbaar voor normaal surfgedrag.
Hoe werkt het? TOR (The Onion Router) werkt als een ajuin: dataverkerkeer passeert verschillende "schillen". Die schillen zijn willekeurige computers die als Onion Server dienen. Het dataverkeer gaat van schil tot schil, en de schil waar de data toekomt weet enkel van welke vorige schil de data komt en naar welke volgende schil de data moet. De uiteindelijke "exit node" (buitenste schil) heeft dus geen flauw idee vanwaar de data komt. Omdat de route die de data volgt ook volledig willekeurig is en de volgende keer volledig anders zal zijn, is tracering onmogelijk.
Maar zoals Vandebos zegt: als de data die over het TOR netwerk passeert niet geëncrypteerd is, kan iedere node dit in principe onderscheppen. Je weet dus niet van waar de data komt, maar kent wel de inhoud.
Dus om op uw uitspraken terug te komen:
Ik vrees dat Tor zelf toch een administratie zal moeten voeren om één en ander mogelijk te maken.
Tor is geen bedrijf of organisatie maar een technologie. Een technologie kan geen administratie voeren. Uw uitspraak is een beetje als zeggen: "De boekhouding van de electriciteit in België is niet in orde."
vroeg of laat zullen websites ook de met Tor- meewerkende servers afblokken
Dan zouden websites iedereen die ooit een TOR client geïnstalleerd had en deze als node liet fungeren, gaan blokken? Op basis waarvan? Een PC draagt echt geen label "Ik ben een TOR-node!!!". Voor hetzelfde geld post ik dit bericht ook via een TOR node, maar de beheerders van juridischforum.be gaan dit niet kunnen achterhalen. Op basis waarvan?